فاکتور رسمی فروش چیست؟ + انواع فاکتورهای رسمی فروش

فاکتور رسمی فروش چیست؟

برای آشنایی با فاکتور رسمی فروش در وهله اول شما باید با فاکتور فروش آشنا باشید. واژه “فاکتور” به معنای صورت حساب و سرسید است. فاکتور فروش در واقع سند تجاری و یا سند خرید محسوب شده و در آن اطلاعاتی مانند مشخصات کالا، خدمات ارائه شده، شرایط معامله، مشخصات شخص فروشنده و خریدار، آدرس فروشگاه، برآورد هزینه ها، تاریخ معامله و … ثبت می شود.

فاکتور های فروش می توانند به دو صورت رسمی و غیر رسمی صادر شوند. ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا قصد داریم تا شما عزیزان رو به طور کامل با فاکتور رسمی فروش و انواع آن آشنا کنیم، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

همونطور که از نام فاکتور های رسمی فروش پیداست، این فاکتور ها به طور رسمی صادر شده و با فاکتور های غیر رسمی تفاوت دارند. فاکتور های رسمی طبق قوانین وزارت اقتصاد طراحی شده و مورد تایید اداره امور دارایی هستند و از لحاظ ظاهری تفاوت های بسیار زیادی با فاکتور های غیر رسمی دارند.

به عنوان مثال فاکتور های رسمی فروش اطلاعاتی مانند کد اقتصادی فروشنده، شماره ثبت شرکت، شماره سریال، شناسه ملی و … رو در بر دارند. فاکتور های رسمی فروش توسط افراد مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده صادر می شوند و در صورت عدم صادر شدن فاکتور و یا درج اطلاعات غلط، این افراد به علت عدم ارائه فاکتور و یا ارائه ناصحیح فاکتور تخلف کرده و با جریمه های مالیاتی رو به رو خواهند شد.

ارائه فاکتور رسمی فروش توسط این افراد به مشتریان خود، امری واجب و ضروری هست، در غیر این صورت این افراد باز هم مرتکب تخلف می شوند. از علت های صدور فاکتور رسمی فروش توسط مشمولان مالیات می توان به نظارت سازمان امور مالیاتی کشور بر فعالیت اقتصادی این افراد و همچنین پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط مشمولان مالیات اشاره کرد.

امروزه تمامی تمامی واحد های اقتصادی کوچک و بزرگ، اصناف، اشخاص حقوقی و افرادی که دارای کد اقتصادی و مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند، باید برای تمامی معاملات و خرید و فروش های خود فاکتور رسمی فروش ثبت صادر کنند. لازم به ذکر هست که برخی از فاکتور های فروش به صورت دست نویس نوشته شده و برخی دیگر به صورت نرم افزاری تایپ و چاپ می شوند.

انواع فاکتورهای رسمی فروش

امروزه فاکتور ها با توجه به کارایی های خود و همچنین صدور توسط نرم افزار های علم حسابداری در انواع مختلفی قرار می گیرند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

  • پیش فاکتور
  • فاکتور رسمی
  • فاکتور شخصی
  • فاکتورهای انبار
  • فاکتور غیررسمی
  • فاکتورهای نمایشی
  • فاکتور فروشگاهی (این نوع فاکتور بر اساس چاپ، نوع طراحی و رسمیت به دسته بندی های مختلفی تقسیم بندی می شود)

تفاوت فاکتور رسمی و غیر رسمی

اصلی ترین تفاوت فاکتور رسمی و غیر رسمی این مسئله هست که فاکتور های رسمی طبق قوانین و مقررات وزرات امور اقتصاد و دارایی طراحی و تنظیم می شوند ولی فاکتور های غیر رسمی صرفا برای ارائه و درج اطلاعات برای مشتری صادر می شوند و امکان تحویل این فاکتور ها به وزرات دارایی ممکن نیست زیرا استاندارد چاپی در آنها لحاظ نمی شود و رسمی نیستند.

علت استفاده از فاکتور رسمی فروش

همونطور که پیش تر بیان کردیم از علت های صدور فاکتور رسمی فروش توسط مشمولان مالیات می توان به نظارت سازمان امور مالیاتی کشور بر فعالیت اقتصادی این افراد و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد. حال این سوال برای شما به وجود می آید که مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی هست که بر روی کالا و یا خدمات ارائه شده وضع می شود. طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده فروشندگان موظف هستند تا 9 درصد از هزینه برآورده شده در فاکتور مورد نظر رو به عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. علت استفاده از فاکتورهای فروش در ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده شرح داده شده است.

بر اساس این قانون اگر کالاهایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند و نیاز به صدور فاکتور دارند، بدون صدور فاکتور عرضه شوند مجازاتی در خصوص این کالا ها تعیین شده و این کالاها به عنوان “کالای قاچاق” محسوب می شوند.

ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده:

“مؤدیان مکلفند در قبال عرضه کالا یا خدمات موضوع این قانون، صورتحسابی با رعایت قانون نظام صنفی و حاوی مشخصات متعاملین و مورد معامله به ترتیبی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می شود، صادر و مالیات متعلق را در ستون مخصوص درج و وصول نمایند. در مواردی که از ماشین های فروش استفاده می شود، نوار ماشین جایگزین صورتحساب خواهد شد.”

“تبصره- کالاهای مشمول مالیات که بدون رعایت مقررات و ضوابط این قانون عرضه گردد، علاوه بر جرائم متعلق و سایر مقررات مربوط موضوع این قانون، کالای قاچاق محسوب و مشمول قوانین و مقررات مربوط می شود.”

مشخصات فاکتور رسمی فروش

برای اینکه فاکتور رسمی فروش شما مورد تایید وزارت دارایی قرار بگیرد و دارای اعتبار باشد، شما ملزم به رعایت یکسری نکات برای صدور فاکتور هستید که در ادامه به شرح این نکات می پردازیم.

  • امضاء و مهر: امضای بدون خط خوردگی و الصاق مهر هم برای تایید فاکتور توسط وزارت دارایی الزامی است.
  • ثبت تاریخ دقیق: محل ثبت تاریخ فاکتور اکثرا در زیر شماره سریال فاکتور قرار گرفته است. ثبت تاریخ در فاکتور رسمی فروش از نظر حقوقی بسیار مهم هست.
  • کاغذ فاکتور: برای صدور فاکتور چاپی از کاغذ 80 گرمی و در صورت دست نویس بودن فاکتور از کاغذ 60 گرمی استفاده کنید. برای صدور فاکتور می توانید از کاغذ A4 و یا A5 استفاده کنید.
  • ثبت دقیق اطلاعات فروشنده و شخص خریدار: اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، کد اقتصادی، شماره ملی، آدرس و کد پستی، شماره ثبت، نام شرکت، شماره تماس و … باید در فاکتور رسمی فروش درج شود.
  • مشخصات کالا و یا یا خدمات: بعد از ثبت اولیه شما نیاز دارید تا نام دقیق کالا یا نوع خدمات رو باغ توجه به مشخصات درج کنید. اگر کالای شما شامل تخفیف شده است، درج تخفیف هم اهمیت زیادی دارد.
  • شماره سریال فاکتور: شماره سریال فاکتور از اهمیت بالایی برخوردار هست. شماره سریال فاکتور شما باید به راحتی قابل تشخیص باشد. شماره سریال فاکتور های صادر شده یک شرکت باید به صورت متوالی باشد.
  • درج قیمت: در فاکتورهای رسمی فروش باید قیمت هر یک واحد کالا و همچنین قیمت کل کالا به همراه شرایط پرداخت آن (به عنوان مثال شرایط پرداخت اقساطی) طبق زمان بندی های مشخص شده درج شود.

نحوه صدور فاکتور رسمی فروش

یکی از متداول ترین سوالاتی که در رابطه با صدور فاکتور رسمی فروش مطرح می ود، نحوه صدور آنها است. برای صدور فاکتور رسمی فروش شما نیاز دارید تا یک سری از مشخصات و اطلاعات رو در فاکتور درج کنید تا فاکتور شما دارای اعتبار باشد. مانند شرح دقیق و کامل کالای فروخته شده و یا خدمات ارائه شده و یا حتی ذکر تخفیف در صورتی که کالای شما شامل تخفیف بوده است.

فاکتور رسمی فروش شما باید بدون هیچگونه خط خوردگی بوده و به طور کامل واضح باشد، به همین دلیل بسیاری از شرکت ها برای صدور فاکتور از نرم افزار های حسابداری استفاده می کنند. لازم به ذکر هست که در صورت استفاده از از نرم افزار، این نرم افزار ها باید مورد تایید اداره مالیات باشند، پس حتما به این مورد توجه داشته باشید. در پایان مهر تایید هم بر روی فاکتور درج شود.

هزینه صدور فاکتور رسمی فروش

گاهی اوقات این سوال برای شما پیش می آید که آیا صدور فاکتور رسمی فروش هزینه ای رو هم شامل می شود یا خیر؟ اگر خود شما اقدام به صدور فاکتور کنید خیر اما اگر به موسسات حسابداری برای صدور فاکتور مراجعه کنید، صدور فاکتور شما هزینه ای رو شامل خواهد شد.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا سعی کردیم تا شما عزیزان رو به طور کامل با انواع فاکتور فروش، نحوه صدور یک فاکتور رسمی فروش  و همچنین مشخصات فاکتور رسمی فروش آشنا کنیم تا در صورت مشمول بودن به مالیات بر ارزش افزوده اطلاعات کاملی رو در این رابطه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *