افزایش درآمدهای مالیاتی با ساماندهی کارتخوان ها توسط بانک مرکزی

امروزه درآمد های مالیاتی در هر کشور با توجه به وجود حجم بسیاری از مشاغل و افراد مالیات دهنده، در کنار سایر منابع یکی از مهم ترین منابع درآمد کشور ها محسوب می شود. قطعا شما با مفهوم مالیات آشنایی دارید. مالیات تعاریف مختلفی دارد اما ساده ترین تعریف مالیات را می توان این تعریف دانست که مالیات هزینه‌ ای است که تمامی افراد جامعه برای تامین هزینه های همگانی جامعه، ملزم به پرداخت آن هستند.

اولین روش برای دریافت مالیات از مردم یک جامعه، روش دریافت مالیات به طور مستقیم می باشد. در کشورمان ایران با اقدامات انجام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای ساماندهی و شفافیت درگاه های پرداخت اینترنتی و همچنین دستگاه های کارتخوان درآمد های مالیاتی دولت افزایش پیدا می کند.

در واقع بانک های تجاری و موسسات مالی درآمد های بسیار زیادی دارند که با استفاده از این اقدامات می توان بخش زیادی از این درآمد شفاف سازی و ساماندهی کرد. لازم به ذکر است که این اقدامات قانونی بوده و در راستای اجرای قانون انجام شده است و نیازمند حمایت و پشتیبانی می باشد. حال این سوال پیش می آید که ساماندهی دستگاه های کارتخوان و یا درگاه های پرداخت اینترنتی چگونه ممکن است؟

افزایش درآمدهای مالیاتی با ساماندهی کارتخوان ها توسط بانک مرکزی

با اعلام معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی بیش از 8 میلیون دستگاه کارتخوان در سراسر کشور وجود دارد و تمامی این دستگاه ها و همچنین درگاه های پرداخت اینترنتی به پرونده های مالیاتی که در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور قابل بررسی هستند متصل شده اند و با خرید هر دستگاه کارتخوان توسط صاحبان مشاغل و کسب و کار ها و یا استفاده از یک درگاه پرداخت اینترنتی، این افراد ملزم به مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور و تشکیل پرنده مالیاتی می باشند.

این اقدامات در کنار بستر هایی که برای شافیت سازی درآمد های مودیان مالیاتی انجام شدند منجر به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت می شوند. لازم به ذکر است که بر طبق قانون، حاکمیت یک کشور از امکان نظارت بر درآمد ها و فعالیت های اقتصادی شهروندان خود و همچنین جریان های مالی، برای ایجاد سلامت اقتصادی در کشور و همچنین جلوگیری از فعالیت‌های غیر‌قانونی مانند سودجویی در بازار های ارز، پولشویی، فرار مالیاتی، کلاهبرداری و … برخوردار می باشد و علت اصلی این نوع از اقدامات بانک مرکزی جلوگیری از چنین فسادهای مالی می باشد.

چرا مالیات می دهیم؟

چرا مالیات می دهیم؟ این سوال بسیاری از افراد نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا می باشد که چرا باید بخشی از درآمد مردم به عنوان مالیات توسط دولت اخذ شود. شاید در نگاه اول هیچ تصوری از دریافت و ماهیت مالیات دریافت مالیات نداشته باشید. برای مثال برخی از افراد معتقدند که کشورمان ایران اب داشتن منابع بسیار زیاد طبیعی نیازمند به اخذ مالیات نمی باشد.

از جمله مهم ترین دلایل دریافت مالیات از مردن می توان به توسعه و رشد اقتصادی دولت اشاره کرد. درآمد های نفتی به خصوص در ایران یک پشتوانه قوی برای دولت محسوب می شوند اما دولت برای ایجاد بسیاری از زیر ساخت های جامعه مانند تامین امنیت کشور، زیرساخت های آموزشی و بهداشتی، حمل و نقل و یا … نیاز به منابع درآمد دیگری هم دارد و اخذ مالیات بخشی از این درآمد رو تامین می کند. در این خصوص اگر دولت از دریافت مالیات محروم شود، قطعا با کمبود بودجه و مشکلات اقتصادی بسیار زیادی رو به رو خواهد شد.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

درآمد های مالیاتی هر کشور با توجه به وجود حجم بسیاری از مشاغل و افراد مالیات دهنده در کنار سایر منابع یکی از مهم ترین منابع درآمد آن کشور محسوب می شود. در ایران هم درآمد های مالیاتی در کنار درآمد های نفتی یک پشتوانه بزرگ و مهم برای دولت به منظور ایجاد زیرساخت های امنیتی، آموزشی، درمانی، حمل و نقل و … محسوب می شود.

امروزه با توجه به حجم بسیار گسترده استفاده از دستگاه های کارتخوان و درگاه های پرداخت در کسب و کارهای مختلف، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به طور قانونی اقدام به ساماندهی دستگاه های کارتخوان نموده است تا درآمد های صاحبان مشاغل شفاف سازی شده و مالیات آن ها متناسب با درآمد آن ها تعیین شود، و همچنین از فعالیت های غیرقانونی مانند سودجویی در بازار های ارز، پولشویی، فرار مالیاتی، کلاهبرداری و … جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *