مجازات چک برگشتی + قوانین جدید چک برگشتی

مجازات چک برگشتی + قوانین جدید چک برگشتی

واژه چک در لغت به معنای نوشته ای هست که شما به وسیله آن وجهی رو در بانک دارید و امکان برداشت و یا حواله کردن آن وجه برای شما وجود داره. در زمان های گذشته از واژه هایی مانند برات، قباله و … به جای چک استفاده میشد. چک جزو بهترین ابزار های دارای اعتبار برای پرداخت وجه هست و باعث تسهیل معامله می شود. چک ها همچنین انواع مختلفی هم دارند مانند چک معمولی، چک رمز دار و … . چک در واقع یک سند تجاری هست که در یک برگه مخصوص نوشته می شود. زمانی شما مجاز به صادر کردن چک هستید که در حساب بانکی خود به اندازه مبلغ مورد نظر در چک موجودی داشته باشید و عدم وجود موجودی کافی در حساب بانکی شما به منزله برگشت خوردن چک تلقی می شود. ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا قصد داریم تا به بررسی مجازات چک برگشتی و همچنین قوانین جدید آن بپردازیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چک ها به عنوان یک دارایی مالی محسوب شده و برای پرداخت وجه به شخص دیگری مورد استفاده قرار می گیرند بدین صورت که در زمان استفاده از چک، صاحب چک وجه مورد نظر رو با واحد “ریال” در چک مکتوب کرده و تاریخ وصول چک رو مشخص می کند و چک را به طرف مقابل خود تحویل می دهد. شخص تحویل یرنده چک هم موظف هست تا در تاریخ تعیین شده به بانک مراجعه کرده و چک رو وصول کند. اما اگر فرد فردی که چک رو صادر کرده در حساب جاری خود به اندازه وجه متکوب شده در چک موجودی نداشته باشد، چک بلامحل صادر کرده که به اصطلاح به آن چک برگشتی می گویند. دلایل دیگری هم مبنی بر برگشت خوردن چک وجود دارند که به شرح زیر هستند.

  • مسدود شدن حساب
  • عدم پرداخت وجه چک به دارنده
  • بسته بودن حساب صادر کننده چک
  • وجود مواردی مانند قلم خوردگی، عدم مطابقت امضا و یا اختلاف در مندرجات چک

مجازات چک برگشتی

در ادامه مقاله به بررسی مجزات چک برگشتی می پردازیم. طبق ماده ۷ قانون صدور چک “هر کس مرتکب بزه صدور چک بلامحل گردد به شرح ذیل محکوم خواهد شد:”

  • چنانچه مبلغ مندرج در متن چک کمتر از ده میلیون (۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال) باشد به حبس تا حداکثر شش ماه محکوم خواهد شد.
  • چنانچه مبلغ مندرج در متن چک از ده میلیون (۱۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال تا پنجاه میلیون (۵۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال باشد از شش ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد.
  • چنانچه مبلغ مندرج در متن چک از پنجاه میلیون (۵۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال بیشتر باشد به حبس از یک سال تا دو سال و ممنوعیت از داشتن دسته چک به مدت دو سال محکوم خواهد شد و در صورتی که صادر کننده چک اقدام به اصدار چک‌های بلامحل نموده باشد، مجموع مبالغ مندرج در متون چک‌ها ملاک عمل خواهد بود.

آیا چک برگشتی زندان دارد؟

یکی از متداول ترین سوال هایی که در رابطه با چک برگشتی مطرح می شود این است که آیا چک برگشتی زندان دارد؟ و در صورت پیگیری از طریق روش های وصل چک برگشتی دادگاه حکم زندان صادر می کند یا خیر. در پاسخ این سوال باید بگوییم که با توجه به ماده 7 قانون صدور چک که پیش تر بیان کردیم در صورتی که چک شخص صادر کننده به دلیل بلامحل بودن چک برگشت بخورد، فرد صاحب چک با مجازاتی که در این ماده ذکر شده مواجه خواهد شد. زمانی که وجه چک صادر شده شما به فرد دارنده چک پرداخت نشود این فرد می تواند به وسیله گواهی عدم پرداخت اقدام به شکایت کیفری و حقوقی کرده و مبلغ چک رو مطالبه کند. در رابطه با مجازات زندان چک برگشتی حقوقی، زندانی شدن فرد صادر کننده چک در صورتی اعمال خواهد شد که محکوم علیه، بعد از محکومیت به پرداخت وجه چک به وسیله دادگاه، از دادن مجدد مبلغ مورد نظر در مهلتی که تعیین شده، خودداری کرده و به موجب همین دلیل، خواهان و ذی نفع، صدور حکم جلب شخص رو مطالبه کند.

قانون چک برگشتی

با توجه به قانون صادر شده از سوی بانک مرکزی اگر موجودی حساب بانکی شخص مورد نظر کافی نباشد، بانک موظف هست تا این مبلغ رو از سایر حساب ها پرداخت کند. بر اساس این دستور العمل در صورت عدم وجود موجودی در حساب فرد، در ابتدا حساب های جاری، حساب های پس انداز و همچنین ساب های بلند مدت و کوتاه مدت بررسی شده و مبلغ مورد نظر پرداخت می شود اما در صورت بررسی مجدد و عدم موجودی کارت مسدود خواهد شد.

نحوه برگشت زدن چک

برای برگشت زدن چک شما نیاز دارید تا یکسری نکات رو رعایت کنید که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

  • در وهله اول حتما دقت کنید که پس از دریافت گواهی عدم پرداخت، تمامی فرد صادر کننده قید شده باشد.
  • دومین نکته حائز اهمیت در نظر گرفتن زمان برگشت چک، برای دعوی کیفری و حقوقی است.
  • و نکته سوم شعبه بانکی که در آن شعبه چک برگشت می خوردف زیرا این مکوضوع در تعیین محل دادگاه تاثیر گذار است.

شکایت از چک برگشتی

برای شکایت در خصوص چک برگشتی، فرد دارنده چک ( فرد دارنده چک فردی هست که برای اولین بار چک رو تحویل بانک داده و گواهی عدم پرداخت وجه به نام او صادر شده) باید در طی مدت 6 ماه از تاریخ صدور چک به بانک مربوطه مراجعه و چک را برگشت زه و گواهی عدم پرداخت رو از بانک دریافت کند و در ادامه با مراجعه به دادسرا با تنظیم یک دادخواست شکایت خود را ثبت کند.

استعلام چک برگشتی

امروزمه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری استعلام چک برگشتی خیلی ساده و راحت شده است و شما می توانید به سادگی هر چه تمام تر از طریق سیستم پیامکی (SMS) برای استعلام چک برگشتی استفاده کنید.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا سعی کردیم تا شما عزیزان رو با قوانین مجازات چک برگشتی آشنا کنیم تا در صورت بروز این اتفاقات با این قوانین آشنایی داشته باشید و دچار خطا نشوید. چک ها به عنوان یک دارایی مالی محسوب شده و برای پرداخت وجه به شخص دیگری مورد استفاده قرار می گیرند. افرادی که بدون توجه به موجودی حساب بانکی خود چکی رو صادر می کنند به اصلاح چک بلامحل صادر کرده و با مجازات تعیین شده رو به رو خواهند شد.

برای مشاهده و اطلاع از مشخصات کارتخوان های مورفان روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *