تراکنش های بانکی مشکوک چیست و چگونه شناسایی می شود؟

تراکنش های بانکی مشکوک

تراکنش مشکوک چیست؟ شاید شما هم درباره این موضوع شنیده باشید که کشورمان ایران با توجه به اعمال تحریم های گوناگون از سوی قدرت های اقتصادی دنیا در حال حاضر بر پایه اقتصاد تک محصولی (فروش نفت) استوار مانده است. اما در سال های اخیر میزان درآمد فروش نفت هم به دلیل اعمال تحریم های گوناگون کاهش یافته و دولت جمهوری اسلامی ایران نیازمند تامین منابع درآمد دیگری برای اداره کشور می باشد.

اخذ مالیات از مودیان مالیاتی می تواند در کنار منابع دیگر، یکی از منابع تامین کننده درآمد دولت باشد. بدین منظور در راستای اخذ مالیات و جلوگیری از پولشویی و فرارهای مالیاتی که توسط برخی از مودیان مالیاتی صورت می گیرد، سازمان امور مالیاتی کشور با هدف بررسی صحت و درستی معاملات تجاری، در سال 1386 قانون “مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی” رو تصویب نموده و از طریق آن به بررسی تراکنش های بانکی می پردازد.

مطابق با قانون، تراکنش های بانکی مشکوک یکی از مصداق های بارز پولشویی محسوب می شوند. در ادامه این مقاله از پارت ارتباط آوا با تراکنش های بانکی مشکوک بیشتر آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

تراکنش مشکوک چیست؟

به طور کلی می توان اظهار کرد که اگر اطلاعات واریزی ها و وجوه ورودی به حساب های بانکی اشخاص، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در دسترس نبوده و نامعلوم باشد، مبلغ مورد نظر یک تراکنش بانکی مشکوک محسوب می شود.

به عبارت دیگر اگر سازمان امور مالیاتی کشور اطلاعاتی درباره اینکه این پول از کجا آمده اطلاعاتی نداشته باشد و یا مودی مدارک قابل قبولی برای ماهیت وجه ورودی نداشته باشد این تراکنش، تراکنش مشکوک بانکی محسوب شده و سازمان امور مالیاتی موظف است تا نسبت به تعیین ماهیت آن اقدام کند.

در این شرایط دو حالت متفاوت به وجود می آید. ممکن است وجه واریز شده به حساب بانکی ماهیت درآمدی نداشته و از این راه تامین نشده باشد، همچنین سندی بر اثبات آن ارائه نشده باشد. اما حالت دوم مبنی بر کتمان درآمد شخص به صورت غیر قانونی فرض گرفته می شود.

توجه داشته باشید که شناسایی تراکنش های مشکوک بانکی امر بسیار سخت و پیچیده ای نخواهد بود زیرا حساب های بانکی افراد دائما توسط بنک ها رصد شده و بنابر فعالیت های اقتصادی آنان تراکنش های تعریف شده ای وجود دارند، بدین ترتیب با ورود حجم بسیار زیادی از وجه به یک حساب بانکی، این تراکنش ها قابل تشخیص هستند.

لازم به ذکر است که دلایل وجود فعالیت های غیرقانونی و یا مشکوک، موجودی حساب بانکی افراد نبوده و صرفا بدون منشا بودن تراکنش های حساب بانکی باعث جلب توجه سازمان امور مالیاتی به حساب می شود. در همین راستا تراکنش های بانکی به دو دسته تراکنش های بانکی مشکوک و تراکنش های شفاف تقسیم بندی می شوند.

تراکنش های بانکی شفاف

  •  تراکنش‌ بانکی با ماهیت درآمدی
  •  تراکنش‌ بانکی با ماهیت غیر درآمدی

تراکنش های بانکی مشکوک

  • کتمان درآمد به صورت غیر قانونی
  • نداشتن ماهیت درآمدی وجوه واریزی و عدم ارائه سند برای اثبات آن

رسیدگی به تراکنش های بانکی مشکوک

نحوه رسیدگی به تراکنش های بانکی مشکوک از طرف سازمان امور مالیاتی در 5 مرحله و به صورت زیر تعیین شده است.

مرحله اول: بررسی توسط کمیته بازرسی

در ابتدا گروهی از افراد متخصص اعم از مدیر کل امور مالیاتی، رییس امور حسابرسی مالیاتی، مسئول حراست اداره، معاون حسابرسی مالیاتی کل، نماینده دادستانی انتظامی مالیاتی و روسای گروه حسابرسی ویژه تشکلیل می شوند. این کمیته موظف می باشد تا به مقایسه و بررسی گردش حساب بانکی مودی با فعالیت های اقتصادی ایشان بپردازد. در صورتی که اطلاعات با یکدیگر مطابقت داشته باشندنیازی به حسابرسی مالیاتی نبوده و در صورت عدم مطابقت، این اطلاعات برای بررسی مجدد به سازمان مبارزه با فرار مالیاتی ارسال می شوند.

مرحله دوم: بررسی مجدد توسط سازمان مبارزه با فرار مالیاتی

سازمان مبارزه با فرار مالیاتی با انجام یکسری تحقیقات اضافه تر بر روی اطلاعات تراکنش، این اطلاعات رو به ادارات کل مالیاتی ارسال می کند.

مرحله سوم: درخواست از مودی برای ارائه مدارک و توضیحات

در ادامه با دعوت شخص مودی توسط سازمان امور مالیاتی این فرد موظف است تا به ارائه اسناد و مدارک بپردازد

مرحله چهارم: انجام تحقیقات بر روی توضیحات مودی

پس از ارائه شدن مدارک و همچنین توضیحات فرد مودی، سازمان امور مالیاتی در راستای تعیین ماهیت تراکنش ها از طریق مراجع ذی صلاح نسبت به تحقیقات خود اقدام می کند.

مرحله پنجم: بررسی نهایی توسط گروه رسیدگی ویژه

در مرحله آخر این مسئله توسط گروه رسیدگی ویژه بررسی شده و این گروه با بازبینی نهایی نسبت به اخذ مالیات از شخص مودی اقدام می کنند.

نحوه رسیدگی مالیاتی به تراکنش های بانکی

سازمان امور مالیاتی کشور در راستای برطرف کردن برخی از ابهامات برای رسیدگی مالیاتی تراکنش های بانکی موارد زیر رو تعیین کرده است.

  • تعیین درآمد مودیان: بر اساس این معیار، معیار اصلی برای تعیین درآمد اشخاص مشمول مالیات در حوزه تراکنش های بانکی، اظهارت نوشته شده مودیان مالیاتی می باشد.
  • قضاوت در مورد تراکنشهای بانکی: قضاوت گروه رسیدگی به تراکنش بر اساس اسناد معتبری مانند سابقه مودی، استعلام اطلاعات، اقرار کتبی مودی، تکنیک‌های حسابرسی و … صورت می پذیرد.

چگونه از وقوع تراکنش های بانکی مشکوک جلوگیری کنیم؟

مهم ترین نکته ای که برای جلوگیری از وقوع تراکنش های بانکی مشکوک باید بدانید این مسئله می باشد که در زمان انجام تراکنشف اسنادی مبنی بر درآمدی بودن وجه مورد نظر موجود نباشد، زیرا اگر خلاف آن اثبات شده و تراکنش درآمدی محسوب شود، این مبالغ کتمان درآمد محسوب شده و مشمول مالیات و جرائم می شوند. شما می توانید برای جلوگیری از وقوع تراکنش های بانکی مشکوک اقدامات زیر رو هم انجام بدهید.

  • تفکیک حساب
  • شفاف سازی تراکنش های بانکی
  • مسدود کردن حساب های بانکی غیرفعال
  • استفاده نکردن و یا استفاده کم از حساب جاری شرکا
  • عدم ثبت هیچگونه خرید و یا فروش در حساب شرکا

تفاوت تراکنش بانکی مشکوک و تراکنش زیاد

همونطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم مبنای تعیین تراکنش های مشکوک عدم وجود مبدا و اطلاعات تراکنش و همچنین عدم تناسب تراکنش با فعالیت های اقتصادی فرد می باشد. شاید برخی از افراد تصور کنند که صرفا تراکنش هایی با مبالغ بالا و یا تراکنش های بسیار زیاد جزو تراکنش های مشکوک محسوب می شوند، اما اینطور نیست.

اگر شما برای هر تراکنش انجام شده مدارک معتبر و قانونی در دست داشته باشید و این تراکنش ها متناسب با فعالیت های اقتصادی شما باشند، هیچگونه نگرانی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

ما در این مقاله از مجله تخصصی پارت ارتباط آوا سعی کردیم تا به معرفی تراکنش های بانکی مشکوک و نحوه شناسایی آنها و همچنین نحوه رسیدگی به آن ها بپردازیم تا شما عزیزان در این زمینه از اطلاعت کافی برخوردار بوده و دچار مشکل نشوید. در سال های اخیر اخذ مالیات از مودیان مالیاتی به عنوان یکی از منابع تامین کننده درآمد دولت شناسایی شده است.

بدین منظور در راستای اخذ مالیات و جلوگیری از پولشویی و فرارهای مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور قانون “مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی” رو تصویب نموده و از طریق آن به بررسی تراکنش های بانکی می پردازد. مطابق با قانون، تراکنش های بانکی مشکوک یکی از مصداق های بارز پولشویی محسوب می شوند.

به طور کلی می توان بیان کرد که اگر اطلاعات واریزی ها و وجوه ورودی به حساب های بانکی اشخاص اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در دسترس نبوده و نامعلوم باشد، مبلغ مورد نظر یک تراکنش بانکی مشکوک محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *