الصاق پرونده مالیاتی کارتخوان؛ راهنمای اتصال دستگاه پوز به پرونده مالیاتی

اگر شما جزو صاحبان مشاغل می باشید و در کسب و کار خود از دستگاه های پوز یا به اصطلاح دستگاه های کارتخوان استفاده می کنید و یا اینکه از درگاه های پرداخت مستقیم یا غیر مستقیم برخوردار هستید، حتما می دانید که الصاق پرونده مالیاتی کارتخوان و ثبت درگاه پرداخت اینترنتی یکی از مهم ترین کارهایی است که در اسرع وقت باید نسبت به انجام دادن آن ها اقدام کنید.

در بهمن ماه سال 1399 با تصویب قانون پایانه های فروشگاهی تمامی متقاضیان دریافت ابزارهای پرداختی ملزم به دریافت کد مالیاتی و الصاق پرونده مالیاتی کارتخوان می باشند. در همین راستا، شرکت شاپرک اطلاعات این افراد رو در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده است.

بر طبق قانون پایانه های فروشگاهی “بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری سازمان ظرف مدت یک سال پس از ابلاغ این قانون، نسبت به ساماندهی دستگاه های کارتخوان بانکی و یا درگاه های پرداخت الکترونیکی اقدام نموده و با ایجاد تناظر بین آنها با مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه های اقتصادی به هر یک از پایانه های فروش، شناسه یکتا اختصاص دهد.” 

توجه داشته باشید که بر طبق این قانون در صورت الصاق نبودن پرونده مالیاتی و یا نداشتن آن دستگاه کارتخوان شما قطع خواهد شد.

الصاق پرونده مالیاتی کارتخوان

همونطور که گفتیم در صورت نداشتن پرونده مالیاتی و یا الصاق نبودن آن به دستگاه کارتخوان، شما نیاز دارید تا به سامانه امور مالیاتی کشور مراجعه و این فرآیند رو تکمیل کنید. البته لازم به ذکر است در صورتی که پرونده مالیاتی ندارید، ابتدا باید برای ایجاد پرونده اقدام کنید و پس از ثبت کردن دستگاه، فرآیند الصاق رو تکمیل کنید.

ممکن است شما هیچگونه اطلاعاتی درباره الصاق پرونده مالیاتی به دستگاه کارتخوان نداشته باشید و این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که الصاق به پرونده یعنی چه؟ توجه داشته باشید که در سازمان امور مالیاتی کشور به هر کسب و کار یک پرونده مالیاتی تعلق می گیرد.

در واقع هر کسب و کاری که به نام شما ثبت شده باشد، یک پرونده محسوب می شود. حال با الصاق شدن پرونده مالیاتی به دستگاه کارتخوان شما، تمامی اطلاعات تراکنش های انجام شده توسط دستگاه کارتخوان شما رصد شده و مالیات آن ها محاسبه می شود. به همین دلیل شما نیاز به الصاق پرونده خود به دستگاه کارتخوان خواهید داشت و در غیر این صورت دستگاه کارتخوان شما غیر فعال خواهد شد.

ما در ادامه این مقاله از پارت ارتباط آوا قصد داریم تا به آموزش الصاق پرونده مالیاتی کارتخوان و پاسخ دادن سوال های احتمالی شما عزیزان بپردازیم، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مراحل الصاق پرونده مالیاتی کارتخوان

در ابتدا شما نیاز دارید تا به سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید. با مراجعه به این سامانه دو راه پیش رو دارید. اگر در گذشته برای ثبت نام در این سامانه اقدام کرده اید کافیست تا با ورود اطلاعات خود وارد سامانه شوید، اما اگر حساب کابری ندارید می توانید با انتخاب گزینه ثبت نام، یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید.

(p1)

پس از ایجاد حساب کاربری خود مجددا وارد منوی “ورود” شده و اطلاعات خود رو تکمیل کنید، سپس روی گزینه “ورود به پنل کاربری” کلیک کنید.

(p2)

در ادامه با وارد شدن به سامانه برای مشاهده پرونده های خود روی گزینه ی “پرونده های الکترونیک” کلیک نمایید.

(p3)

حال شما نیاز به استعلام درگاه پرداخت و دستگاه های کارتخوان ثبت شده ی به نام خود دارید. روی گزینه ی “تعداد پایانه های فروش” کلیک کنید تا تمامی دستگاه های پوز که به پرونده مالیاتی شما متصل نیستند رو مشاهده کنید.

(p4)

در ادامه دستگاه های مورد نظر خود رو به پرونده مالیاتی وصل کنید.

(p5)

حال شما می توانید با انتخاب گزینه “الصاق به پرونده” پرونده های فعال رو مشاده و با انتخاب یکی از آن ها فرآیند الصاق رو تکمیل کنید. لازم به ذکر است که اگر پرونده مالیاتی شما تکمیل نباشد با “عدم تکمیل پرونده” مواجه خواهید شد.

(p6)

خطای عدم وجود پرونده مالیاتی

اگر در هنگام الصاق پرونده مالیاتی کارتخوان با خطایی با عنوان “پرونده ای جهت الصاق شماره پایانه ۰۰۰۰۰۰ انتخاب نشده است” مواجه شدید، برای برطرف کردن آن می توانید به قسمت پرونده های مالیاتی بروید و در ادامه با کلیک بر روی ایجاد پرونده مالیات بر درآمد جدید، پرونده خود رو تکمیل کنید و مجددا وارد سامانه امور مالیاتی شده و فرآیند الصاق پرونده مالیاتی کارتخوان رو انجام بدهید.

خطای عدم تکمیل پرونده مالیاتی

چنانچه با خطای “عدم تکمیل پرونده مالیاتی” مواجه شدید همانند مراحل بالا ایتدا پرونده مالیاتی خود رو تکمیل و سپس مجددا وارد سامانه شوید.

سوالات متداول

چرا باید دستگاه کارتخوان رو به پرونده مالیاتی الصاق کنیم؟

اگر شما عزیزان پیامکی رو در این باره از طرف سازمان امور مالیاتی کشور دریافت کرده باشید، بدین معنی است که شما در کسب و کار خود از دستگاه کارتخوان استفاده کرده و ملزم به اتصال آن به پرونده مالیاتی خود هستید، در غیر این صورت دستگاه کارتخوان شما غیر فعال خواهد شد.

آیا عدم الصاق کارتخوان به پرونده مالیاتی سوابق را پنهان می کند؟

برخی افراد تصور می کنند که با انجام ندادن این کار اطلاعات آن ها پنهان مانده و می توانند مالیات خود رو پرداخت نکنند، اما باید بگوییم که اطلاعات شخصی شما مانند شناسه ملی، شماره حساب و … در زمان خرید دستگاه کارتخوان ثبت شده و عدم الصاق به منزله فرار مالیاتی محسوب می شود.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

اگر شما جزو صاحبان مشاغل هستید و در کسب و کار خود از دستگاه های کارتخوان استفاده می کنید باید بدانید که الصاق پرونده مالیاتی کارتخوان و ثبت درگاه پرداخت اینترنتی یکی از مهم ترین کارهایی است که در اسرع وقت باید نسبت به انجام دادن آن ها اقدام کنید.

توجه داشته باشید که بر طبق قانون پایانه های فروشگاهی در صورت الصاق نبودن پرونده مالیاتی و یا نداشتن آن دستگاه کارتخوان شما قطع خواهد شد. ما در این مقاله از مجله تخصصی پارت ارتباط آوا سعی کردیم تا شما عزیزان رو با مراحل الصاق پرونده مالیاتی کارتخوان آشنا کنیم تا در صورت خریداری و استفاده از دستگاه های کارتخوان بتوانید این فرآیند رو به سادگی هر چه تمام تر به اتمام برسانید و دچار مشکل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *