مالیات کارتخوان پزشکان و دندان پزشکان در سال 1401، نحوه محاسبه آن به چه صورت است؟

مالیات کارتخوان پزشکان و دندان پزشکان در سال 1401

دستگاه های کارتخوان دستگاه هایی هستند که امروزه در مشاغل مختلف به دلیل مزایا و قابلیت های بسیار زیادی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند. پزشکان هم جزو یکی از اقشار جامعه هستند که مشمول مالیات بوده و از دستگاه های کارتخوان در مطب های شخصی خود استفاده می کنند. بر طبق قانون ماده اول قانون مالیات های مستقیم تمامی اشخاصی که در کشور به هر نحوی در حال کسب در آمد هستند، مشمول به پرداخت مالیات بوده و پزشکان هم از این قوانین مستثنی نیستند. ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا قصد داریم تا به بررسی مالیات کارتخوان پزشکان و دندان پزشکان در سال 1401 و همینطور نحوه محاسبه آن ها بپردازیم پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

نحوه محاسبه مالیات پزشکان در سال 1401

 

مالیاتی که پزشکان ملزم به پرداخت آن هستند، مالیاتی بر در آمدی هست که از طریق حرفه تخصصی خود کسب می کنند بدون توجه به اینکه فعالیت آن ها در مطب شخصی صورت می گیرد و یا اینکه با درمانگاه همکاری می کنند. محاسبه مالیات پزشکان یکی از سخت ترین مشکلات پیش روی سازمان امور مالیاتی کشور بوده به این دلیل که در آمد دقیق پزشکان مشخص نیست. به همین دلیل سازمان امور مالیاتی کشور برای مشخص شدن درآمد پزشکان و محاسبه مالیات آن ها اقدام به الزام نصب دستگاه های کارتخوان برای پزشکان نمود تا با استفاده از دستگاه های کارتخوان میزان در آمد آن ها به وضوح مشخص شود، که در صورت استفاد نکردن از دستگاه های کارتخوان متهم به پرداخت نکردن مالیات و فرار مالیاتی خواهند بود و با قوانین فرار مالیاتی مواجه می شوند. با توجه به فرار مالیاتی پزشکان قوانین مالیاتی سال 1400 _ 1401 دستخوش تغییرات بسیار زیادی شد، به طوری که امروزه یکی از مهم ترین دقدقه های پزشکان کشور پرداخت مالیات است. لازم به ذکر هست که محاسبه مالیات پزشکان هیچ ارتباطی با میزان تخصص و رتبه عملی آن ها ندارد و مالیات آن ها صرفا بر میزان درآمد آن ها محاسبه می شود.

 

نحوه محاسبه مالیات پزشکان

 

همونطور که گفتیم محاسبه مالیات پزشکان به درجه و رتبه علمی و تخصص آنها ارتباطی ندارد و صرفا بر اساس درآمد آنها محاسبه می شود. به عنوان مثال نحوه مالیات یک جراح و یک متخصص با یک پزشک عمومی تفاوتی ندارد. روش محاسبه مالیات پزشکان به دسته های زیر تقسیم بندی می شود که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

 

  • مالیات تکلیفی پزشکان
  • مالیات بردرآمد حقوق
  • مالیات بردرآمد مشاغل

 

مالیات پزشکان قراردادی

 

مالیات تکلیفی پزشکان مشمول پزشکان قراردادی می شود. برخی از پزشکان طبابت و عمل های جراحی خود رو در بیمارستان ها و یا مراکز مختلف درمانی انجام می دهند و به همین علت قراردادی رو با بیمارستان و یا آن مرکز درمانی منعقد کرده و بر طبق این قرار داد مرکز درمانی موظف است تا 10 درصد از حقوق پزشک رو کسر کرده و به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند.

 

مالیات بر درآمد حقوق

 

پزشکانی مشمول مالیات بر درآمد حقوق می شوند که در مراکز درمانی استخدام شده باشند. بر اساس بخش نامه مالیاتی حقوق پزشکان، اگر که پزشک توسط درمانگاه و یا بیمارستانی استخدام شده باشد و حقوق دریافت کند، در این صورت شخص طرف قرار داد موظف هست تا درصد تعیین شده از حقوق پزشک رو به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند.

 

مالیات بر درآمد مشاغل

 

مالیات بر درآمد مشاغل در واقع مالیات آن دسته از پزشکانی هست که به صورت مستقل دارای درآمد هستند و از طریق مطب خصوصی و یا کلینیک های خصوصی در آمد خود رو کسب می کنند. این دسته از پزشکان موظف هستند تا به تشکیل پرونده مالیاتی و ثبت اظهار نامه مالیاتی در سامانه امور مالیاتی کشور اقدام کنند.

 

اظهارنامه مالیاتی پزشکان

 

ارسال اظهار نامه مالیاتی هم یکی از تکالیف پزشکان مشمول مالیات هست مانند دیگر صاحبان مشاغل که در پایان سال مالیاتی موظف به ارسال اظهار نامه مالیاتی هستند. نحوه پر کردن و ارسال اظهار نامه پزشکان با اظار نامه سایر مشاغل یکسان هست و تفاوتی ندارد. لازم به ذکر هست که پزشکان موظف هستند تا قبل از به سر رسیدن زمان ارسال اظهار نامه مالیاتی، اظهار نامه مالیاتی خود رو به سازمان امور مالیاتی ارائه کرده تا جریمه پرداخت مالیاتی برای آن ها تعیین نشود. ضمنا صاحبان بیمارستان ها، آسایشگاه ها، آزمایشگاه ها، و سایر فعالان حوزه پزشکی هم باید اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند. برای پر کردن اظهار نامه مالیاتی می توانید به سامانه امور مالیاتی کشور مراجعه کنید و اظهار نامه خودتون رو ثبت و تکمیل کنید.

 

پزشکان مشمول پرداخت مالیات کارتخوان

 

بر طبق قوانین صادر شده در سال 1399 و با توجه به فرار های مالیاتی بی شمار از سوی پزشکان، این اقشار موظف به تهیه و استفاده از دستگاه های کارتخوان هستند تا میزان در آمد حقیقی آن ها مشخص شده و بر طبق آن ملزم به پرداخت مالیات شوند. ملاک محاسبه مالیات پزشکان بر اساس اظهار نامه مالیاتی ثبت شده از طرف آنان بوده و تراکنش های انجام شده دستگاه های کارتخوان آنها برای اثبات ادعای آن ها می باشد. لازم به ذکر هست که استفاده از دستگاه های کارتخوان برای پزشکان اجباری بوده و در صورت عدم استفاده ایشان از دستگاه های کارتخوان، متهم به فرار مالیاتی بوده و با قوانین و جریمه های فرار مالیاتی مواجه می شوند.

 

محاسبه مالیات دندان پزشکان

 

محاسبه مالیات دندان پزشکان و کلینیک های دندان پزشکی هم همانند مالیات پزشکان محاسبه شده و تفاوتی با هم ندارند. همونطور که گفتیم محاسبه مالیات دندان پزشکان هم بر اساس میزان در آمد آن ها تعیین شئه و دندان پزشکان هم نیاز به ارائه اظهار نامه مالیاتی به سازمان اموزر مالیاتی کشور و همچنین استفاده از دستگاه های کارتخوان دارند.

 

تکالیف مالیاتی پزشکان

 

یکی از مهم‌ ترین مواردی که برای محاسبه مالیات پزشکانی که مشمول به پرداخت مالیات مشاغل هستند، لحاظ می شود انجام تکالیف مالیاتی در زمان مقرر هست که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

 

  • پلمپ دفاتر قانونی
  • ارائه لیست بیمه کارکنان
  • ارائه اسناد کسر مالیات تکلیفی
  • استفاده از دستگاه های کارتخوان
  • ارائه فهرست مالیات حقوق کارکنان
  • تهیه و تنظیم قرارداد با مراکز درمانی
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی
  • ثبت نام و تشکیل پرونده در سامانه مالیاتی

 

خلاصه نکات مقاله و نتیجه گیری

 

ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا به بررسی مالیات کارتخوان پزشکان و دندان پزشکان در سال 1401 و نحوه محاسبه آنها پرداختیم تا شما اطلاعات کاملی در این رابطه داشته باشید و مشمول جریمه های فرار مالیاتی نشوید. پزشکان موظف به تهیه و استفاده از دستگاه های کارتخوان هستند تا میزان در آمد حقیقی آن ها مشخص شده و بر طبق آن ملزم به پرداخت مالیات شوند. ملاک محاسبه مالیات پزشکان بر اساس اظهار نامه مالیاتی ثبت شده از طرف آنان بوده و تراکنش های انجام شده دستگاه های کارتخوان آنها برای اثبات ادعای آن ها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *