نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان

نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان

نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان

اگه شما جزو صاحبان دستگاه های کارتخوان هستید و از این دستگاه ها در کسب و کار خودتون استفاده می‌کنید، قطعا این سوال رو داشتید که مالیات دستگاه های کارتخوان چگونه محاسبه میشه؟محاسبه مالیات دستگاه های کارتخوان طبق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان توسط سازمان امور مالیاتی کشور انجام میشه. لازم به ذکر هست که این قوانین توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شدند و تمامی صاحبان دستگاه های کارتخوان موظف هستند که این مالیات رو پرداخت کنند.

نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان در سال ۱۴۰۱، هیچ تفاوتی با نحوه محاسبه مالیات کسب و کار ها و مشاغل نداره. طبق قانون مالیات مستقیم، تمامی کسب و کارها در کشور به 3 گروه تقسیم بندی می‌شوند. گروه های خدماتی، بازرگانی و تولیدی ها. شما با توجه به این که جزو کدام یک از این دسته ها هستید نیاز دارید که بین 10 تا 25 درصد از درآمد خودتون رو طبق قانون به عنوان مالیات پرداخت کنید.

 

نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان

روند ثبت نام در سایت اداره مالیات

اولین قدم ثبت نام شما به عنوان صاحب دستگاه کارتخوان این هست که شما نیاز دارید وارد سایت my.tax.gov.ir بشید و روی پخش پیش ثبت نام کلیک کنید. شما باید برای ثبت نام مالیات دستگاه کارت خوان 1401 و یا سال های پیش رو، روی دکمه زیر که در عکس نشان داده شده، کلیک کنید.

روند ثبت نام در سایت اداره مالیات - مرحله اول

حال شما در تصویر زیر گزینه پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک رو در سایت سازمان امور مالیاتی مشاهده می کنید.

روند ثبت نام در سایت اداره مالیات - مرحله دوم

 

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، این سامانه در جهت ارائه خدمات الکترونیکی ایجاد شده و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی این امکان رو دارند که در این سامانه اقدام به ثبت نام یا پیش ثبت نام و یا دریافت شماره اقتصادی کنند. این نکته رو هم در نظر داشته باشید که افرادی که قصد ثبت نام الکترونیکی دارند، از مزایای تسهیلات الکترونیکی مثل امضا الکترونیکی، دسترسی به نسخه الکترونیکی پرونده مالیاتی و تسلیم کاملا الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی برخوردار می شوند. این موضوع بدین معنی هست که اگه شما جزو دارندگان و صاحبان دستگاه کارتخوان هستید و ثبت نام نکنید از تمامی معافیت ها، تسهیلات و بخشودگی ها محروم خواهید.

نحوه ثبت نام الکترونیکی صاحبان دستگاه های کارتخوان

مرحله اول: پیش ثبت نام

برای شروع فرایند ثبت نام الکترونیکی شما نیاز به پسش ثبت نام اولیه دارید. در این مرحله از ثبت نام شما باید اطلاعات کسب و کار خودتون رو وارد کنید و بعد وارد کردن این اطلاعات و انتخاب کردن کلید تایید به سراغ مراحل بعدی برید. دقت دلشته باشید که در حین انجام این فرایند، تمامی این‌ اطلاعات رو بدرستی وارد کنید و بعد از وارد کردن اطلاعات مجددا اطلاعات رو چک کنید تا همه اطلاعات بدرستی وارد شده باشند. اگه تا حدود ۷ روز، داده های تکمیل شده خودتون رو تایید نکنید، پرونده ایجاد شده شما به صورت اتوماتیک از سیستم حذف میشه.

مرحله دوم: صحت سنجی اطلاعات شما

در این مرحله، از اطلاعات ثبت شده شما که در مرحله قبل وارد شدند استعلام‌ گرفته میشه تا از درستی اطلاعات وارد شده ی شما اطمینان حاصل شود. مجددا یاد آوری می‌کنیم که اطلاعات رو بدرستی درج کنید. در صورت وجود هر نوع مغایرتی، این موضوع از طریق سامانه پیامکی به شما اطلاع داده میشه و شما نیاز دارید تا مجدداوارد سامانه بشید و مرحله پیش ثبت نام رو انجام بدید.

مرحله سوم: ارسال اطلاعات کاربری

همونطور که گفتیم در صورت وجود مغایرت و تایید نشدن اطلاعات شما، شما باید مرحله اول رو دوباره تکرار کنید اما، در صورت تایید شدن اطلاعات اولیه پیش ثبت نام شما، برای شما یک رمز عبور و یک کد کاربری ارسال میشه. تمامی این اطلاعات از طریق سامانه پیامکی به تلفن همراه شما ارسال خواهند شد. لازم به ذکر هست که تمامی این اطلاعات محرمانه هستند و شما باید نهایت دقت رو داشته باشید و این اطلاعات رو در اختیار غیر قرار ندید، زیرا مسئولیت سوء استفاده از این اطلاعاک به عهده شخص شماست.

مرحله چهارم: ثبت نام

بعد از دریافت اطلاعات کاربری از طریق سامانه پیامکی، شما نیاز دارید تا وارد سامانه ثبت نام بشید و اطلاعات تکمیلی در خصوص کسب و کار خودتون رو در فرم های این سامانه پر کنید
این نکته رو هم‌ بدانید که شما امکان ویرایش اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کردید رو دارید و اگه مواردی رو اشتباها وارد کردید حتما‌این موارد رو تصحیح کنید. بعد از اتمام تمام این مراحل و تکیمل اطلاعات خواسته شده گزینه تایید نهایی رو انتخاب کنید.

نحوه ثبت نام الکترونیکی صاحبان دستگاه های کارتخوان - مرحله ثبت نام

اگه شما جزو صاحبان دستگاه کارتخوان هستید و از این دستگاه ها در کسب و کار خودتون استفاده می‌کنید، قطعا مشمول ثبت نام هستید و اگه چنانچه کسب و کار شما دستخوش تغییراتی شده، دقت داشته باشید که در صورت هر تغییری اعم از تغییر نشانی، منحل شدن کسب و کار، تعطیل شدن موقتی، تغییر نوع فعالیت و … شما حدود ۶۰ روز فرصت دارید که این موارد رو به سامانه امور مالیاتی کشور اعلام کنید.

نحوه ثبت نام الکترونیکی صاحبان دستگاه های کارتخوان

نکات مهمی که باید بدانید!

  • مالیات هر ساله شما با توجه به درآمد سالانه شما محاسبه میشه.
  • اگه اطلاعات مالیاتی شما، ناقص باشه، دستگاه پوز شما مسدود خواهد شد.
  • اطلاعات مالیاتی و بانکی صاحبان دستگاه های کارتخوان قابلیت راستی آزمایی دارند.
  • تمامی افرادی که از دستگاه های کارتخوان استفاده می‌کنند مودی مالیاتی محسوب می‌شوند.
  • هر فردی که در کسب و کار خودش از دستگاه کارتخوان اسنفاده میکنه، یعنی شناسه یکتا داره.
  • نوع، مدل و یا سیار و ثابت بودن دستگاه کارتخوان هیچ تاثیری در مقدار مالیات پرداختی شما نداره.
  • نحوه محاسبه مالیات صاحبان دستگاه های کارتخوان، بر اساس اظهارنامه ای که در سامانه سازمان مالیاتی شکل گرفته انجام میشه.
  • اگه به هر دلیلی از دستگاه کارتخوان خودتون استفاده ای ندارید این موضوع رو به بانک مرکزی و یا سازمان امور مالیاتی کشور اطلاع بدید.
  • اینکه شما از کدام شرکت PSP دستگاه کارتخوان خودتون رو خریداری کردید هیج ارتباطی به نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان شما نداره.
  • اگه شما مشمول پرداخت مالیات هستید، باید مالیات خودتون رو پرداخت کنید و این موضوع هیچ ارتباطی به استفاده کردن یا نکردن از دستگاه کارتخوان نداره.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا به بررسی نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان و فرایند ثبت نام الکترونیک دارندگان دستگاه کارت خوان پرداختیم. حالا ممکنه که این سوال برای شما عزیزان پیش بیاد که به دستگاه کارت خوان چند درصد مالیات تعلق میگیره؟ در پاسخ این سوال باید بگیم که برای هر یک از گروه های تولیدی، خدماتی و بازرگانی بین ۱۰ تا ۲۵ درصد مالیات تعلق میگیره.

بنابراین، باید به این نکته توجه داشته باشید که مالیات جداگانه ای به نام مالیات دستگاه پز و کارت خوان، وجود خارجی نداره و چنین کدی در سازمان مالیاتی تعریف نشده. یعنی اگه شما صاحب مشاغل و دارنده مجوز صنفی هستید، اتصال دستگاه پوز شما به سیستم مالیاتی کشور، به منظور مشخص شدن درآمد واقعی و اطمینان پیدا کردن از صحت اطلاعات و داده های ذکر شده در اظهارنامه مالیاتی هست که به صورت اینترنتی هر سال تکمیل می کنید. بنابراین، این که شما به هر دلیلی، دستگاه پز و کارت خوان دارید، به این معنی نیست که مالیات مضاعفی بر شما تحمیل شده و صرفا برای راستی آزمایی و صحت سنجی اظهارنامه مالیاتی شما، این فعالیت ها انجام میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *