خطای تراکنش نامعتبر در کارتخوان

علت خطای تراکنش نامعتبر در کارتخوان چیست؟ این موضوع امروزه به یکی از متداول ترین سوالات کاربران دستگاه کارتخوان و صاحبان کسب و کارهایی تبدیل شده که در مشاغل خود از دستگاه های کارتخوان استفاده می کنند. اگر شما جزو این دسته از افراد هستید قطعا با خطای تراکنش نامعتبر و یا سایر خطاهای دستگاه های کارتخوان رو به رو شده اید.

این خطای ناخوشایند صرفا در دستگاه های کارتخوان رخ نمی دهد، به عنوان مثال ممکن است شما در درگاه های پرداخت آنلاین با این خطا مواجه شده باشید. وجود خطای تراکنش نامعتبر یکی از علت های اصلی انجام نشدن تراکنش شما در دستگاه های کارتخوان می باشد که ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا قصد داریم تا به بررسی آن بپردازیم، پس اگر شما هم در تراکنش های خود با این شکل مواجه می شوید برای آشنایی بیشتر و اطلاع از نحوه رفع آن با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

خطای تراکنش نامعتبر در کارتخوان

در وهله اول شما باید بدانید که منظور از تراکنش چیست؟ منظور از تراکنش اجرای دستورات کاربر در پایگاه داده برای انتقال وجه مورد نظر کاربر می باشد. حال خطای تراکنش نامعتبر چه زمانی رخ می دهد؟ به طور کلی این خطا در زمانی رخ می دهد که در پی استفاده آنلاین و یا فیزیکی از کارت بانکی، پیامی به مرکز شتاب یا بانک صادر کننده کارت بانکی ارسال شده و بنا بر هر دلیلی برگشت داده می شود و کاربر دیگر امکان پرداخت هزینه تراکنش مدنظر خود رو ندارد.

خطای تراکنش نامعتبر در کارتخوان به طور کلی به دسته های زیر تقسیم بندی می شود.

  • خطای تجاری: بر اثر راهبری و مدیریت سیستم
  • خطای شاپرک: بروز خطا در سوئیچ شرکت شاپرک
  • خطای کاربر: بروز خطا در شبکه پرداخت الکترونیکی
  • خطای پذیرش: بروز خطا در سوئیچ شرکت ارائه کننده خدمات پرداخت
  • خطای صادر کننده: بروز خطا در بانک صادر کننده کارت بانکی و یا شبکه شتاب

خطای تراکنش نامعتبر به دلیل عدم پشتیبانی

عدم پشتیبانی دستگاه توسط فرد و یا شرکت فروشنده و همچنین عدم اتصال حساب بانکی به دستگاه کارتخوان می تواند یکی دیگر از دلایل بروز خطای تراکنش نامعتبر در دستگاه کارتخوان باشد. برخی از شرکت ها پس از گذشت مدت زمانی پشتیبانی خود رو متوقف کرده و باعث بروز چنین مشکلاتی می شوند. در این صورت شما نیاز خواهید داشت تا اطلاعات خود رو مجددا برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی و شبکه شاپرک ارسال کنید تا پس از تایید شدن این اطلاعات دستگاه شما مجددا پیکریندی و بروزرسانی شود.

خطای تراکنش نامعتبر به دلیل پرونده مالیاتی

اگر مدت زمان زیادی هست که از زمان خرید و استفاده شما از دستگاه کارتخوان می گذرد و شما فراموش کرده اید که دستگاه کارتخوان خود در “سامانه امور مالیاتی” ثبت کنید، ممکن است علت بروز خطای تراکنش نامعتبر به همین خاطر باشد. این مورد رو بررسی کنید و در صورت اطمینان نسبت به دریافت کد مالیاتی و ثبت دستگاه در این سامانه اقدام نمایید.

خطای تراکنش نامعتبر به دلیل عدم وجود سیم کارت

یکی از دلایل بروز خطای تراکنش نامعتبر در کارتخوان عدم وجود سیم کارت می باشد. دستگاه های کارتخوان سیار بر خلاف دستگاه های کارتخوان ثابت به وسیله سیم کارت فعال شده و تراکنش ها رو انجام می دهند (علت بروز خطا در دستگاه کارتخوان ثابت در ادامه مقاله شرح داده شده است). اگر وجود سیم کارت در دستگاه کارتخوان سیار خود اطمینان حاصل کنید. در صورت وجود سیم کارت در داخل دستگاه ممکن است سیم کارت به درستی وارد نشده و یا سوکت سیم کارت آسیب دیده باشد.

خطای تراکنش نامعتبر در کارتخوان ثابت

با پا به عرصه گذاشتن دستگاه های کارتخوان سیار استفاده از کارتخوان های ثابت کمتر شده و دستگاه های کارتخوان سیار از محبوبیت بیشتری برخوردار شدند. با این حال تفاوتی میان این دو نوع دستگاه وجود نداشته و ممکن است این خطا در دستگاه کارتخوان ثابت هم نمایش داده شود.

در دستگاه های کارتخوان سیار به دلیل نوع طراحی این دستگاه ها، صاحبان آن ها ملزم به استفاده از سیم کارت می باشند اما دستگاه های کارتخوان ثابت نیازی به سیم کارت نداشته و به جای آن از Lan و کابل شبکه استفاده می شود. به همین دلیل در زمان بروز خطای تراکنش نامعتبر در دستگاه کارتخوان ثابت، برای برطرف کردن این خطا کافیست تا اتصال سیم متصل به دستگاه رو بررسی کنید. علاوه بر آن شما میتوانید شبکه دستگاه کارتخوان که در قسمت پشتی دستگاه قرار گرفته رو هم بررسی کنید.

خطای درگاه پرداخت اینترنتی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و پا به عرصه گذاشتن بسیاری از فروشگاه های آنلاین و اینترنتی، خرید های اینترنتی بسیار زیادی در طول روز صورت می گیرد. اگر تا به حال محصولاتی رو به صورت اینترنتی خریداری کرده باشید حتما می دانید که برای پرداخت هزینه این محصولات در زمان خرید به درگاه پرداخت اینترنتی منتقل شده و با وارد کردن یکسری از اطلاعات می توانید فرآیند خرید محصولات خود رو تکمیل کنید. در برخی از مواقع شما عزیزان در زمان پرداخت وجه با انواع خطاهای درگاه پرداخت اینترنتی مواجه می شوید که برخی از آن ها به شرح زیر هستند.

  • پرداخت نامعتبر است.
  • مبلغ پرداخت نامعتبر است.
  • موجودی حساب کافی نیست.
  • اطلاعات پرداخت نادرست است.
  • مبلغ تراکنش با سبد خرید برابر نیست.

به طور کلی دلایل متفاوتی وجود دارند که باعث بروز این خطاها می شوند. از بین رفتن کوکی ها، دست کاری شدن اپراتور های اینترنتی، تغییرات در نسخه پی اچ پی، بروز مشکل در درگاه پرداخت شاپرک، عدم همگام سازی سرورهای درگاه پرداخت و همچنین خطاهای کاربران از جمله اصلی ترین این دلایل می باشند.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

ما در این مقاله از مجله تخصصی پارت ارتباط آوا سعی کردیم تا به بررسی خطای تراکنش نامعتبر در کارتخوان و ارائه ساده ترین راهکارها برای رفع این مشکل بپردازیم. اگر شما جزو افرادی هستید که در کسب و کار خود از دستگاه های کارتخوان استفاده می کنند، قطعا با خطای تراکنش نامعتبر و یا سایر خطاهای دستگاه های کارتخوان رو به رو شده اید.

وجود خطای تراکنش نامعتبر یکی از علت های اصلی انجام نشدن تراکنش شما در دستگاه های کارتخوان می باشد. این خطا به طور کلی زمانی رخ می دهد که در پی استفاده آنلاین و یا فیزیکی از کارت بانکی، پیامی به مرکز شتاب یا بانک صادر کننده کارت بانکی ارسال شده و بنا بر هر دلیلی برگشت داده شود و کاربر دیگر امکان پرداخت هزینه تراکنش مدنظر خود رو نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *