امنیت دستگاه خودپرداز و اقدامات لازم را بیاموزید

امنیت دستگاه خودپرداز و اقدامات لازم را بیاموزید

امنیت دستگاه خودپرداز

دستگاه های خودپرداز ( ATM: Automated Teller Machine) یا به اصطلاح عابر بانک ها، ماشین های بسیار پیشرفته ای در صنعت بانکداری هستند که با استفاده از سخت افزارها و نرم افزارهای مختلفی طراحی شده و مزایای بسیار زیاد و کارایی های متفاوتی دارند. با استفاده از دستگاه های خودپرداز شما این امکان رو دارید که در 24 ساعت شبانه روز و بدون هیچ محدودیتی و تنها با استفاده از کارت بانکی خود، مبلغی رو کارت به کارت کنید، پول نقد دریافت کنید، قبض پرداخت کنید، شارژ خریداری کنید و از حساب بانکی خود موجودی دریافت کنید.

دستگاه های خودپرداز با هدف خدمت رسانی و تسهیل در پرداخت طراحی شدند اما شما برای استفاده از این دستگاه ها باید از یکسری نکات آگاه باشید و امنیت دستگاه خودپرداز و اقدامات لازم در رابطه با آن رو بیاموزید. در ادامه این مقاله از پارت ارتباط آوا با این موارد بیشتر آشنا خواهید شد پس با ما همراه باشید.

همونطور که گفتیم دستگاه های خودپرداز با هدف خدمت رسانی و تسهیل در پرداخت طراحی شدند. در سال های گذشته و عدم استفاده از دستگاه های خودپرداز، مردم برای انجام امور بانکی خود، حتی ساده ترین آن ها باید به شعب بانک ها مراجعه کرده و در صف های طولانی می ایستادند که در این صورت زمان زیادی به هدر می رفت و متعاقبا خستگی زیادی رو هم برای افراد در پی داشت.

اما با طراحی و ساخت این دستگاه ها، امور بانکی به راحتی هر چه تمام تر انجام شده و دیگر نیاز نیست تا در صف های طولانی مدت بانک ها معطل بمانید. از سوی دیگر پیشرفت روزمره تکنولوژی، شیوع ویروس کرونا و استفاده از دستگاه های کارتخوان باعث کاهش استفاده مردم از پول نقد شد و می توان گفت که خودپرداز ها تبدیل به تنها راه دسترسی افراد به پول نقد شدند.

به همین دلیل احتمال سوء استفاده از دستگاه خودپرداز توسط سارقان شدت گرفت. سارقان می توانند با استفاده از 3 روش کلی از دستگاه های خودپرداز سوء استفاده کنند. اولین روش سرقت خود دستگاه خودپرداز برای سرقت وجه نقد درون آن است. امروزه این روش کمی غیر منطقی بنظر می رسد، زیرا دستگاه های خودپردازی که به تازگی طراحی شدند دارای دوربین داخلی و همچینن جی پی اس (GPS :Global Positioning System) هستند و تقریبا نیم تن وزن دارند که باعث می شود حمل و نقل آن ها بسیار دشوار و سخت باشد.

ضمنا نقدینگی این دستگاه ها در طول شب بسیار اندک می باشد. دومین روش برای سرقت، دقت و نظارت به رفتار مراجعه کنندگان برای پی بردن به اطلاعات کارت آنهاست. بدین صورت که با فهمیدن رمز کارت شما و سرقت کارت بتوانند حساب بانکی شما رو خالی کنند. و اما سومین روش، هک کردن دستگاه خودپرداز است که در ادامه مقاله به شرح آن می پردازیم.

روش های هک دستگاه خودپرداز

کالاهبرداران و هکر ها میتوانند با استفاده از روش های مختلفی دستگاه های خودپرداز رو هک کنند. قطع کردن ارتباط بین بانک و دستگاه خودپرداز اولین روش است. در این روش هکر ها بد افزارهایی رو نصب کرده ودستگاه رو از راه دور کنترل می کنند و یا اینکه اطلاعات کاربران رو جمع آوری می کنند.

روش دیگر استفاده از پورت ها و ورودی های USB (Universal Serial Bus) است که برای آپدیت و به روز رسانی نرم افزارهای دستگاه خودپرداز استفاده می شود. در این روش هکران بدون استفاده از کارت بانکی وجه نقد دستگاه رو تخلیه می کنند. روش دیگری هم وجود دارد که با استفاده از قطع کردن کابل رابط بین دستگاه پرداخت پول و کامپیوتر خودپرداز صورت می گیرد.

نحوه سرقت اطلاعات

افراد سودجو و سارقان معمولا با نصب دوربین های کوچک حرارتی روی دستگاه خودپرداز و مخفی کردن آن ها به وسیله پنل های پلاستیکی می توانند به تمامی اطلاعات درج شده روی کارت بانکی شما نظیر نام و نام خانوادگی صاحب کارت،رمز کارت، شماره ی CVV2، تاریخ انقضای کارت و یا شماره کارت بانکی دسترسی داشته باشند و این اطلاعات رو با هکرها ردو بدل کرده و یا به روش های مختلف دیگر از آن ها استفاده کنند.

لازم به ذکر هست که در صورتی که دوربین حرارتی در زاویه مناسب قرار گرفته باشد رمز کارت شما مشخص خواهد شد، همچنین دوربین های حرارتی توانایی تشخیص رمز شما با استفاده از کلید های فشرده شده رو دارند.

نکات استفاده از دستگاه خودپرداز (ATM)

  • سقف انتقال وجه با استفاده از دستگاه خودپرداز به صورت روزانه 3 ميليون تومان است.
  • به افراد پشت سر و یا مجاور خود در زمان استفاده از دستگاه خودپرداز توجه داشته باشید.
  • در صورت نداشتن اطلاعات کافی و لازم برای انجام عملیات بانکی به افراد غریبه اعتماد نکنید.
  • در زمان استفاده از دستگاه های خودپرداز از ارائه اطلاعات محرمانه خود به دیگران خودداری کنید.
  • پرداخت قبض با استفاده از دستگاه های خودپرداز یک روش سریع و مطمئن برای پرداخت قبوض شماست.
  • پس از انجام تراکنش ها و عملیات بانکی خود، حتما رسید خود رو دریافت کرده و رسید رو در دستگاه رها نکنید.
  • در صورت وارد کردن پین به درستی و انجام نشدن تراکنش سریعا با بانک صادر کننده کارت بانکی خود تماس بگیرید.
  • در زمان کار با دستگاه خودپرداز به صورتی در جلوی دستگاه بایستید که شخص دیگری به صفحه کلید دستگاه خودپرداز دید نداشته باشد.
  • در صورت به وجود آمدن مشکل در فرآیند پرداخت سعی کنید که علت رو از کارمندان بانک و یا افرادی که دانش فنی در این زمینه دارند، جویا شوید.
  • براي انتقال وجه و کارت به کارت کردن سعی کنید از دستگاه هاي خودپرداز و يا خدمات پايا و سانتا كه در شعب یانک ها ارائه مي شوند، استفاده کنید.
  • از یک کارت بانکی با چیپ فعال استفاده کنید که از سمت بانک دریافت کرده باشید. در این صورت بانک صادر کننده امنیت کارت شما رو تضمین خواهد کرد.
  • در زمان انتقال وجه و کارت به کارت کردن تنها اطلاعاتی که شما نیاز خواهید داشت شماره حساب بانکی و یا شماره کارت (شماره 16 رقمی درج شده روی کارت بانکی) فرد دریافت کننده هست.
  • سعی کنید تا در طول روز برای استفاده از دستگاه های خودپرداز اقدام کنید زیرا استفاده از این دستگاه ها در شب خطر بیشتری دارد و با وجود سارقان ممکن است که آسیب های جبران ناپذیری به شما وارد شود.
  • در زمان صادر شدن کارت بانکی خود حتما به دستگاه خودپرداز مراجعه کرده و رمز کارت خود رو تغییر دهید (برای تغییر رمز کارت سعی کنید شماره ای رو انتخاب کنید که قابل حدس زدن نباشد مانند سال تولد، شماره تلفن و …).
  • در زمان استفاده از دستگاه خودپرداز هیچ لزومی ندارد که از منوی انگلیسی استفاده کنید. این منو صرفا برای افراد خارجی و توریست ها طراحی شده است. سعی کنید حتما از منوی فارسی استفاده کنید تا در زمان کار با دستگاه با مشکلی مواجه نشوید.

احراز هویت در دستگاه های خودپرداز

در حال حاضر تمامی تکنسین ها، متخصصین و شرکت هایی که به تولید و ساخت دستگاه های می پردازند، به دنبال راهی برای بالاتر بردن امنیت دستگاه های خودپرداز هستند. احراز هویت دو عاملی یکی از اقدامات جدید در این زمین هست به طوری که شما برای استفاده از دستگاه خود پرداز نیاز به تایید اثر انگشت (Fingerprint) و شناسایی چهره دارید، که این قابلیت در آینده ای نزدیک به دستگاه های خود پرداز اضافه خواهد شد.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا سعی کردیم تا شما عزیزان رو با نکات استفاده از دستگاه خودپرداز (ATM) آشنا کنیم تا شما در زمان استفاده از این دستگاه ها دچار مشکل نشوید و حتما اقدامات امنیتی مربوطه در زمان استفاده از این دستگاه ها رو رعایت کنید تا از سودجویی هکر ها و برخی افراد کلاهبردار جلوگیری کنید. سارقان می توانند با استفاده از چندین روش مختلف از دستگاه های خودپرداز سوء استفاده کنند و آنها رو هک و یا اطلاعات کاربران رو به سرقت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *