بیشترین سود بانک های مختلف چقدر است؟

بیشترین سود بانک های مختلف چقدر است؟

بیشترین سود بانک های مختلف چقدر است؟

می توان گفت که یکی از مهم ترین ملاک های سرمایه گذاران برای انتخاب و سپرده گذاری در موسسات مالی و بانک های مختلف، سود بانکی هست که به همین دلیل افراد سرمایه گذار همیشه به دنبال بانک ها و موسساتی هستند که علاوه بر امنیت سرمایه خود و اعتبار بانک مورد نظر، از سود بانکی زیادی هم بهره مند باشند. امروزه با توجه به نرخ 15 درصدی اعلام شده از طرف بانک مرکزی، نرخ سود های بانک های مختلف با همدیگر متفاوت اند.

[html_block id=”16601″]

همونطور که گفتیم بانک مرکزی نرخ 15 درصدی رو برای سود بانکی اعلام کرده اما نکته قابل توجه این هست که با توجه به کاهش نرخ سود بانکی برای اشتغال و تولید، بانک هایی وجود دارن که با نقض قانون بانک مرکزی سود های بالایی برای سپرده ها در نظر می گیرند. با این وجود در برخی از موسسات مالی و بانک ها قرارداد دیگری برای دریافت سود بالاتر از قانون تصویب شده بانک مرکزی بین بانک ها و سپرده گذاران تا نرخ سود 24 درصد بسته می شود که بر طبق این قرارداد ها موظف اند تا سقف سود سپرده 24 درصد و در برخی موارد بیشتر از این رقم رو به سپرده گذاران پرداخت کنند. هدف بانک ها و موسسات مالی برای انجام این کار جذب مشتری و نقدینگی هست.

در واقع افرادی به دنبال دریافت سود سپرده بانکی هستند، ریسک پذیر نبوده و دریافت یک سود مشخص و ثابت رو ترجیح می دهند. اگه شما هم جزو این دسته از افراد هستید و قصد دارید تا بانکی رو برای سپرده گذاری انتخاب کنید بهتره که پیش از سپرده گذاری از بیشترین سود سپرده بانکی مطلع بشید. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که بیشترین سود بانک های مختلف چقدر است، پس تا پایان این مقاله با پارت ارتباط آوا همراه باشید.

نرخ بیشترین سود سپرده بانکی در سال ۱۴۰۱

در طی سال های اخیر سود سپرده های بانکی دستخوش تغییراتی شدند، اما نه تنها سود سپرده های بانکی بلکه سود برخی از وام ها هم دچار تغییر شدند. لازم به ذکر هست که با توجه به تورم اقتصادی مبالغ و شرایط دریافت وام ها هم تغییر پیدا کرده اند. در سال 1401 شورای پول و اعتبار بیشترین سود سپرده‌های کوتاه‌ مدت (این نوع سپرده ها جزو اصلی ترین سپرده ها در بانک ها محسوب می شوند) رو حدود 10 درصد اعلام کرده است.

سود سپرده گذاری ها با توجه به مدت زمان آنها کم و یا زیاد می شود به عنوان مثال سود سپرده گذاری 6 ماهه در بانک ها 14 درصد و سود سپرده گذاری 3 ماهه در بانک ها 12 درصد هست. حال با توجه این موضوع سود سپرده های بلند مدت نظیر سپرده های 1 ساله و یا 2 ساله به ترتیب تا سقف 16 و 18 درصد اعلام شده است. به همین دلیل اگر به دنبال بیشترین سود سپرده بانکی هستید پیشنهاد می کنیم که از سپرده های بلند مدت استفاده کنید.

در ادامه مقاله جدول بیشترین سود سپرده بانکی مصوب در سال ۱۴۰۱ برای شما عزیزان قرار داده شده است . همونطور که میبینید سود سپرده یکساله اغلب بانک ها یکسان هستند.

نام سپرده سود سقف سود حداقل موجودی برای افتتاح حساب
سپرده آینده‌ ساز بانک آینده ۱۸ ٪ ۱۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند مدت بانک اقتصاد نوین ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند مدت بانک توسعه صادرات ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند مدت بانک خاورمیانه ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند مدت بانک دی ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند مدت بانک سامان ۱۶ ٪ ۱۹ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند مدت بانک سرمایه ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند مدت بانک شهر ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند مدت بانک مسکن ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند مدت بانک پارسیان ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند مدت بانک گردشگری ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند مدت موسسه اعتباری کاسپین ۱۵ ٪ ۱۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند‌ مدت بانک ایران زمین ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند‌ مدت بانک توسعه تعاون ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند‌ مدت بانک تجارت ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند‌ مدت بانک رفاه کارگران ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند‌مدت بانک سپه ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند‌ مدت بانک سینا ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند‌ مدت بانک صادرات ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند‌ مدت بانک ملی ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند‌ مدت بانک ملت ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند‌ مدت بانک صنعت و معدن ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند مدت بانک پاسارگاد ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۵۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند‌ مدت بانک کارآفرین ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند‌ مدت بانک کشاورزی ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند‌ مدت موسسه اعتباری ملل ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند‌ مدت پست‌ بانک ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سپرده بلند‌ مدت موسسه اعتباری نور ۱۶ ٪ ۱۸ ٪ ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
 

سپرده‌ گذاری بانکی بلند مدت

با سپرده‌ گذاری بانکی بلند مدت شما این امکان رو دارید که از سود سرمایه گذاری بانکی بهره مند بشید. در واقع سپرده‌ گذاری بانکی بلند مدت به نوعی یک شراکت در سرمایه گذاری های بزرگ بانکی تلقی می شود لذا این مسئله ضرورت دارد که شما قبل از افتتاح حساب بانکی در بانک مورد نظر خود، از بیشترین سود سپرده بانک مطلع باشید. لازم به ذکر هست سودی که شما می توانید از آن استفاده کنید بستگی به نوع حساب بانکی شما و همچنین مقدار مبلغ سپرده شما بستگی داره.

اولین شرطی که برای افتتاح حساب بانکی و سپرده گذاری برای افراد در نظر گرفته شده، رسیدن افراد به سن قانونی (18 سال) هست. زیرا شما برای افتتاح حساب بانکی به مدارکی مانند کارت ملی و مقدار مبلغی برای موجودی اولیه نیازمند هستید. با این شرط شما امکان افتتاح حساب بانکی رو دارید ولی برای سپره گذاری شروط دیگری هم لحاظ می شود. عدم بر داشت پول از حساب بر طبق قرارداد یکی از شروط سپرده گذاری هست.

به عبارت دیگر شما امکان برداشت سرمایه مورد نظر رو تا مدت زمان معین و مشخص شده در قرارداد از حساب بانکی خود ندارید. به عنوان مثال اگر شما قصد دارید که حساب بلند مدت دو ساله باز کنید، تا زمان اتمام کامل دو سال پول شما در بانک بلوکه خواهد ماند و در صورت خارج کردن پیش تر از موعد مشخص شده در قرارداد، نرخ شکست از مبلغ شما کسر خواهد شد.

نرخ شکست چیست؟

نرخ شکست جریمه ای هست که بانک ها و موسسات مالی برای افرادی که پیش از رسیدن موعد مقرر سپرده گذاری سرمایه خود رو از بانک خارج می کنند. همونطور که در مثال بالا گفتیم اگر شما یک قصد باز کردن یک حساب بلند مدت دو ساله رو دارید ولی سرمایه خودتون رو زودتر از موعد مقرر از بانک خارج کنید، درصدی از سپرده شما به عنوان نرخ شکست کسر خواهد شد و مقدار مبلغ نهایی برداشت شما کمتر از سرمایه اولیه شما که به عنوان سپرده در بانک قرار گرفت خواهد بود. و اما ممکنه که این سوال برای شما پیش بیاد که چه مقدار از سود بانکی سپرده گذاری به شما تعلق خواهد گرفت؟

همونطور که گفتیم دریافت بیشترین سود شپرده بانکی بستگی به نوع حساب بانکی و بانک شما داره. اما خود شما هم می توانید سود سپرده گذاری بانکی رو محاسبه نمایید. برای محاسبه سود سپرده بانکی واریزی در هر ماه کافیه تا کل سود دریافتی در یک سال رو تقسیم بر 12 (تعداد ماه) کنید. حال برای محاسبه سود کلی باید سرمایه سپرده گذاری خود رو در درصد مورد نظر ضرب و بعد بر عدد 100 تقسیم کنید. عددی که به دست می آید مبلغ کلی سود شما خواهد بود.

به عنوان مثال فرض بگیرید که شما با مبلغ 500 میلیون تومان حساب بلند مدت 18 درصد رو باز می کنید. شما برای محاسبه سود کل باید 500 میلیون رو در عدد 18 ضرب و حاصل رو بر عدد 100 تقسیم کنید. عدد بدست آمده در این مثال 90 میلیون تومان هست که با تقسیم بر 12، مبلغ 7.5 میلیون تومان سود سپرده ماهانه شما خواهد بود.

سود سپرده‌های بلندمدت قدیمی

یکی از مهم ترین سوالات برای افرادی که در بانک ها حساب بلند مدت باز کرده اند این هست که شود سپرده هایی که در گذشته به بانک ها واگذر کردند با قانون جدید محاسبه خواهند شد یا خیر؟ خیر. سپرده های بلند مدت معمولا یک ساله و یا دو ساله هستند و بانک ها موظف به تا پایان موعد قرار داد وضع شده، سود گذشته رو پرداخت کنند.

مالیات سپرده های بانکی

این سوال بسیاری از افراد در این زمینه هست که آیا ‏آیا سپرده های بانکی هم مشمول مالیات می‌شوند؟ در پاسخ این سوال باید به شما بگیم که با توجه به قانون بودجه کشور در سال 1401، صرفا سود سپرده های بانکی اشخاص حقوقی به جز در مواردی استثنایی مشمول مالیات هست و این میزان مالیات سود سپرده های بانکی اشخاص حقوقی تا 25 درصد از مقار کل سود سپرده می باشد.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا سعی کردیم تا شما عزیزان رو با مفهوم سود سپرده بانکی و سپرده‌ گذاری بانکی بلند مدت آشنا کنیم و همچنین نرخ بیشترین سود سپرده بانک های مختلف کشور در سال ۱۴۰۱ رو برای شما بیان کنیم. به طور کلی سود سپرده گذاری یکی از مهم ترین ملاک های سرمایه گذاران برای انتخاب و سپرده گذاری در موسسات مالی و بانک های مختلف هست.

برای اطلاع از مشخصات دستگاه کارتخوان های برند مورفان اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *