مالیات دستگاه پوز چند درصد است؟

مالیات دستگاه پوز چند درصد است؟

مالیات دستگاه پوز چند درصد است

دستگاه های کارتخوان، امروزه بخش زیادی از تراکنش های کسب و کار ها را انجام می دهند و این دلیلی است بر نظارت دقیق سازمان امور مالیاتی کشور، روی تراکنش های دستگاه های کارتخوان. همانطور که میدانید مالیات سیاستی حکومتی می باشد که کشور ها به کمک این روش، بخشی از هزینه های جاری مملکت را تامین می کنند. بسیار ی از شما عزیزان این سوال را دارید که با استفاده از دستگاه های کارتخوان، می بایست چه میزان مالیات پرداخت کنیم. در این مقاله این موضوع مهم و سوال پر تکرار را پاسخ می دهیم.

چه شغل هایی باید مالیات بپردازند؟

بر اساس قانون سازمان امور مالیاتی، تمامی دارندگان دستگاه‌های کارتخوان موظف هستند در سامانه امور مالیاتی ثبت نام و کد اقتصادی منحصر به فرد خود را دریافت کنند. تمام افراد حقیقی که در مشاغل آزاد فعالیت دارند و از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند و شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به عنوان اشخاص حقوقی از دستگاه پوز استفاده می‌کنند مشمول پرداخت مالیات هستند.

آیا همه انواع دستگاه پوز مشمول مالیات می شوند؟

پاسخ جامعی که به انواع این سوال ها می شود داد، این است که بله! تمامی انواع دستگاه های کارتخوان مشمول مالیات هستند نکته ای که در جواب این سوال میتواند کمک کننده باشد این است که تمامی این دستگاه ها می بایست در سامانه مالیات ثبت شوند. پس نوع دستگاه تفاوتی در بحث پرداخت مالیات ایجاد نمیکند.

آیا میزان مالیات درصدی دقیق و مشخص است؟

خیر. تعداد زیادی موارد متغییر و خاص برای هر کسب و کار وجود دارد مانند میزان فروش، نوع خدمت و کالا و… که در درصد مالیات تاثیر گذار هستند. اگر بخواهیم با ذکر مثالی این سوال را دقیق تر پاسخ دهیم، باید بگوییم که حتی ممکن است دو آرایشگر، مالیات یکسانی پرداخت نکنند. پس در هیچ مقاله ای به دنبال میزان دقیق مالیات نباشید! اما اگر می خواهید نحوه محاسبه مالیات را بدانید، در ادامه برای شما توضیحات کاملی را آناده کرده ایم.

نحوه محاسبه مالیات برای دستگاه کارتخوان چگونه است؟

روش محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان در سال 1400 و 1401 و بعد از آن، مانند نحوه محاسبه مالیات بقیه مشاغل است و فرقی ندارد. بر اساس قانون مالیات مستقیم، مشاغل به 3 دسته کلی تقسیم می شوند: خدماتی، تولیدی و بازرگانی.

مشاغل مختلف بر حسب اینکه به چه دسته ای تعلق دارند، باید به میزان 10 تا 25 درصد درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند.پس مالیات جداگانه ای به نام مالیات دستگاه پوز وجود ندارد. یعنی اگر صاحب کسب و کار و یا دارنده مجوز صنفی و رسمی هستید، اتصال دستگاه کارتخوان شما به سیستم مالیاتی کشور به منظور مشخص شدن درآمد و اطمینان از صحت اطلاعات و داده های ذکر شده در اظهار نامه مالیاتی است که هر سال به صورت اطهار نامه اینترنتی پر و ارسال می کنید؛ پس اگر کسی به هر دلیلی دستگاه کارتخوان یا دستگاه پوز دارد، به این معنی نیست که باید مالیات مضاعفی پرداخت کند و باید بداند که پروسه بررسی مالیات بر درآمد به صورت خودکار در سازمان امور مالیاتی انجام می شود. این فعالیت ها صرفا برای راستی آزمایی و صحت سنجی اظهار نامه مالیاتی شخص انجام می شود.

اگر دستگاه کارتخوان خود را در سامانه ثبت نکنیم چه می شود؟

در خصوص این مورد باید بدانید طبق قوانین شاپرک از آذر ماه 1399 هیچ دستگاه کارتخوانی بدون کد مالیاتی فعال نشده است و دستگاه هایی که فعالسازی آن ها قبل از این تاریخ انجام شده چنانچه اقدام به دریافت کد مالیاتی و الصاق آن به پایانه دستگاه خود نکنند دستگاه از سمت شاپرک غیر فعال خواهد شد. پس اشخاص حقیقی و حقوقی که کد مالیاتی خود را به پایانه دستگاه خود الصاق نکرده اند منتظر قطع شدن دستگاه خود باشید.

اگر می‌خواهید بدانید که چه تراکنش هایی غیر عادی است ؟ پیشنهاد ما مطالعه مقاله ویژه مجله پارت ارتباط آوا می‎‌باشد.

فرایند ثبت مالیاتی دستگاه کارتخوان

برای ثبت دستگاه کارتخوان خود در سامانه امور مالیاتی می بایست:

  1. ابتدا باید وارد سایت سازمان امور مالیاتی کشور شوید و روی گزینه پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک کلیک کنید.
  2. در صفحه باز شده نکات مهم و توضیحات لازم ارائه شده است. برای ادامه فرایند باید به انتهای مطالب بروید و روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.
  3. پس از آن مواردی که در صفحه جدید خواسته شده را بنویسید و روی ورود کلیک کنید.
  4. در مرحله بعد برای ثبت کارتخوان مالیات روی پیش ثبت نام جدید کلیک کنید.
  5. در صفحه جدیدی که باز می شود، شماره همراه و کد پستی خود را وارد کنید و روی پیش ثبت نام جدید کلیک کنید.
  6. در نهایت نام کاربری و رمز عبور به شماره همراهی که وارد شده پیامک می شود و پیش ثبت نام پایان می یابد.

لغو مالیات کارتخوان و پوز چگونه انجام می‌شود؟

برای این کار تنها کافیست در پنل کاربری خود در سامانه امور مالیاتی کشور، دستگاه مورد نظر خود را غیر فعال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *