چک مدت دار چیست + تفاوت چک مدت دار و چک روز

چک مدت دار چیست + تفاوت چک مدت دار و چک روز

چک مدت دار چیست + تفاوت چک مدت دار و چک روز

امروزه چک یکی از مهم ترین سند های تجاری رایج در جامعه محسوب می شود که در واقع به عنوان جایگزین وجه نقد مورد استفاده قرار می گیرد و هدف از صدور آن پرداخت های روزانه است. بر طبق ماده 310 قانون تجارت “چک نوشته‌ای است که به موجب آن صادرکننده وجوهی را که در نزد محال‌ علیه دارد کلاً یا بعضاً مسترد یا به دیگری واگذار می‌نماید”. این قانون بدین معنی هست که شخص صادر کننده چک با واگذار کردن آن به فرد تحویل گیرنده، اجازه وصول کردن چک رو مبنی بر مبلغ مکتوب شده بر روی چک می دهد.

چک ها انواع مختلفی دارند که از جمله انواع آن ها می توان به چک چک عادی، چک تایید شده، چک تضمین شده یا بانکی، چک رمز دار یا بین بانکی، چک مسافرتی، چک سفید امضا و همچنین چک مدت دار اشاره کرد. ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا قصد داریم تا به معرفی چک مدت دار و قوانین آن و همچنین تفاوت چک مدت دار و چک روز بپردازیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

همونطور که گفتیم هدف اولیه و اصلی چک ها پرداخت های روزانه بود و چک ها برای جلوگیری از جا به جایی وجه نقد مورد استفاده قرار می گرفتند بدین صورت که شخص صادر کننده، چک رو به طرف مقابل خود تحویل داده می داد و آن شخص هم باید چک رو از طریق بانک وصول و مقدار وجه نوشته شده بر روی چک رو دریافت می کرد.

اما با گذر زمان و تغییرات جدیدی که به این واسطه در قانون به وجود آمد باعث شد تا کاربرد چک ها هم دستخوش تغییراتی شود و بدین ترتیب چک های مدت دار صادر شدند. حال این سوال برای شما پیش می آید که چک مدت دار چیست و تفاوت آن با چک روز چیست؟ چک مدت دار چکی هست که تاریخ پرداخت و صدور آن متفاوت باشد.

به عنوان مثال شما چکی رو در تاریخ 9 مهر 1401 صادر می کنید، اصل بر این هست که این چک برای همین روز صادر شده یعنی تاریخ درج شده و تاریخ صدور یکسان هست، اما ممکنه که شما در تاریخ 9 مهر 1401 چکی رو صادر کنید اما تاریخ پرداخت چک رو 30 آبان 1401 در نظر بگیرید. بدین صورت چک شما، چک مدت دار محسوب خواهد شد زیرا تاریخ صدور و پرداخت چک متفاوت هست.

چک مدت دار کیفری است یا حقوقی ؟

شکایت در رابطه با چک مدت دار از طریق حقوقی امکان پذیر است. اگر که چک شرایط زیر (ماده ۱۳ قانون صدور چک) رو دارا باشد، حقوقی محسوب شده و برای وصول آن شما باید از طریق حقوقی اقدام کنید و امکان تعقیب کیفری رو ندارید. به طور کلی چک مدت دار شامل قانون کیفری نمی شود مگر اینکه ثابت شود که فرد صادر کننده پس از صدور چک، حساب بانکی خود رو خالی کرده و یا به عمد چک بلامحل صادر کرده است.

  • در صورتی که ثابت شود چک سفید امضا داده شده باشد.
  • هرگاه در متن چک وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی شده باشد.
  • چنانچه در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله و یا تعهدی است.
  • هرگاه بدون قید در متن چک ثابت شود که وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی بوده یا چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است.
  • در صورتی که ثابت شود چک بدون تاریخ صادر شده و یا تاریخ واقعی صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک باشد.

چک روز چیست؟

بر طبق ماده 311 قانون تجارت “در چک باید محل و تاریخ صدور قید شده و به امضای صادرکننده برسد. پرداخت وجه نباید وعده داشته باشد.” بدین معنی که چک حتما باید روز باشد و از لحاظ قانونی صدور چک مدت دار ممنوع است. حال این سوال برای شما پیش می آید که چک روز چیست؟ چک روز چکی محسوب می شود که تاریخ صدور و تاریخ درج شده روی چک یکسان باشد و تفاوتی در این دو تاریخ وجود نداشته باشد. لازم به ذکر هست که اگر چک در روز تعطیل صادر شود و تاریخ آن برای روز تعطیل باشد، باز هم چک روز محسوب خواهد شد.

مطالبه چک روز و چک مدت دار

تا این قسمت از مقاله با چک مدت دار، چک روز و همچنین تفاوت این دو چک آشنا شدید. یکی دیگر از تفاوت های این دو چک نحوه مطالبه کردن آن هاست. چک مدت دار رو نمیشه از طریق کیفری مطالبه کرد و شما نیاز دارید تا از طریق حقوقی اقدام کنید (در ادامه مقاله این موضوع بیشتر آشنا خواهید شد). اما در رابطه با چک روز شما می توانید از راه کیفری اقدام کنید زیرا تاریخ روز بر روی چک درج شده است و امکان مجازات شخص صادر کننده چک بر طبق قانون صدور چک وجود دارد.

نحوه اثبات چک مدت دار

همونطور که گفتیم اصل و مبنا بر این اساس هست که چک مدت دار نبوده و به روز هست. همچنین در طبق قوانین و قاعده های حقوقی فردی که ادعا بر موضوعی دارد باید ادعای خود ور ثابت کند. پس بنابراین اثبات مدت دار بودن چک بر عهده فردی هست که این ادعا رو دارد. به طور عادی اثبات این موضوع توسط کارشنانسان دادگستری و با صدور قرار کارشناسی صورت می گیرد.

چک مدت دار در قانون جدید چک

تا قبل از سال 1382 و تصویب نشدن قانون چک، چک مدت دار به هیچ وجه مورد پذیرش نبود اما در سال 82 و با تصویب شدن قانون چک تا به امروز، چک های مدت دار هم قابل پذیرش هستند.

تاریخ سررسید چک روز و چک مدت دار

تاریخ ثبت شده در چک روز در واقع تاریخ سر رسیید چک خواهد بود و شما در همان روز این امکان رو دارید که با مراجعه به بانک وجه مکتوب شده روی چک رو دریافت و چک رو وصول کنید اما برای چک مدت دار که تاریخ صدور و پرداخت در آن متفاوت هست شما باید در تاریخ پرداخت درج شده به بانک مراجعه کنید.

آیا می‌توان چک را برای روز تعطیل صادر کرد؟

یکی از متداول ترین سوالات شما عزیزان درباره این مسئله هست که آیا می‌توان چک را برای روز تعطیل صادر کرد؟ در قانون صدور چک، صادر کردن چک برای روز عادی و یا روز تعطیل تفاوتی در وصول آن نخواهد داشت اما این چک رو نمی توان به صورت کیفری مطالبه کرد. زیرا امکان وصول شدن چک در روز تعطیل وجد ندارد و این موضوع به خودی خود بیان گر مدت دار بودن چک هست. به همین دلیل شما امکان پیگیری و شکایت از طریق کیفری رو نخواهید داشت.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا سعی کردیم تا شما عزیزان رو با چک های مدت دار و روز و قوانین مربوط به آن ها آشنا کنیم تا در صورت استفاده از چک با این موارد به طور کامل آشنا باشید. چک مدت دار چکی هست که تاریخ پرداخت و صدور آن متفاوت باشد اما چک روز چکی محسوب می شود که تاریخ صدور و تاریخ درج شده روی چک یکسان باشد و تفاوتی در این دو تاریخ وجود نداشته باشد.

برای مشاهده و اطلاع از مشخصات کارتخوان های مورفان روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *