نحوه الصاق کد مالیاتی به دستگاه کارتخوان

نحوه الصاق کد مالیاتی به دستگاه کارتخوان

در این مقاله قصد داریم در رابطه با نحوه الصاق کد مالیاتی به دستگاه کارتخوان خدمت شما عزیزان آموزش دهیم. توجه داشته باشد که اگر هنوز دستگاه کارتخوان خود را در پرونده مالیاتی خود ثبت نکرده اید، می بایست حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و طی دستور العمل گفته شده سریعا به انجام این کار، اقدام کنید.

نحوه الصاق کد مالیاتی به دستگاه کارتخوان

اگر مقالات قبلی ما را خوانده باشید در جریان هستید که خدمت شما اعلام کردیم از بهمن ماه ۱۳۹۹ تمامی متقاضیان دریافت ابزارهای پرداختی اعم از درگاه پرداخت اینترنتی یا دستگاه کارتخوان، می بایست کد رهگیری مالیاتی دریافت کرده و این اقدام هم جهت با اجرای قانون پایانه های فروشگاهی (دستگاه های کارتخوان و درگاه های بانکی) مصوب مجلس شورای اسلامی و یکپارچه شدن اطلاعات اداره امور مالیات و نهادهای پرداختی وضع شده است.

به همین دلیل شاپرک اطلاعات درگاه های پرداخت ثبت شده به نام افراد حقیقی و حقوقی را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده و اجماع اطلاعات در پرونده های افراد به این صورت رخ داده است. این اطلاعات از طریق سامانه اداره امور مالیاتی که در ادامه معرفی می‌کنیم قابل تشخیص و بررسی هستند و کاربرد این قابلیت این می باشد که اگر دستگاهی به نام شما هست اما از آن استفاده نمی کنید یا از وجود آن خبر ندارید آگاه شده و اقدامات لازم را انجام دهید.

 

الصاق کد مالیاتی به پرونده به چه معنی می باشد؟

در سامانه امور مالیاتی، برای هر کسب و کاری هر شخص حقیقی یا حقوقی یک پرونده ثبت شده و این به معنی می باشد که در واقع به هر کسب و کار ثبت شده به نام شما، یک پرونده مالیاتی گویند. طبق قوانین فعلی، هر شخصی که از دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت برای کسب و کار خود استفاده می کند باید درگاه پرداختی که دارد را در پرونده مالیاتی خود تعریف کند.

با تعریف دستگاه کارتخوان خود به اداره مالیاتی در پرونده مالیاتی خود، تمامی اطلاعات تراکنش ها و جا به جایی های مالی شما رصد شده و در اکثر تراکنش های شما مالیات محاسبه و ثبت می شود. توجه داشته باشید که اگر دستگاه کارتخوان شما در پرونده مالیاتی شما ثبت نشده باشد یا تا به حال قطع شده و یا قرار است که قطع شود. پس برای رفع این مشکل زودتر اقدام کنید تا از قطع شدن دستگاه کارتخوان خود جلوگیری کنید.

 

مراحل الصاق کد مالیاتی به پایانه فروشگاهی

  1. وارد سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی شوید و اگر حساب کاربری ندارید، از زبانه ثبت نام وارد شوید و یک حساب کاربری ایجاد کنید.
  2. بعد از ایجاد حساب کاربری، از زبانه ورود به سامانه درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی وارد شوید.
  3. برای مشاهده پرونده های فعال خود بر روی گزینه پرونده های الکترونیک کلیک کنید.
  4. برای استعلام درگاه های پرداخت و کارتخوان های ثبت شده به نام شما، روی گزینه تعداد پایانه های فروش کلیک کنید.(در این قسمت شما می توانید تمامی کارتخوان هایی که با نام شما فعال شده است و به پرونده مالیاتی متصل نیست را مشاهده کنید.)
  5. در این قسمت نیز باید کارتخوان های مورد نظر خود را به پرونده مالیاتی مربوطه وصل کنید.
  6. با انتخاب گزینه «الصاق به پرونده» شما می توانید لیست پرونده های فعال خود را مشاهده کنید و با انتخاب پرونده مالیاتی مربوطه، فرآیند الصاق را تکمیل کنید.

نکته مهم: توجه داشته باشید که قبل از انجام عمل الصاق کد مالیاتی به پایانه فروشگاهی، حتما پرونده مالیاتی خود را تا مرحله 4 کامل کرده باشید. در صورت تکمیل نبودن پرونده مالیاتی تا مرحله 4، با خطای «عدم تکمیل پرونده» مواجه خواهید شد.

 

مشاهده درگاه های به نام شما در سامانه مالیات

برای بررسی درگاه پرداخت هایی که به نام شما ثبت شده اند، می بایست به آدرس my.tax.gov.ir/Page/ListPos مراجعه کنید و در صورت نداشتن حساب کاربری در این سامانه، ابتدا ثبت نام کنید و سپس به آدرس گفته شده مراجعه کنید.

 

بررسی درگاه پرداخت‌های به نام شما و الصاق آنها به پرونده مالیاتی

برای بررسی درگاه پرداخت هایی که به نام شما ثبت شده اند می بایست بر روی تعداد پایانه های فروش کلیک کنید و وارد شوید و یا به بخش ساماندهی پذیرنده های بانکی مراجعه کنید.
در این قسمت تمامی درگاه های پرداخت اینترنتی که به نام شما ثبت شده اند و باید فرآیند اتصال و الصاق آنها به پرونده مالیاتی را انجام دهید، نمایش داده می‌شوند و به راحتی می توانید تشخیص دهید برای چه حسابی بای چه اقداماتی را انجام دهید.
در صورتی که دستگاه یا درگاه نمایش داده شده در این قسمت را دیگر استفاده نمی‌کنید و در آینده هم قصد ندارید از آنها استفاده کنید یا به بیانی دیگر قصد دارید آن را حذف کنید، می‌توانید با انتخاب گزینه درخواست غیر فعال سازی، آنها را غیرفعال کنید.

 

جریمه مشاغلی که کارتخوان ندارند

باید بدانید که کسانی که نسبت به غیر فعالسازی کارتخوان‌های خود که پرونده مالیاتی ندارند، اقدام نکنند، بانک مرکزی یا سازمان امور مالیاتی اقدام لازم در این زمینه را انجام می دهند و در صورتی که مشاغل با جمع کردن کارتخوان از محل فعالیت خود برای ارائه خدمات و کالاها از مشتریان وجه نقد دریافت کنند، این امر نزد سازمان مالیاتی کتمان درآمد محسوب شده و جریمه‌ مالیاتی را در بر خواهد داشت. پس بهترین کار در این زمینه این استکه دستگاه کارتخوان خود را فعال و در پرونده مالیاتی خود تعریف و ثبت کنید.

 

خلاصه

در این مقاله آموزش دادیم که چطور دستگاه کارتخوان خود را در پرونده مالیاتی خود ثبت کنید یا بهتر است بگوییم به شما نحوه الصاق کد مالیاتی به دستگاه کارتخوان را آموزش دادیم. اگر سوالی درباره نحوه الصاق کد مالیاتی داشتید می توانید در قسمت دیدگاه ها سوال خود را مطرح کنید. کارشناسان ما پس از بررسی ب شما پاسخ خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *