نحوه ثبت نام و دریافت کد مالیاتی برای دستگاه کارتخوان

اگر جزو صاحبان مشاغلی هستید که در کسب و کار خود از دستگاه های کارتخوان استفاده می کنید، حتما می دانید که ملزم به دریافت کد مالیاتی برای دستگاه کارتخوان خود می باشید، اما برخی از افراد در این مورد از اطلاعات مورد نیاز برخوردار نیستند و ممکن است کمی سردرگم شوند. به همین دلیل در وهله اول قصد داریم تا به بررسی کد مالیاتی بپردازیم.

کد مالیاتی چیست؟ چرا باید کد مالیاتی دریافت کنیم؟ به افراد حقوقی و یا حقیقی که در حوزه تولید کالا فعالیت کرده و یا خدماتی رو ارائه می دهند، شماره ای 12 رقمی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور اختصاص داده می شود که کد مالیاتی نام دارد. مطابق بر ماده 10 و 11 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان (این دو ماده در ادامه مقاله ذکر شده اند) هر پایانه فروشگاهی و یا دستگاه پوز باید دارای کد مالیاتی باشد.

در واقع از کد مالیاتی برای شناسایی مشمولین مالیات و همچنین تعیین میزان مالیات پرداختی این افراد استفاده می شود. سازمان امور مالیاتی کشور به منظور جلوگیری از کلاهبرداری، پولشویی و فرارهای مالیاتی مودیان و مشمولین مالیات رو ملزم به دریافت کد مالیاتی کرده است. همانطور که گفتیم بنا بر ماده 10 و 11 قانون پایانه های فروشگاهی دستگاه های کارتخوان باید دارای کد مالیاتی باشند. این دو ماده به شرح زیر هستند:

ماده 10 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان: اشخاص مشمول مکلفند شماره حساب یا حسابهای بانکی و شناسه یکتای دستگاههای کارتخوان بانکی (pos) یا درگاههای پرداخت الکترونیکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود را به سازمان اعلام کنند.

ماده 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری سازمان ظرف مدت یک سال پس از ابلاغ این قانون، نسبت به ساماندهی دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی اقدام نموده و با ایجاد تناظر بین آنها با مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاههای اقتصادی به هر یک از پایانه های فروش، شناسه یکتا اختصاص دهد.

نحوه ثبت نام و دریافت کد مالیاتی برای دستگاه کارتخوان

مبارزه با هر پولشویی و فرار های مالیاتی، هماهنگی میان اطلاعات شبکه بانکی کشور با پایگاه داده های اطلاعاتی سازمان امورمالیاتی و … از اهداف دریافت کد مالیاتی هستند. این فرآیند در چندین مرحله طی می شود اما قبل از ثبت نام و دریافت کد مالیاتی برای دستگاه کارتخوان شما عزیزان باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل ملزم به دریافت کد مالیاتی هستند.
  • این فرآیند کاملا هب صورت رایگان انجام می شود، پس درخواست هر گونه وجه اضافی برای آن غیرقانونی تلفی می شود.
  • افرادی که با در کسب و کار دارای شریک هستند می توانند علاوه بر اطلاعات خود اطلاعات شرکای خود رو هم ثبت کنند.
  • تا زمانی که شماره اقتصادی برای صاحبان مشاغل صادر نشده می توانند برای انجام تکالیف خود از شماره ملی استفاده کنند.
  • افرادی که در کشب و کار خود دارای چندین واحد شغلی مختلف می باشند باید برای هر واحد و به صورت جداگانه این فرآیند رو انجام دهند.
  • هر گونه تفییر در کسب و کار (برای مثال: تغییر نشانی، تغییر فعالیت، تغییر نام، تغییر شریک و …) باید در طی مدت زمان دو ماه به سازمان امور مالیاتی اعلام شود.

آموزش دریافت کد مالیاتی

در ادامه این مقاله از پارت ارتباط آوا قصد داریم تا به بررسی نحوه ثبت نام و دریافت کد مالیاتی برای دستگاه کارتخوان بپردازیم، با ما همراه باشید.

مرحله اول

در ابتدا وارد سامانه سازمان امور مالیاتی کشور شده و روی گزینه “خدمات اصلی مالیاتی” کلیک کنید.

مرحله دوم

پس از انتخاب گزینه خدمات اصلی مالیاتی روی گزینه ی “پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک” کلیک کنید. با کلیک بر روی این گزینه وارد صفحه ی “ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی” خواهید شد. به انتهای این صفحه بروید و وارد قسمت “ورود به ثبت نام” شوید.

مرحله سوم

پس از ورود به صفحه ی ثبت نام، فرم مربوطه رو تکمیل کنید. دقت داشته باشید که نوع موردی خود رو از بین گزینه های تبعه خارجی، حقیقی، حقوقی و تشکل قانونی مشخص کنید. در ادامه شناسه ملی و یا کد فراگیر رو وارد کنید.

مرحله چهارم

بعد از گذراندن مرحله قبل روی گزینه ی “ورود به ثبت نام” کلیک کرده و پس از ورود به صفحه ی جدید روی گزینه ی “پیش ثبت نام جدید” را کلیک کنید.

مرحله پنجم

در این مرجله بعد از ثبت شماره تلفن همراه خود باید منتظر ارسال یک کد چهار رقمی بمانید. پس از ارسال کد، کد رو وارد کرده و روی گزینه ی “ثبت کد فعالسازی و ادامه” کلیک کنید.

مرحله ششم

در ادامه باید تاریخ تولد مودی رو وارد کنید و گزینه ی استعلام اطلاعات و ارائه رو انتخاب کنید.

مرحله هفتم

در ادامه شما وارد پنل خود شده و نیاز به تکمیل بخش “نواقص اطلاعاتی” خواهید داشت. در این قسمت باید مواردی از قبیل محل اقامت قانونی، نوع شغل خود و … رو ثبت کنید.

مرحله هشتم

بعد از تکمیل اطلاعات ناقص و دریافت کد مالیاتی کارتخوان روی گزینه ی تایید اطلاعات و دریافت کد رهگیری کلیک کرده تا تاییدیه اطلاعات پیش ثبت نام شماره اقتصادی شما تکمیل شود.

مرحله نهم

در مرحله ی بعد، اطلاعات پیش ثبت نام شما برای سایت پذیرنده ارسال شده و به مرحله ی راستی آزمایی می رسد. در این هنگام یک کد رهگیری برای شما ارسال شده و در نهایت توسط مودی تایید نهایی می شود. این کد در واقع کد مالیاتی شما می باشد.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

ما در این مقاله از مجله تخصصی پارت ارتباط آوا به آموزش ثبت نام و دریافت کد مالیاتی برای دستگاه کارتخوان پرداختیم. گر جزو صاحبان مشاغلی هستید که در کسب و کار خود از دستگاه های کارتخوان استفاده می کنید، حتما می دانید که ملزم به دریافت کد مالیاتی برای دستگاه کارتخوان خود می باشید. به افراد حقوقی و یا حقیقی که در حوزه تولید کالا فعالیت کرده و یا خدماتی رو ارائه می دهند، شماره ای 12 رقمی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور اختصاص داده می شود که کد مالیاتی نام دارد.

مطابق بر ماده 10 و 11 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، هر پایانه فروشگاهی و یا دستگاه پوز باید دارای کد مالیاتی باشد. از اهداف دریافت کد مالیاتی می توان به مبارزه با پولشویی و فرار های مالیاتی، هماهنگی میان اطلاعات شبکه بانکی کشور با پایگاه داده های اطلاعاتی سازمان امورمالیاتی و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *