تکنولوژی QR و کاربرد آن در آینده

همه ما با QR کدها آشنایی داریم و در طول زندگی خود با آن‌ها برخورد کرده‌ایم. تکنولوژی QR کد، امکان ذخیره حجم بالایی از اطلاعات متنی را در غالب یک بارکد دو بعدی با ساختار صفر و یک ماتریسی فراهم می‌کند. تمامی اطلاعات متنی که با استفاده از تکنولوژی QR ذخیره می‌شوند، با سرعت بسیار زیادی قابل رمزگشایی و مشاهده هستند. ما ساختار این بارکدها را به شکل مربع‌های کوچکی مشاهده می‌کنیم که هر کدام یک واحد نامیده می‌شوند و در کنار یکدیگر یک الگو را می‌سازند. خواندن این الگوها می‌تواند اطلاعات مختلفی نظیر آدرس یک وب سایت، شماره پیامک، اطلاعات تماس کارت‌های ویزیت، شماره تلفن، قیمت کالای داری بارکد، مشخصات کالای دارای بارکد و… را به دست بیاوریم. در این مقاله ما به شما خواهیم گفت که با استفاده از تکنولوژی QR، قادرید چه کارهایی انجام دهید و کاربردهای مختلف این تکنولوژی در آینده چیست.

کیو آر کد یا کد QR مخفف عبارت Quick Response و به معنای کد پاسخ سریع است.هر یک از این بارکدها به یک محصول خاص تعلق دارد و درواقع این بارکدها به شکل اختصاصی عمل می‌کنند. حال چگونه می‌توانیم این بارکدهای دو بعدی اختصاصی را بخوانیم؟

خواندن این بارکدها به دو روش امکان پذیر است که این روش‌ها عبارتند از خواندن بارکد با کمک گوشی و خواندن بارکد با استفاده از دستگاه‌های مخصوص بارکد خوان. پس از خوانده شدن اطلاعات موجود در این بارکدها توسط گوشی موبایل یا دستگاه مخصوص خواندن QR کد، اطلاعات موجود به شکل متن، ایمیل، شماره تلفن، لینک وب سایت و… نمایش داده می‌شود.

خواندن QR کدها با استفاده از اپلیکیشن‌های بارکد خوان و نرم افزارهای اسکنی که روی گوشی‌های هوشمند قابل نصب هستند، امکان پذیر است. این برنامه‌ها برای گوشی‌های اندروید و آیفون متفاوت هستند که شما می‌توانید با توجه به سیستم عامل تلفن همراه خود، یکی از آن‌ها را بر روی گوشی‌تان نصب کنید.

از برنامه‌های بارکد خوانی که روی گوشی‌های اندروید قابل نصب هستند می‌توان به برنامه goggles ساخت شرکت گوگل و برنامه Barcode Scanner اشاره کرد. برنامه‌های بارکد خوانی که روی سیستم عامل ios قابل نصب و اجرا هستند، شامل برنامه‌های مختلفی هستند که در این جا بعضی از محبوب‌ترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

از جمله محبوب‌ترین برنامه‌های بارکد خوان ios می‌توان به نرم افزارهای RedLaser و google authenticator اشاره کرد.

تکنولوژی QR، کاربردهای گسترده‌ای دارد که بعضی از آن‌ها در دنیای امروزی کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و به احتمال زیاد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد استفاده گسترده مردم از آن‌ها خواهیم بود. همان‌طور که گفتیم، این بارکدها قابلیت ذخیره حجم بالایی از داده‌ها و اطلاعات را دارند. خواندن این داده‌ها به راحتی و از طریق اپلیکیشن‌های موبایل یا دستگاه‌های بارکد خوان ممکن است. در ادامه، تعدادی از کاربردهای کارآمد تکنولوژی QR و کیو آر کدها را به شما معرفی می‌کنیم.

اولین و رایج‌ترین کاربرد تکنولوژی QR در هدایت و ارجاع به صفحات اینترنتی تعریف می‌شود. برای استفاده از این قابلیت، کاربر پس از اتصال به اینترنت می‌تواند بارکد مورد نظر را اسکن کند و از این طریق به آدرس اینترنتی موجود در آن بارکد هدایت شود. آدرس‌هایی که از طریق بارکدها قابل دسترسی و اتصال هستند، آدرس صفحات وب و حتی آدرس‌های مربوط به صفحات موجود در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام را شامل می‌شوند.

قابلیت تغییر آدرس‌های ارجاعی ثبت شده در بارکدها، حتی پس از چاپ آن‌ها، یک قابلیت منحصر به فرد و شگفت انگیز است که تنها با تعریف کردن یک آدرس منحصر به فرد کوتاه و همیشگی در سیستم امکان پذیر می‌شود. شما می‌توانید از طریق ری دایرکت کردن کوتاه روی آدرس موردنظر خودتان، مسیر ارجاع بارکد را تغییر دهید. از دیگر قابلیت‌های این ویژگی بارکدها می‌توان به سیستم آمارگیری آن‌ها اشاره کرد. به این ترتیب که شما می‌توانید تعداد بازدیدهای به عمل آمده از صفحه‌تان را که از طریق این بارکد انجام شده‌اند، در سیستم آمارگیری نصب شده روی آدرس موردنظر مشاهده کنید.

تکنولوژی QR کاربردهای متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ذخیره سازی اطلاعات تماس افراد و ساخت کارت ویزیت اشاره کرد. شما می‌توانید کلیه اطلاعات تماس مربوط به خودتان از جمله نام و نام خانوادگی، شماره تلفن، آدرس محل کار، آدرس وب سایت، ایمیل و اطلاعات دیگری را در این بارکدها ذخیره کنید. کاربران مختلف می‌توانند از طریق اسکن کردن این بارکد، کلیه اطلاعات تماس مربوط به شما را مشاهده و ذخیره کنند. به این ترتیب شما می‌توانید با قرار دادن این بارکد روی کارت ویزیت، اطلاعات خود را به سرعت و به آسانی در اختیار افراد مختلف قرار دهید. اطلاعات اسکن شده از بارکد کارت ویزیت در تلفن همراه کاربران ذخیره می‌شوند و آن‌ها می‌توانند بدون گم کردن مشخصات شما، کارت ویزیت شما را همیشه به همراه داشته باشند.

از دیگر کاربردهای کدهای QR می‌توانیم به توانایی نمایش موقعیت جغرافیایی در گوگل مپ با اسکن این کدها اشاره کنیم. شما می‌توانید موقعیت جغرافیایی محل برگزاری همایش یا آدرس محل کار خودتان را در غالب این کدها ثبت کنید. سپس کاربران می‌توانند تنها با اتصال به اینترنت و اسکن کردن این بارکد، لوکیشن ثبت شده توسط شما را مشاهده کنند. در این صورت کاربران به آسانی از طریق این کدها می‌توانند به آدرس انتخابی شما هدایت شوند.

معرفی مشخصات یک رویداد خاص با استفاده از QR کدها امکان پذیر است. شما می‌توانید اطلاعات مختلف مربوط به رویداد مانند عنوان رویداد، توضیحات مربوط به رویداد، آدرس برگزاری رویداد، تاریخ و ساعت شروع و پایان رویداد و سایر اطلاعات مورد نیاز را از طریق این بارکدها در اختیار مخاطبین قرار دهید. ذخیره اطلاعات مربوط به رویدادها روی این بارکدها بیشتر در معرفی استارت آپ‌ها و ساخت تراکت‌های تبلیغاتی کاربرد دارد.

استفاده از تکنولوژی QR برای ارسال پیام کوتاه، به شما این امکان را می‌دهد که مشخصات ارسال پیام و متن آن را در غالب یک بارکد قرار دهید. چنان چه افراد بارکد را با تلفن همراه خود اسکن کنند، می‌توانند به راحتی متن موجود در بارکد را به شماره پیام کوتاه موجود در QR کد ارسال کنند. این قابلیت را می‌توان در سایت‌های حمایت از هواداران مورد استفاده قرار داد. هواداران با اسکن این بارکدها می‌توانند از طریق ارسال آسان و سریع پیام کوتاه هم در قرعه کشی شرکت کنند و هم از تیم مورد نظر خودشان حمایت کنند.

همان طور که گفتیم، QR کدها می‌توانند از طریق ذخیره متون در غالب یک الگو، آن را برای مخاطبین به نمایش بگذارند. درحال حاضر با تکنولوژی QR می‌توانید ۱۹۰۰ کاراکتر فارسی و ۷۰۰۰ کاراکتر عددی را در غالب بارکد ذخیره کنید. ذخیره این متون به منظورهای مختلفی انجام می‌شود. برای مثال از این متون ذخیره شده برای ارائه راهنمایی‌ها و توضیحاتی درباره بازی‌های فکری استفاده می‌شود.

ارائه وای فای رایگان به مشتریان، یکی از خدماتی است که برخی از کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها برای جلب مشتری بیشتر ارائه می‌کنند. چنان چه شما به عنوان صاحب یک رستوران یا کافه قصد دارید از این روش تبلیغاتی استفاده کنید، می‌توانید اطلاعات مربوط به شبکه وای فای رستوران یا کافی شاپ خود را در غالب QR کد در منو بگنجانید. مشتریانی که به محل کار شما مراجعه می‌کنند می‌توانند از طریق اسکن بارکد موجود در منوی کافه یا رستوران شما با کمک تلفن همراه خود، به اینترنت رایگان متصل شوند.

با استفاده از QR کدها، امروزه انجام پرداخت‌ها بدون استفاده از کارت بانکی و تنها از طریق اسکن کد به وسیله تلفن همراه امکان پذیر است. شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل، این کیو آر کدها را اسکن کرده و پرداخت خود را در زمانی که کارت بانکی به همراه ندارید، انجام دهید. این فناوری امکان سو استفادع متخلفین از اطلاعات کارت شما و کپی آن را به حداقل می‌رساند. کارتخوان‌های مورفان جزء اولین دستگاه‌های کارتخوان بودند که با استفاده از این تکنولوژی توانستند امور پرداختی را برای خریداران آسان‌تر کرده و خرید در هر موقعیتی را امکان‌پذیر کند.

در کشورما نیز از این دستگاه کارتخوان به دلیل امکانات بسیار مناسب‌اش استفاده‌های زیادی می‌شود. به طور معمول فروشنده‌ها برای دریافت کارتخوان‌های مورفان به سراغ بانک‌ها می‌روند اما این کار با مشکلات زیادی همراه است؛ برای مثال ممکن است دستگاهی که دریافت می‌کنید نو و سالم نباشد و تعمیرات آن برای شما دردسرساز شود. همچنین دریافت کارتخوان از بانک پروسه بسیار طولانی، سخت و خسته‌کننده‌ای دارد.

شرکت «پارت ارتباط آوا» تنها نمایندگی رسمی دستگاه کارتخوان مورفان در ایران است و با ارائه محصولات خود  به مشتریان به بهره گیری از تکنولوژی کیو آر می‌تواند به انجام امن و راحت پرداخت‌ها کمک کند. با خرید کارتخوان از شرکت پارت ارتباط آوا از پشتیبانی 1 ساله، ضمانت 3 ماهه دستگاه، مشاوره حرفه‌ای و یک خرید آسان و مقرون‌به‌صرفه بهره‌مند خواهید شد.

در این مقاله در رابطه با تکنولوژی QR کد و کاربردهای آن با شما صحبت کردیم. به کارگیری این تکنولوژی در غالب تولید بارکدها می‌تواند به دریافت سریع‌تر و راحت‌تر حجم بالایی از اطلاعات کمک کند. کاربردهای این بارکدها به قدری گسترده هستند که می‌توانند زندگی امروزی را کاملا متحول کنند. از میان کاربردهای مختلف QR کدها که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، استفاده از بعضی مانند کارتخوان‌ها به خصوص کارتخوان مورفان متداول‌تر است و بعضی دیگر هنوز نتوانسته‌اند به زندگی ما راه پیدا کنند. با توجه به این که پیشرفت تکنولوژی و ایجاد تغییرات اجتناب ناپذیر است، در آینده نزدیک تمامی این کاربردها به زندگی ما وارد خواهند شد و یک ضرورت برای استفاده همگانی از بارکد خوان‌ها به وجود می‌آید. امیدواریم که خواندن این مقاله توانسته باشد شما را با کاربردهای مختلف این تکنولوژی کارآمد آشنا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *