مالیات مبلغ 50 میلیون تومان کارتخوان

در این مقاله قصد داریم درباره مالیات مبلغ 50 میلیون تومان کارتخوان توضیح دهیم. این سوال در ذهن بسیاری از کاربران وجود دارد. ابتدا این را در نظر داشته باشید که: در نهایت مالیات ها با چندین فاکتور مختلف محاسبه می شود و این محاسبات پیچیده توسط اداره امور مالیاتی انجام می پذیرد و توسط باقی افراد ممکن نیست.

مالیات ۵۰ میلیون کارتخوان چقدر است؟

یکی از پرتکرار ترین سوالات در حوزه مالیات کارتخوان این است که برای درآمد تا سقف ۵۰ میلیون تومان چقدر باید مالیات پرداخت کرد؟
در جواب این سوال باید گفت: اگر گردش حساب شما تا سقف ۵۰ میلیون تومان هست شما ملزم به پرداخت %۱۵ مالیات هستید.

همانطور که می دانید سپرده شما در بانک و سود حاصله از مالیات معاف می باشد. به طور کلی اگر گردش حساب شما تا سقف 50 میلیون تومان باشد، 15 درصد آن ملزم به پرداخت مالیات می باشد.

اگر درآمد شما بیش از این مقدار باشد،در بازه بین 50 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان، شما می بایست حدود 20 درصد مالیات پرداخت کنید.

در صورتی که گردش حساب بالای از 100 میلیون تومان باشد نیز %25 مالیات به گردش حساب شما تعلق می گیرد.

محاسبه مالیات کارتخوان‌ها چگونه است؟

قبل از توضیح اصلی مالیات ۵۰ میلیون کارتخوان باید بدانید در حالت کلی ۳ گروه مشاغل داریم:

  • مشاغل خدماتی
  • مشاغل بازرگانی
  • مشاغل تولیدی

نکته مشابه برای هر 3 دسته این است که هر کدام به طور میانگین می بایست بین ۰ تا ۲۵ درصد مالیات پرداخت کنند.

بر طبق قانون ۱۳۱ نرخ پرداخت مالیات به این صورت تعیین شده:

  • برای درآمد صفر تا ۵۰ میلیون تومان ۱۵ درصد
  • درآمد ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون، ۲۰ درصد
  • برای درآمد بیش از ۱۰۰ میلیون، ۲۵ درصد

مالیات محاسبه ‌می‌شود. توجه داشته باشید که سازمان امور مالیاتی برای تراکنش‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان، مستقیما از اشخاص استعلام می‌گیرد و این موضوع شامل حال تمامی مالیات دهندگان ‌می‌ شود.

 محاسبه نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی براساس ماده 131 قانون مالیات های مستقیم به صورت کلی با اعداد زیر محاسبه می شود.

  1. تا 50 میلیون تومان در یکسال 15%
  2. نسبت به مازاد 50 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان در یکسال 20%
  3. نسبت به مازاد 100 میلیون تومان در یکسال 25%
اصل قانون اخذ مالیات از کارتخوان

ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان: «بانک مرکزی ایران موظف است با همکاری سازمان امور مالیاتی ظرف مدت یک سال پس از ابلاغ این قانون [یعنی همان سال پیش]، نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام نموده و با ایجاد تناظر بین آنها مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی به هریک از پایانه های فروش، شناسه یکتا اختصاص دهد. پس از تخصیص شناسه مذکور، کلیه تراکنش های انجام شده از طریق حساب‌های بانکی متصل به دستگاه‌های کارتخوان بانکی و نیز درگاه‌های پرداخت الکترونیکی به عنوان تراکنش‌های بانکی مرتبط با فعالیت شغلی صاحب حساب بانکی محسوب شده و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه، اطلاعات این تراکنش‌های بانکی شامل مانده اول دوره، وجوه واریزی، وجوه برداشت شده و مانده آخر دوره هر حساب بانکی را به منظور تکمیل پرونده پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان موضوع ماده (۱۶۹ مکرر) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی به صورت برخط در اختیار سازمان قرار دهد.»

تبصره ـ پس از انقضای موعد مذکور در این ماده، اتصال دستگاه‌های کارتخوان بانکی (pos) یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که تعلق آنها به مودی معین توسط سازمان امور مالیاتی تأیید نشده باشد، به شبکه پرداخت بانکی کشور ممنوع است. بانک مرکزی و حسب مورد کلیه بانک‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت موظف هستند مشخصات بهره‌برداران کلیه دستگاه‌های کارتخوان بانکی (pos) و پایانه‌های پرداخت الکترونیکی را به سازمان اعلام کنند. در صورت تخلف از حکم این ماده، مرتکبان به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس محکوم می‌شوند.

خلاصه نکات مقاله

در این مقاله درباره مالیات مبلغ 50 میلیون تومان کارتخوان توضیحات بسیار مهم و اساسی گفته شد. اما باز خدمت شما عزیزان می گوییم روش دقیقی برای محاسبه مالیات توسط افراد حقیقی و حقوقی وجود ندارد و اداره امور مالیاتی در حین محاسبه مالیات بسیاری از فاکتور های را دخیل می کند که ما به صورت کلی از آن آگاهی نداریم. اگر سوالی درباره این موضوع داشتید حتما در قسمت دیدگاه ها از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *