ارز دیجیتال چیست؟ انواع ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟ انواع ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟ انواع ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) چیست؟ ارز دیجیتال نوعی از ارز غیر متمرکز هست که بر پایه علم رمز نگاری ایجاد شده است. غیر متمرکز بون ارز دیجیتال بدین معنی هست که هیچ سازمانی توانایی کنترل آن را ندارد و به همین دلیل شما برای استفاده از ارز های دیجیتال نیاز به استفاده از خدمات بانک ها ندارید و می توانید به صورت مستقیم و بدون واسطه این ارز ها رو برای دیگران ارسال کنید.

به عنوان مثال پول های رایج مانند دلار، یورو و … که توسط بانک های مرکزی تولید می شوند کاملا متمرکز هستند. ارز دیجیتال یکی از مهم ترین مفاهیم گسترش یافته ای هست که امروزه افراد زیادی در دنیا با آن سر و کار دارند. ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا قصد داریم تا به معرفی ارز دیجیتال و انواع آن بپردازیم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال چیست؟

همونطور که گفتیم ارز دیجیتال یک مفهوم نسبتا گسترده و جدیدی هست که مفاهیم عمیقی رو در بر داره و شما برای استفاده از این ارز ها نیاز دارید تا به طور کامل با این مفاهیم آشنا شوید. اولین مفهومی که شما نیاز به آشنایی دارید مفهوم ارز دیجیتال هست. در واقع به هر شکلی از پول که در فضای دیجیتال و الکترونیکی ایجاد شده و قابلیت انتقال داشته باشد، ارز دیجیتال گفته می شود. ارز های دیجیتال ویژگی های خاص خود رو دارند.

از مهم ترین ویژگی های ارزهای دیجیتال علاوه بر غیر متمرکز بودن می توان به انجام تراکنش های بین المللی با سرعت بالا اشاره کرد. لازم به ذکر هست که ارزهای دیجیتال غیر متمرکز هستند اما ارزهای متمرکزی هم وجود دارند که می توانند توسط دولت یا برخی سازمان ها ایجاد شده باشند. ارزهای دیجیتال برای غیر متمرکز بودن از تکنولوژی بلاک چین استفاده می کنند که در ادامه با این مفهوم بیشتر آشنا خواهید شد.

تاریخچه ارز دیجیتال

به زبان ساده پول مهم ترین وسیله برای داد و ستد در تاریخ بشر بوده که با تغییرات زیادی همراه شده است. شروع داد و ستد انسان ها با مبادله کالا به کالا بود که با گذر زمان و پیشرفت تمدن ها به ضرب سکه و در نهایت چاپ اسکناس منجر شد. پس اگر نگاهی کلی به تاریخ بیندازیم متوجه می شویم که انسان ها در طول تاریخ همواره به دنبال راهی برای ساده تر کردن معاملات خود بودند و به همین دلیل اشکال مختلف پول ایجاد شدند.

حال ارز های دیجیتال شکل جدیدی از پول هستن که در بین مردم محبوب شده اند. در دهه 90 میلادی فناوری بلاک چین برای اولین بار در دنیا معرفی شد و در سال 2009 بعد از وقوع بحران عظیم اقتصادی در جهان، ارز دیجیتال بیت کوین بر پایه فناوری بلاک چین و به صورت متمرکز توسط ساتوشی ناکاموتا (Satoshi Nakamoto) ارائه شد.

در واقع مزیتی که بیت کوین داشت این بود که تمام مشکلات سایر پروژه های ارز دیجیتال رو برطرف کرد. بدین ترتیب با پیروی سایر پروژه ها از بیت کوین، تعدادی بسیار زیادی از ارز های دیجیتال ظهور کردند. لازم به ذکر هست که هویت شخص ساتوشی ناکاموتا به دلایلی فاش نشده اما او خود ادعا کرده که مردی 37 ساله اهل ژاپن هست. این فرد مالک 5 درصد بیت کوین های جهان هست.

انواع ارز دیجیتال چیست؟

انواع ارزدیجیتال به‌ طور کلی به سه دسته تقسیم بندی می شوند که عبارتند از ارز رمز نگاری شده (رمز ارز)، ارز دیجیتال بانک مرکزی و ارز مجازی. در ادامه مقاله به معرفی کامل این سه نوع ارز خواهیم پرداخت.

ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)

ارز دیجیتال بانک مرکزی (Central Bank Digital Currency) یکی دیگر از انواع ارز دیجیتال و در واقع نوع جدیدی از این ارزها هستند. این ارز ها توسط بانک مرکزی کشورها تولید و توزیع می شوند و توسط سازمان نظارتی مربوطه و یا دولت آن کشور کنترل می شوندف پس امکان دسترسی به حساب مشتریان وجود داره. هدف از ایجاد این ارز ها تحول در سیستم های پرداخت هست.

ارز های مجازی

ارزهای مجازی قانون گذاری مشخص ندارند و توسط هیچ سازمان یا دولتی قانون گذاری نشده و مدیریت و کنترل این ارز ها صرفا توسط تیم ارائه دهنده آنها صورت می گیرد. کنترل کردن ارزهای مجازی به صورت الگوریتمی به وسیله پروتکل یک شبکه تعریف شده انجام می شود.

ارز های رمزنگاری‌ شده یا رمز ارز

ارزهای رمز نگاری شده نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که برای ایمن کردن انتقال پول در بین افراد از کد های بسیار پیچیده استفاده می کنند. وازه رمز ارز از ترکیب دو کلمه انگلیسی “Cryptography” (کریپتوگرافی) و “Currency” (کارنسی) تشکلیل شده است. تریوم و بیت کوین نمونه‌ هایی از رمز ارزها هستند. رمز ارز ها توسط رشته رمز نگاری حفاظت می شوند و از هر گونه جعل جلوگیری می کنند. انواع رمز ارزها به شرح زیر هستند:

  • میم کوین‌ها
  • رمز ارزهای مالی
  • استیبل کوین‌ها
  • رمز ارزهای خدماتی
  • رمز ارزهای پرداختی
  • رمز ارزهای زیرساختی
  • رمزارزهای حریم خصوصی

بلاک چین چیست؟

بلاک چین (Blockchain) یک پایگاه برای داده ها هست و برای ثبت تراکنش‌های ارز های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌ گیرد. بلاک چین ویژگی ها و انواع مختلفی داره مانند بلاک چین عمومی ضد انحصاری، بلاک چین عمومی انحصاری و بلاک چین خصوصی انحصاری. یکی از مهم‌ ترین ویژگی فناوری بلاک چین اینه که داده‌ ها به هیچ وجه عنوان قابل ویرایش یا حذف نیستند. علاوه بر این مورد سایر ویژگی های بلاک چین به شرح زیر هستند:

  • حسابرسی
  • غیر متمرکز
  • شفاف بودن
  • تغییر ناپذیر
  • دارای امنیت
  • ناشناس بودن
  • مقیاس پذیری
  • دفتر کل توزیع شده

نکاتی که درباره بلاک چین باید بدانید!

هر فردی در شبکه رمز ارز این امکان رو داره که اطلاعات جدیدی رو در وارد بلاک چین بکند اما با رعایت یکسری از نکات. اولین نکته این هست که در هر لحظه اطلاعات تنها توسط یک نفر قابل ثبت هست و شما در هر زمانی امکان ثبت اطلاعات رو ندارید. انتخاب کاربر هم توسط الگوریتم ها صورت می گیرد. نکته دوم این هست که شبکه برای اطمینان از صحیح بودن اطلاعات ثبت شده و تشویق کاربران، آنها رو مجبور به صرف هزینه می کند.

در صورتی که شما داده های غلط ثبت کنید هزینه شما هدر خواهد شد. لازم به ذکر هست که با وارد کردن داده های اشتباه، با توجه به غیر متمرکز بودن شبکه ارز دیجیتال و امکان بررسی صحت اطلاعات توسط کاربران بلاک چین به فعال خود ادامه خواهد داد.

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال در کنار تمامی کاربرد ها و مزایایی که دارند، دارای معایبی هم هستند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

مزایای ارزهای دیجیتال

  • حریم خصوصی: یکی دیگر از مزایا و نقاط قوت ارزهای دیجیتال این هست که هیچ فردی به دارایی های شما دسترسی نخواهد داشت.
  • دسترسی و همه‌گیر بودن: همه ی افراد در سراسر دنیا امکان دسترسی به ارزهای دیجیتال رو دارند و هیچ محدودیتی برای این موضوع وجود ندارد.
  • سرعت بالا: همونطور که گفتیم تایید تراکنش ها به وسیله بلاک چین صورتت می گیرد و هیچ فرد دیگری در این فرآیند دخل و تصرف نداره، به همین دلیل این فرآیند با سرعت بالایی در مقیاس بین المللی انجام خواهد شد.
  • امنیت بالا: با توجه به اینکه شبکه بلاک‌چین از تعداد زیادی گره یا نود تشکیل شده، امنیت شبکه بالاتر می رود و احتمال هک شبکه کاهش پیدا می کند (به کاربران و افرادی که در شبکه بلاک چین در حال فعالیت هستند و در تایید تراکنش ها نقش دارند گره یا نود (Node) گفته می شود.

معایب ارزهای دیجیتال

  • غیر قابل برگشت بودن تراکنش ها: اگر شما بیت کوین و یا ارز دیجیتالی رو اشتباها به آدرس دیگری بفرستید باید بیخیال برگرداندن آن شوید زیرا امکان بازگشت آن وجود ندارد.
  • عدم ثبات: یکی دیگر از معایب ارز های دیجیتال این موضوع هست که این ارز ها ثبات ندارند و ممکن هست که اعتبار خود رو از دست بدهند و عملا هیچ کاربردی نداشته باشند.
  • امکان مفقود شدن کلیدهای خصوصی: شما با استفاده از کلید های خصوصی امکان کنترل حساب خودتون رو دارید و در صورت دسترسی نداشتن به این کلید ها، شما امکان دسترسی به حساب و دارایی های خود رو ندارید و به عبارت دیگر کل دارایی شما از بین خواهد رفت زیرا امکان بازیابی این کلید ها وجود ندارد.

ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

همونطور که گفتیم ارزهای دیجیتال امروزه در زندگی افراد کاربرد های مختلفی دارند که از جمله کابرد آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سرمایه گذاری: بازار رمز ارز ها به دلیل نوسانات پی در پی که دارند یک بازار مناسب برای سرمایه گذاری در سراسر دنیا محسوب می شوند.
  • معاملات جهانی: امروزه این ارزها در سراسر دنیا از محبوبیت زیادی برخوردارند و بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. شما با اسبتفاده از این ارز ها این امکان رو دارید که بدون نظارت هیچ سازمان و یا نهادی معامله ای رو انجام بدید.
  • تبادلات مالی سنگین: اگر شما قصد دارین که یک تبادل سنگین رو انجام بدید باید هزینه زیادی رو به عنوان کارمزد پرداخت کنید در حالی که تبادلات سنگین با استفاده از ارز های دیجیتال به راحتی، با سرعت بالا و با هزینه کمتری انجام خواهد شد.
  • خرید از فروشگاه های اینترنتی: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فراهم شدن بسیاری از زیر ساخت ها، سایت های معتبر و مطرح و همچنین فروشگاه های انلاین بسیار زیادی به وجود آمده اند که شما با استفاده از ارزهایی مانند بیت کوین و یا اتریوم خدمت رسانی می کنند و شما امکان خرید و فروش رو با استفاده از این ارزها دارید.

ارزهای دیجیتال مشهور

در حال حاضر بیش از 2200 ارز دیجیتال در بازار وجود دارد که بیشتر این ارزها رها شده اند اما برخی دیگر جایگاه خود رو در رده های بالا حفظ کردند و با گذر زمان همچنان ارزشمند باقی ماندند. اسامی این ارز ها به شرح زیر هستند:

  • ریپل
  • اتریوم
  • بیت کوین
  • لایت کوین
  • بیت کوین کش

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا به بررسی و معرفی ارز دیجیتال پرداختیم تا شما عزیزان به طور کامل با این موضوع آشنا شوید. ارز دیجیتال یک مفهوم نسبتا گسترده و جدیدی هست که مفاهیم عمیقی رو در بر داره و شما برای استفاده از این ارز ها نیاز دارید تا به طور کامل با این مفاهیم آشنا شوید.

برای مشاهده کارتخوان های برند مورفان اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *