قطعات دستگاه کارتخوان

قطعات دستگاه کارتخوان

در این مقاله قصد داریم قطعات دستگاه کارتخوان را معرفی کنیم. بعد از خواندن این مقاله شما یک شناخت نسبتا جزئی نسبت به اجزای دستگاه های پوز پیدا می کنید و دید شما نسبت به دستگاه های کارتخوان اندکی فراتر از دید فعلی شما می رود.

قطعات دستگاه کارتخوان

اگر بخواهیم قطعات دستگاه کارتخوان را نام ببریم، این اعضا عبارتند از:

  • CPU
  • انواع باتری دستگاه کارتخوان
  • تبدیل شارژر دستگاه
  • برد دستگاه کارتخوان
  • درب پرینتر کارتخوان
  • قاب کامل بدنه کارتخوان
  • چاپگر حرارتی کارتخوان
  • انواع چیپ ست
  • انواع سوکت
  • صفحه نمایش رنگی و سیاه و سفید
  • انواع ماژول
  • انواع مگنت کارتخوان
  • آی سی پاور سوئیچ
  • غلتک پرینتر
  • پروگرامر

این لیست را میتوان به عنوان یک لیست جامع از اعضای دستگاه کارتخوان معرفی کرد. در ادامه مقاله قصد داریم به صورت جزئی هر یک از این اعضا را معرفی و بررسی کنیم.

قطعات دستگاه کارتخوان؛ CPU دستگاه کارتخوان

CPU مهم ترین تراشه بر روی برد اصلی هر دستگاه پوز می باشد. پردازنده یا CPU مدیریت کلیه مراحل پردازش داده ها وظیفه این قطعه حیاتی دستگاه های کارتخوان می باشد. این قطعه به صورت مستقیم و یا غیر مسقیم قطعات روی برد اصلی دستگاه کارتخوان را نظارت و مقداردهی می کند.

قطعات دستگاه کارتخوان؛ باطری دستگاه کارتخوان

یکی دیگر از مهمترین قطعات دستگاه کارتخوان سیار باطری می باشد. این عضو به دستگاه های کارتخوان کمک می کند که در محیط های دیگر بتوانند به خوبی فعالیت کنند و ساعت ها بدون اتصال به شارژ تراکنش انجام دهند.

تبدیل شارژر دستگاه کارتخوان

بعضی از کارتخوان های سیار برای شارژ شدن به دو قطعه کابل نیاز دارند. یکی از کابل ها کابل شارژ و دیگری تبدیل می باشد. وظیفه تبدیل شارژر دستگاه کارتخوان قابل اتصال کردن کابل شارژ اصلی به دستگاه کارتخوان می باشد. البته توجه کنید که همه دستگاه های کارتخوان نیاز به تبدیل ندارند.

برد دستگاه کارتخوان

برد الکترونیکی دستگاه کارتخوان قطعه‌ ای می باشد که به‌ عنوان بستر سیم‌کشی و اتصال قطعات روی سطح و سوکت دستگاه کارتخوان، استفاده می‌شود.

درب پرینتر کارتخوان

ای اعضا را از روی اسم به بهترین نحو ممکن می توان شناخت! درب پرینتر کارتخوان را میتوان درب و محافظ پرینتر دستگاه کارتخوان نام برد. وظیفه این درب این می باشد که نگهدارنده ای برای پرینتر دستگاه باشد و از ورود آلودگی ها به پرینتر جلوگیری کند.

قاب کامل بدنه کارتخوان

می توان گفت هر یک از وسایل الکترونیک مانند موبایل، لبتاب و… دارای قاب بدنه می باشند و دستگاه کارتخوان هم یکی از این اعضا می باشد. وظیفه این عضو نگهداری دستگاه کارتخوان به صورت کلی بوده و تا حدود زیادی از ضربه خوردن و ورود آلودگی ها به قسمت داخلی دستگاه کارتخوان جلوگیری می کند.

چاپگر حرارتی کارتخوان

یا همان پرینتر حرارتی دستگاه کارتخوان وظیفه چاپ رسید تراکنش ها را دارد. این قسمت از دستگاه کارتخوان یکی از مهم ترین اجزای دستگاه کارتخوان می باشد. اگر دستگاه کارتخوان نتواند رسید چاپ کند در اصل امر انجام تراکنش را نمی تواند به درستی انجام دهد و از کار می افتد.

انواع چیپ ست

چیپ ست قطعه های کوچکی روی برد هستند که وظیفه پردازش اطلاعات را دارند. در اصل می توان آن ها را به عنوان پردازنده نام برد زیرا هم عضوی از CPU هستند و هم در انجام پردازش دخیل هستند.

انواع سوکت

دستگاه های کارتخوان به دلایل مختلفی نیاز به سوکت دارند. این دلایل عبارتند از:

  • شارژ شدن
  • انتقال اطلاعات
  • کابل اینترنت LAN

پس می توان گفت از دیگر اعضای کلیدی دستگاه کارتخوان سوکت های بدنه می باشند. زیرا هر یک وظیفه ای مهم دارند و در صورت خراب شدن ممکن است کارکرد دستگاه کارتخوان را دچار مشکل بکند.

صفحه نمایش رنگی و سیاه و سفید

صفحه نمایش یا مانیتور دستگاه کارتخوان وظیفه نمایش اطلاعات به کاربران را دارد. در اصل راه ارتباطی انسان ها با دستگاه کارتخوان صفحه کلید و مانیتور دستگاه می باشند.

صفحه کلید دستگاه کارتخوان

صفحه کلید دستگاه های کارتخوان وظیفه انتقال اطلاعاتی که وارد می کنیم در پردازنده را دارند. همانطور که گفتیم راه ارتباطی انسان ها با مغز دستگاه کارتخوان صفحه کلید دستگاه کارتخوان می باشد.

انواع ماژول دستگاه کارتخوان

هر یک از قطعات دستگاه کارتخوان را میتوان یک ماژول نام برد. برای مثال صفحه کلید، مانیتور و حتی قسمت کشیدن کارت، هر یک، یکی از ماژول های دستگاه کارتخوان می باشند.

انواع مگنت کارتخوان

برش کارت کشیدن یا همان مگنت دستگاه کارتخوان هم وظیفه دریافت اطلاعات کارت بعد از اقدام کارت کشیدن را به عهده دارد. همانطور که گفتم مگنت دستگاه کارتخوان نیز یکی از ماژول های دستگاه کارتخوان می باشد.

آی سی پاور سوئیچ

آی سی های سوئیچینگ، به منظور تسهیل و کم کردن قطعات لازم برای کلیدزنی در مدارات سوئیچینگ کاربرد دارد. این تراشه ها در منابع تغذیه، آداپتورها و مدارات سوئیچینگ استفاده می شوند.

غلتک پرینتر

یکی از مهم ترین اغضای پرینتر دستگاه کارتخوان، غلتک پرینتر می باشد. این عضو وظیفه دارد تا رول کاغذی را در پرینتر دستگاه وراد کرده و بعد از چاپ رسید به بیرون از دستگاه انتقال دهد.

پروگرامر

پروگرامر دستگاه کارتخوان عضوی جانبی از قطعات دستگاه کارتخوان هست که کمک می کند تا بر روی پردازنده دستگاه کارتخوان برنامه های مورد نیاز را نصب کنیم.

خلاصه نکات مقاله

در این مقاله تمام قطعات دستگاه کارتخوان را برای شما عزیزان شرح دادیم و نسبت به کارکرد آن ها توضیحات مناسبی را بیان کردیم. امیدواریم که مطالبی که مطالعه کردید برای شما مفید باشد. اگر سوالی داشتید نیز حتما در قسمت دیدگاه ها از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *