راهنمای ثبت دستگاه کارتخوان در اداره مالیات

راهنمای ثبت دستگاه کارتخوان در اداره مالیات

راهنمای ثبت دستگاه کارتخوان در اداره مالیات

تمامی صاحبان مشاغل و افرادی که کسب و کارهای معتبر رو اداره می کنند و از مجوز رسمی برخوردار هستند، و همچنین مشاغلی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت آموزش، بهداشت و درمان، پزشکی و وزارت کار صادر میشه، وظیفه دارند که از دستگاه پوز برای اداره کسب و کارهای خود استفاده کنند. ممکنه این سوال برای شما پیش بیاد که برای استفاده از دستگاه کارتخوان چه کاری باید انجام بدیم.

اولین قدم برای استفاده از دستگاه های پوز، ثبت دستگاه در سامانه اداره مالیات هست، به همین دلیل ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا به بررسی راهنمای ثبت دستگاه کارتخوان در اداره مالیات می پردازیم تا شما عزیزان بتوانید به سادگی دستگاه های کارتخوان خودتون رو در این سامانه ثبت کنید. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سامانه ثبت دستگاه کارتخوان

لازم به ذکر هست که در جهت اجرای قوانین مرتبط با دستگاه های کارتخوان، بانک مرکزی با همکاری سازمان امور مالیاتی، این وظیفه رو بر عهده داره که دستگاه های کارتخوان رو ساماندهی کند. پس بنابراین بانک مرکزی تمامی دستگاه هایی که با پرونده های مالیاتی متناظر نباشند رو غیر فعال میکنه. طبق قوانین آیین نامه مالیاتی کشور در تبصره 2 ماده 169 قانونی وجود داره که در این تبصره صاحبان دستگاه های پوز وظیفه دارند که اطلاعات دستگاه رو در زمان تعیین شده در سامانه مالیاتی ثبت کنند.

ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه امور مالیاتی

جهت ثبت دستگاه کارتخوان، شما ابتدا باید وارد سامانه ثبت نام بشید. شما برای ورود به این سامانه به شماره کاربری نیاز دارید. شما این کد کاربری رو قبلا در زمان ثبت نام در سامانه امور مالیاتی و تایید اطلاعات خود دریافت کردید. بعد از وارد کردن کد کاربری شما وارد سامانه خواهید شد. حال روی گزینه سایر خدمات و بعد روی گزینه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی کلیک کنید. در این مرحله شما باید اطلاعات مورد نیاز رو که در رابطه با دستگاه شما هستند رو تکمیل کنید. دقت کنید که اطلاعات دستگاه رو بدرستی وارد سامانه کنید و بعد از اتمام درج اطلاعات در صورت نیاز یک بار دیگر اطلاعات درخواست شده رو مجددا چک کنید.

ثبت مشخصات صندوق فروش شامل مراحل زیر هست.

  1. ورود به سامانه با استفاده از کد کاربری
  2. بازگشت به ثبت نام
  3. وارد کردن و درج اطلاعات در فرم مشمولیت
  4. ورود به صفحه چکیده اطلاعات و ثبت
  5. لیست صندوق و پایانه های فروش

نکاتی که در زم‏ان ثبت نام باید بدانید!

تاریخ مشمولیت

تاریخ مشمولیت رو هم بدرستی درج کنید و از این قسمت عبور کنید.

نوع مشمولیت متقاضی

شما نیاز دارید که نوع مشمولیت رو در لیست مشاغل پیدا و انتخاب کنید.

درج شماره سریال استاندارد

اولین نکته ای که باید در رابطه با شماره سریال دستگاه کارتخوان بدانید این هست که شماره سریال برای هر دستگاه متفاوت هست و هیچ دو شماره سریالی یکسان نیستند. شماره سریال دستگاه کارتخوان، توسط شرکت های تولید کننده و فروشنده معتبر دستگاه های کارتخوان برای هر دستگاه کارتخوان ارائه میشه میشه. شاید شما با این شماره آشنایی نداشته باشید. شماره سریال یک شماره 16 رقمی و از ترکیب حروف و اعداد هست.

مدل دستگاه کارتخوان

شما همچنین نیاز دارید که مدل دستگاه خودتون رو بدرستی در قسمت گزینه “درج مدل دستگاه” وارد کنید. به هیچ وجه مدل دستگاه کارتخوان رو اشتباه وارد نکنید. مدل دستگاه کارتخوان شما توسط شرکتی که دستگاه رو از آن شرکت خریداری کردید مشخص شده و اگه شما اطلاعی از مدل دستگاه کارتخوان خود ندارید میتوانید با تماس گرفتن با بخش پشتیبانی شرکت از مدل دستگاه خودتون با خبر بشید.

اصناف مشمول استفاده از دستگاه های کارتخوان

اصناف مشمول استفاده از دستگاه های کارتخوانف اصنافی هستند مانند وکلا، مشاوران ثبت اسناد، رستوران ها، مراکز ورزشی و فرهنگی، دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک و …

درج وضعیت پذیرنده

ممکن هست که این سوال برای شما پیش بیاد که درج وضعیت پذریرنده یعنی چه؟ درج وضعیت پذیرنده در واقع به این معناست که فرد تقاضا کننده موظف هست که وضعیت دستگاه کارتخوان خودش رو در تعطیلی های رسمی، غیرفعالی موقت و یا تعطیلی های موقت در سیستم بروزرسانی کند. در ادامه این مرحله درج اطلاعات دستگاه کارتخوان و مشخصات فردی فرد تقاضا کننده رو هم بدرستی وارد سامانه و بعد ثبت کنید.

انتقال دستگاه های کارتخوان

در صورت انتقال دستگاه های کارتخوان از یک مکان به مکان دیگر شما عزیزان به عنوان صاحب دستگاه نیاز دارید تا این تغییر رو در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت کنید. برای ثبت این تغییر کافیه تا به عنوان مودی وارد سامانه بشید و در فرم مربوطه پایانه فروشگاهی قبلی رو غیرفعال کنید و بعد از تایید و غیرفعال شدن توسط سازمان در قسمت افزودن پایانه فروشگاهی، فرآیند ثبت پایانه فروشگاهی رو شروع کنید.

برای این کار تنها کافیه تا شما اطلاعات و آدرس جدید رو به درستی وارد و سپس ثبت کنید. لازم به ذکر هست که اگر شما جزو افرادی هستید که کسب و کارهای فصلی رو اداره می‌کنید و در تمام طول سال از دستگاه کارتخوان خود استفاده ای ندارید می توانید برای عدم پرداخت مالیات در دوره ای که از دستگاه خود استفاده ای ندارید وارد سامانه بشید و با توجه به تعطیلی دائم و یا موقت کسب و کار خود نسبت به غیر فعال شدن دستگاه کارتخوان خود اقدام کنید.

ضمنا شما عزیزان می توانید از چند دستگاه کارتخوان که متعلق به شرکت های مختلف ارائه دهنده دستگاه های کارتخوان و خدمات پرداخت هستند در یک مکان استفاده کنید اما امکان استفاده از یک دستگاه کارتخوان برای چندین مکان مختلف وجود ندارد و هر دستگاه کارتخوان صرفا برای یک مکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دریافت شناسه حافظه مالیاتی

یکی از متداول ترین سوالات درباره ثبت دستگاه کارتخوان در اداره مالیات، نحوه دریافت شناسه حافظه مالیاتی هست. پس از تکمیل و تایید مشخصات ثبت شده شخص مودی در سامانه امور مالیاتی این شناسه به صورت پیامکی برای مودی ارسال خواهد شد.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

برای ثبت دستگاه کارتخوان ابتدا باید مرحله پیش ثبت نام و ثبت نام رو در سامانه امور مالیاتی انجام بدید و بعد اطلاعات صحیح رو در سامانه درج کنید تا در نهایت لیست صندوق و پایانه های فروش مربوط به خودتون رو در سامانه ملاحظه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *