از کجا بفهمیم دستگاه کارتخوان نو است؟

واژه پوز (POS: Point of Sale) به معنای نقطه فروش و دستگاه های پوز یا همان دستگاه های کارتخوان یک ترمینال پرداخت نقدی برای خرید کالا و محصولات در مکان های مختلف محسوب می شوند. دستگاه های کارتخوان با توجه به مزایا و قابلیت های بی شماری که دارند، برای هر کسب و کار مناسب بوده و در اغلب مشاغل مورد استفاده قرار می گیرند.

در واقع این دستگاه ها می توانند بدون محدودیت زمانی و مکانی تراکنش های شما رو انجام بدهند. قطعا شما عزیزان این دستگاه ها رو از نزدیک مشاهده و یا با آن ها کارکرده اید. دستگاه های کارتخوان در مراکز خرید، فروشگاه ها، رستوران ها و … مورد استفاده قرار می گیرند.

استفاده از دستگاه کارتخوان در سال های اخیر به دلیل پیشرفت تکنولوژی و همچنین بروز ویروس کووید 19 و در پی آن کاهش استفاده از وجه نقد در میان مردم بسیار رایج شد. اگر شما هم صاحب یک کسب و کار هستید حتما نیاز خود رو در این زمینه حس کرده اید و قصد خرید یک دستگاه کارتخوان نو و آکبند و یا دست دوم رو دارید.

در وهله اول باید بگوییم که دستگاه های کارتخوان در دو نوع ثابت و سیار در بازار عرضه می شوند و شما باید با توجه به نیاز و شرایط کسب و کار خود این دستگاه رو خریداری کنید. شما با استفاده از دو روش کلی میتوانید نسبت به خرید دستگاه کارتخوان اقدام کنید. اولین روش دریافت دستگاه کارتخوان امانی بانکی از شعب بانک ها می باشد که شرایط خاص خود رو دارد.

و اما روش دوم خرید دستگاه کارتخوان تملیکی از شرکت های خصوصی می باشد که در این صورت شخص شما مالک دستگاه کارتخوان خواهید بود. حال یکی از متداول ترین سوالاتی که در زمان خرید دستگاه کارتخوان شخصی به وجود می آید این است که از کجا بفهمیم دستگاه کارتخوان نو است و یا کارکرده؟ برای اطلاع از پاسخ این سوال تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

از کجا بفهمیم دستگاه کارتخوان نو است؟

به طور کلی دستگاه های کارتخوان در ایران به سه دسته ی کارتخوان های دست دوم، آکبند (نو) و ریفر تقسیم بندی می شوند. کارتخوان های آکبند و نو کارتخوان هایی هستن که پس از تولید وارد بازار شده و دارای گارانتی می باشند. لازم به ذکر است که کارتخوان های نو دارای بسته بندی سالم و باز نشده هستند، هیچ گونه خوردگی بر روی بدنه آن ها مشاهده نمی شود، صفحه کلید آن ها سالم بوده و در زمان کارکردن با خطا مواجه نمی شوند.

وقتی میگوییم کارتخوان آکبند، این عبارت بدین معنی می باشد که دستگاه کارتخوان به هیچ وجه از از بسته بندی خود خارج نشده و شامل گارانتی می باشد، پس دقت داشته باشید که دستگاه در صورت خارج شدن از بسته بندی خود دیگر به عنوان دستگاه آکبند محسوب نخواهد شد.

دستگاه کارتخوان سیار H9 برند مورفان یکی از بهترین دستگاه های کارتخوان حال حاضر در بازار می باشد که به صورت آکبند عرضه می گردد. اما برخی از دستگاه های کارتخوان مانند دستگاه های S90 برند پکس، G2 برند نکسگو و … دستگاه هایی هستند که در ایران به صورت آکبند موجود نیستند. در ادامه مقاله با کارتخوان استوک و ریفر آشنا می شوید.

دستگاه کارتخوان استوک

واژه استوک (Stock) در زبان انگلیسی به معنای کالایی می باشد که در انبار موجود بوده و در انبار ذخیره شده است. اما در زبان فارسی این واژه به معنای دست دوم تلقی می شود. تفاوت کالای استوک و دست دوم در این است که کالای استوک از بسته بندی خارج شده اما به دلایلی معمولا از کالا استفاده نمی شود و کالا ارجاع داده می شود، اما کالای دست دوم یعنی کالا از بسته بندی خود خارج شده و برای مدتی از آن استفاده شده است.

لازم به ذکر است که کالاهای استوک لزوما کارکرده، بی کیفیت و خراب نیستند و شما می توانید با مبلغی کمتر از ملبغ اصلی کالای نو آن ها را خریداری کنید اما برخی اوقات این دستگاه ها می توانند با برخی معایب هم همراه باشند. دستگاه های کارتخوان استوک پس از ارجاع مشتری وارد فروشگاه نشده و در انبار ذخیره می شوند.

پس از ذخیره شدن، این کالاها توسط کارشناسان بررسی و درجه بندی می شوند. به همین دلیل ممکن است کالایی که شما خریداری می کنید دست نخورده بوده و صرف از بسته بندی خارج شده باشد. بسیاری از افراد به دلیل قیمت بالای برخی از کالاها سعی می کنند تا کالاهای استوک رو خریداری کنند.

کارتخوان های دست دوم

همانطور که احتمالا می دانید کالاهای دست دوم کالاهایی هستند که قبلا توسط یک فرد استفاده شده و مجددا با قیمت پایین تر به فروش می رسند. کارتخوان های دست دوم هم تفاوتی با سایر کالاهای دست دوم نداشته قبلا مورد استفاده قرار گرفته اند.

لازم به ذکر است در صورت خریداری دستگاه کارتخوان دست دوم ممکن است که دستگاه شما دارای گارانتی نباشد و شما نیاز خواهید داشت تا در زمان خرید دستگاه از سلامت سخت افزاری، نرم افزاری و فیزیکی دستگاه اطمینان حاصل کنید، زیرا این دستگاه ها گاها به دلیل خرابی و ایراداتی که دارند فروخته می شوند.

دستگاه کارتخوان ریفر

دسته سوم از انواع کارتخوان ها، دستگاه های کارتخوان ریفر هستند. کارتخوان ریفر (Refurbished) به دستگاه هایی اطلاق می شود که قبل از استفاده از دستگاه به کارخانه و یا شرکت مربوطه ارجاع داده شدند.

دلیل ارجاع این دستگاه های کارتخوان همیشه نقص فنی نیست و موضوعات دیگر هم در این مسئله می توانند دخیل باشند. برخی از دستگاه های کارتخوان ریفر هم در برخی از کشور ها مانند کشور ترکیه و چین مورد استفاده قرار می گیرند و پس از جمع آوری، بسته بندی شده و به ایران ارسال می شوند.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

از کجا بفهمیم دستگاه کارتخوان نو است؟ ما در این مقاله از مجله تخصصی پارت ارتباط آوا به بررسی تفاوت های میان دستگاه های کارتخوان آکبند، ریفر، دست دوم و استوک پرداختیم تا شما در زمان خرید توانایی تشخیص این دستگاه ها از یکدیگر رو داشته باشید و دستگاه کارتخوان دست دوم رو تحت عنوان دستگاه نو و آکبند خریداری نکنید.

به طور کلی دستگاه های کارتخوان در ایران به سه دست دوم، آکبند (نو) و ریفر تقسیم بندی می شوند. کارتخوان های آکبند و نو کارتخوان هایی هستن که پس از تولید وارد بازار شده و دارای گارانتی می باشند. لازم به ذکر است که کارتخوان های نو دارای بسته بندی سالم و باز نشده هستند، هیچ گونه خوردگی بر روی بدنه آن ها مشاهده نمی شود، صفحه کلید آن ها سالم بوده و در زمان کارکردن با خطا مواجه نمی شوند.

وقتی میگوییم کارتخوان آکبند، این عبارت بدین معنی می باشد که دستگاه کارتخوان به هیچ وجه از از بسته بندی خود خارج نشده و شامل گارانتی می باشد، پس دقت داشته باشید که دستگاه در صورت خارج شدن از بسته بندی خود دیگر به عنوان دستگاه آکبند محسوب نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *