غیر فعال شدن کارتخوان های بدون پروانه مالیاتی

غیر فعال شدن کارتخوان های بدون پروانه مالیاتی

غیر فعال شدن کارتخوان های بدون پروانه مالیاتی

آیا دستگاه‌های کارتخوان بدون پروانه مالیاتی غیرفعال می‌شوند؟ این سوال بسیاری از صاحبان کسب و کارها و افرادی هست که از دستگاه های کارتخوان در مشاغل خود استفاده می کنند. در پاسخ این سوال باید بگوییم که در دی ماه سال 1400 مدیر کل امور مالیاتی اعلام کرد که افرادی که صاحب درگاه های الکترونیک و یا دستگاه های کارتخوان هستند تا پایان همان ماه فرصت دارند تا به درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند و تمامی دستگاه های کارتخوان به نام خود رو در این سامانه ثبت کنند و دستگاه هایی که تا پایان ماه در در این سامانه ثبت نشده باشند غیر فعال خواهند شد.

اما با این وجود بسیاری از افراد اقدام به ثبت دستگاه کارتخوان خود نکرده اند. در همان سال و در پی این مسئله سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که با کمک بانک مرکزی در حال سامان دهی دستگاه های کارتخوان بلاتکیلفی هستند که به پرونده های مالیاتی متصل نبوده و در صورت عدم ثبت در سامانه غیر فعال خواهند شد.

طبق ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان “بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری سازمان ظرف مدت یک سال پس از ابلاغ این قانون، نسبت به ساماندهی دستگاه های کارتخوان بانکی و یا درگاه های پرداخت الکترونیکی اقدام نموده و با ایجاد تناظر بین آنها با مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه های اقتصادی به هر یک از پایانه های فروش، شناسه یکتا اختصاص دهد.”

همونطور که گفتیم با توجه به این قانون افراد صاحب درگاه های الکترونیک و یا دستگاه های کارتخوان موظف هستند تا نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی و ثبت دستگاه خود در درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور اقدام کنند. حال با توجه به این قانون برای افرادی که تا قبل از سال 1400 از دستگاه های کارتخوان استفاده می کردند پرونده مالیاتی تشکیل شده و افرادی هم که پس از سال 1400 از این دستگاه ها استفاده کرده و می کنند باید دارای پرونده های مالیاتی باشند.

لغو مالیات کارتخوان

برای لغو مالیات کارتخوان تنها کافیه تا به درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به پیوند my.tax.gov.ir وارد شده و در ادامه با وارد کردن رمز عبور و نام کاربری خود وارد داشبورد مالیاتی خود شوید. در صفحه داشبورد مالیاتی خلاصه ای از اطلاعات پرونده مالیاتی شما ظاهر می شود.

در قسمت “ساماندهی پذیرنده‌های بانکی” شما میتوانید همه ی درگاه های پرداخت الکترونیک و دستگاه های کارتخوانی که نام شما ثبت شده اند رو مشاهده کنید. در این صفحه شما این امکان رو دارید تا در صورت نیاز درخواست غیر فعال سازی دستگاه کارتخوان مورد نظر خودتون رو به هر علتی ثبت کنید.

مالیات کارتخوان سیار

این سوال ها برای برخی از کسانی که از دستگاه های کاترخوان سیار استفاده می کنند پیش می آید که مالیات کارتخوان سیار چقدر است؟ و یا آیا مالیات دستگاه کارتخوان، شامل دستگاه های کارتخوان سیار هم می‌شود؟ در ابتدا باید بگوییم که قانون مصوبه مالیات دستگاه های کارتخوان که در سال 1400 به تصویب رسید، شامل تمامی دستگاه های کارتخوان هست و برای انواع این دستگاه ها اعم از دستگاه های کارتخوان ثابت و سیار قابل اجرا هست.

و نکته دوم درباره این موضوع هست که در واقع مالیاتی منبی بر مالیات کارتخوان سیار وجود ندارد و مالیاتی که شما به وسیله این دستگاه ها پرداخت می کنید، مالیات بر گردش حساب و درآمد شماست.

مالیات دستگاه های کارتخوان‌ بانک‌های مختلف

مالیات دستگاه های کارتخوان‌ بانک‌های مختلف با هم هیچ تفاوتی ندارد و این مسئله که مالیات دستگاه های کارتخوان بانک ها با هم متفاوت است صحت ندارد. برای مثال مالیات بر دستگاه کارتخوان بانک پاسارگارد تفاوتی با مالیات دستگاه کارتخوان بانک پارسیان ندارد زیرا همونطور که گفتیم شما عزیزان مالیات بر درآمد و گردش حساب خود رو پرداخت می کنید. شما با توجه به اینکه چه مقدار درآمد دارید و در چه صنفی در حال فعالیت هستید در پایان سال مالیاتی مشمول مالیات خواهید بود.

قانون مالیات دستگاه کارتخوان دستفروشان

یکی از موضوعات مهمی که مورد توجه دستفروشان هست چگونگی قانون مالیات دستگاه کارتخوان برای این دسنه از افراد هست. دستگاه های کارتخوان با قابلیت ها و مزایای بسیار زیادی که دارند امروزه در تمامی کسب و کار ها و حتی کسب و کارهای کوچک و دستفروشی ها هم مورد استفاده قرار می گیرند. در این میان دستگاه های کارتخوان سیار هستند که با توجه به قابلیت سیار بودن مورد استفاده دستفروشان قرار می گیرند. قانون مالیات برای دستفروشان هم یکسان هست و این افراد باید نسبت به ثبت نام در سامانه امور مالیاتی کشور اقدام کنند.

پیامدهای عدم ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه مالیاتی

شاید شما این موضوع رو در نظر نداشته باشید اما تمامی تراکنش هایی که در دستگاه های کارتخوان صورت می گیرند مشمول مالیات می شوند زیرا این تراکنش ها از نظر سازمان امور مالیاتی کشور جنبه درآمدی دارند بدون توجه به اینکه شما چه نوع تراکنشی رو به وسیله دستگاه کارتخوان خود ثبت می کنید. غیر فعال شدن دستگاه کارتخوان، حذف معافیت و جریمه 30 درصدی در انتظار افرادی هست که دستگاه کارتخوان خود رو در سامانه امور مالیاتی ثبت نمی‌کنند.

آیا مشاغل فاقد دستگاه کارتخوان جریمه می‌شوند؟

افرادی که ملزم به استفاده از دستگاه های کارتخوان در کسب و کار خود هستند مانند وکلا، مشاوران املاک، مشاوران حقوقی، پزشک ها و … در صورتی که از دستگاه کارتخوان خود استفاده نکرده و از مشتریان خود وجه نقد دریافت کنند، این موضوع به نوعی کتمان برای سازمان امور مالیاتی کشور محسوب شده و این افراد با جریمه های مالیاتی رو به رو خواهند بود.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا به بررسی کامل قانون غیر فعال شدن کارتخوان های بدون پروانه مالیاتی پرداختیم تا شما عزیزان در صورت استفاده از دستگاه های کارتخوان با این قانون آشنا باشید و در آینده دچار مشکل نشوید. با توجه به ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، افراد صاحب درگاه های الکترونیک و یا دستگاه های کارتخوان موظف هستند تا نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی و ثبت دستگاه خود در درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور اقدام کنند، در غیر این صورت دستگاه های کارتخوان این افراد غیرفعال خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *