تفاوت دستگاه خودپرداز و دستگاه خود دریافت

تفاوت دستگاه خودپرداز و دستگاه خود دریافت

با کنار هم قرار گرفتن دستگاه خودپرداز و خود دریافت قطعا اولین سوالی که برای شما پیش میاد، این سوال هست که تفاوت این دو دستگاه چیه؟ قبل از اینکه پاسخ سوال شما رو بدیم باید شما رو با این دو دستگاه آشنا کنیم. دستگاه خودپرداز (Automated teller machine) یا به عبارتی ATM و دستگاه خود دریافت (Virtual Teller Machine) یا VTM، جزو دستگاه های پیشرفته بانکی هستند که کاربردهای بسیار زیادی دارند و با این دستگاه ها شما میتوانید خدمات مختلفی من جمله پرداخت قبوض، خدمات بانکی و … رو انجام بدید.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در سال های اخیر، امروزه شما در هر در شهر و یا حتی روستاها هم میتوانید یکی از انواع این دستگاه ها رو پیدا کنید و مشکل خودتون رو با استفاده از این دستگاه ها رفع کنید. دستگاه های خوددریافت و خودپرداز، دو دستگاه متفاوت از تجهیزات پرداخت و دریافت وجه نقد هستند و عملکرد این دو دستگاه با همدیگر متفاوت هست. ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا به تفاوت دستگاه خودپرداز و دستگاه خود دریافت می پردازیم و شما عزیزان رو به طور کامل با این دستگاه ها آشنا می کنیم، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت دستگاه خودپرداز و دستگاه خود دریافت

همزمان با پیشرفت تکنولوژی و ارائه فناوری های روز دنیا، تمامی مشاغل و کسب و کارها دستخوش تغییرات بزرگی شدند، که در پی این تغییرات نظام بانکداری نوین شکل گرفت. در نظام بانکداری نوین وجود دستگاه های پیشرفته یکی از موارد ضروری بود که به همین علت دستگاه های خودپرداز و خوددریافت برای تسهیل در امور مختلف استفاده شدند. این دستگاه ها باعث راحت تر شدن و آسان تر شدن عملیات های بانکی می شوند و علاوه بر سرعت، دقت و امنیت، رضایت مشتریان رو هم در پی دارند. اساس استفاده از هر دو دستگاه های خودپرداز و خوددریافت، داشتن کارت بانکی معتبر هست.

از مهم ترین تفاوت های دستگاه های خوددریافت و خودپرداز میشه به یکسان نبودن نحوه پرداخت و دریافت وجه نقد اشاره کرد. شما این توانایی رو ندارید که با استفاده از دستگاه های خودپرداز وجه نقدی رو به حساب شخص دیگری واریز کنید، اما با استفاده از دستگاه های خود دریافت شما می توانید به راحتی و سادگی این کار رو انجام بدید. اما در این بین، دستگاه های خودپرداز و خوددریافت از نظر کارایی شباهت هایی هم دارند. به عنوان مثال شما با هر دو دستگاه این امکان رو دارید که مبلغی رو کارت به کارت کنید، قبض پرداخت کنید و … . برای آشنایی با قابلیت ها و خدمات دستگاه های خودپرداز و خوددریافت، به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله رو با دقت مطالعه کنید.

دستگاه خودپرداز

اجزای تشکیل دهنده خودپرداز شامل کامپیوتر صنعتی به عنوان پردازش‌گر، کارتخوان مغناطیسی و کارت‌خوان هوشمند و جدیدا کارت‌خوان غیرتماسی، صفحه کلید که در خودپرداز معمولاً ای ای ای پی۴ نامیده می‌شود.

همه ی شما قطعا با این دستگاه آشنا هستید. دستگاه های خودپرداز دستگاه هایی هستند قابلیت های زیادی دارند و شما میتوانید با استفاده از این دستگاه ها کارهای مختلفی رو انجام بدید. اگر مدت ها قبل به مراکز مالی و بانک ها مراجعه می کردید، برای انجام امور بانکی خود باید به کارکنان باجه های بانک مراجعه می کردید که بعد از انتظارهای طولانی و بسیار زیاد کار شما رو بدهند و برای انجام ساده ترین فرآیند ها و امور بانکی شما باید وقت زیادی رو تلف می کردید.

اما با ورود دستگاه های خودپرداز و نحوه استفاده آسانی که این دستگاه ها داشتند، مردم با استفاده از این دستگاه ها امور بانکی خودشون رو انجام دادند و دیگر زمان زیادی هم برای انجام این کارها در نظر گرفته نمیشد. امروزه با توجه به قابلیت های دستگاه های خودپرداز بانکی شما این امکان رو دارید که قسط و یا قبضی رو پرداخت کنید، وجهی رو برداشت کنید و یا انتقال بدید، شارژ بخرید و یا از حساب بانکی خودتون موجودی بگیرید و این امکان برای شما وجود داره که تمامی این فرآیند ها رو در مدت زمان کوتاهی بدید. این نکته رو هم بدانید که برای استفاده از دستگاه های خودپرداز به کارت بانکی نیاز دارید. لازم به ذکر هست که در ایران دستگاه‌های خود‌پرداز به شبکه شتاب متصل هستند.

دستگاه خوددریافت

امروزه با توجه به مراجعه بی شمار افراد به بانک ها تقریبا میتوان گفت که تمامی افراد شاغل و حتی غیر شاغل با دستگاه های خودپرداز کار کردند و یا با این دستگاه ها آشنا هستند. اخیرا علاوه بر دستگاه های خودپرداز، دستگاه های دیگری هم مورد استقبال کلیه موسسات مالی و بانک ها قرار گرفتن که دستگاه های خوددریافت نام دارند. روش کار و کارایی دستگاه های خوددریافت، بسیار شبیه دستگاه های خودپرداز هست اما قاعدتا تمامی قابلیت ها و کارکردهای این دو دستگاه یکسان نیست و این دستگاه ها در برخی از موارد با همدیگر متفاوت هستند.

حالا برای شما این سوال پیش میاد که دستگاه خوددیافت چه کارهایی رو انجام میده؟ شما با استفاده از دستگاه خوددریافت این امکان رو دارید که وجه نقد رو به حساب دیگران واریز کنید، قبوض خودتون رو پرداخت کنید، صورت حساب دریافت کنید و … . برای مثال اگه شما قصد واریز وجه نقد رو به حساب شخصی خودتون داشته باشید و یا حساب بانکی یک فرد دیگر، شما باید به بانک برید و در صف های طولانی بانک منتظر بمانید و بعد از انتظار با دریافت یک فرم واریز و پر کردن فرم، وجه نقد رو به حساب مورد نظر منتقل کنید.

این فرآیند بسیار سادست اما به انجام این روش وقت زیادی از شما گرفته میشه. اما اگه شما با استفاده از دستگاه خود دریافت این فرایند رو انجام بدید، تنها کافیه کارت بانکی خودتون رو وارد دستگاه بکنید و بعد از وارد کردن رمز کارت بانکی خودتون وجه نقد مورد نظر رو داخل دستگاه قرار بدید و بعد با تایید کردن مقدار وجه، واریز شما با سادگی انجام میشه و دیگه هیچ نیازی نیست که شما وقت زیادی رو برای یک واریز ساده از دست بدید.

دستگاه خودپرداز دستگاهی هست که کاربران و مشتریان بانک ها و موسسات مالی میتوانند همه ی خدمات پرداختی برای وجه نقد رو با استفاده از این دستگاه ها با امنیت بالاتر و زمان کم تر انجام بدهند. اما نکته ای که در این بین حائز اهمیت هست، این هست که اگر شما قصد استفاده از دستگاه خوددریافت رو دارید باید علاوه بر کارت اعتباری، کارت ملی خودتون رو هم به همراه داشته باشید تا این امکان رو داشته باشید که از این دستگاه استفاده کنید. این دستگاه، خدماتی مانند واریز وجه نقد به حساب مشتریان، پرداخت قبوض، واریز مبلغ چک با عدد معین، دریافت صورت حساب و … رو به کاربران ارائه میده.

مزایای دستگاه های خودپرداز و خود دریافت

  • جذب سریع نقدینگی
  • افزایش ایمنی
  • افزایش تراکنش دستگاه
  • اشغال فضای کم و ارائه خدمات بیشتر
  • صرفه جویی در استفاده از نیروی انسانی
  • ارائه خدمات بهینه به مشتریان در مدت زمان کوتاه

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

ما در این مقاله از پارت ارتبط آوا به بررسی تفاوت دستگاه خودپرداز و دستگاه خود دریافت پرداختیم تا شما عزیزان رو با عملکرد و مزایای این دستگاه ها بیشتر آشنا کنیم. دستگاه خودپرداز (Automated teller machine) یا به عبارتی ATM و دستگاه خود دریافت (Virtual Teller Machine) یا VTM، جزو دستگاه های پیشرفته بانکی هستند که کاربردهای بسیار زیادی دارند و با این دستگاه ها شما میتوانید خدمات مختلفی من جمله پرداخت قبوض، خدمات بانکی و … رو انجام بدید. این دستگاه ها باعث راحت تر شدن و آسان تر شدن عملیات های بانکی می شوند و علاوه بر سرعت، دقت و امنیت، رضایت مشتریان رو هم در پی دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *