آموزش راه اندازی دستگاه کارتخوان

نحوه راه اندازی دستگاه کارتخوان

آموزش راه اندازی دستگاه کارتخوان

دستگاه کارت خوان رو میشه به راحتی راه اندازی و ازشون استفاده کرد. ما در این مقاله به بررسی آموزش راه اندازی دستگاه کارتخوان و چگونگی تنظیم کردن این دستگاه ها میپردازیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. موارد زیر گام هایی هستن که شما برای راه اندازی و تنظیمات دستگاه کارتخوان باید انجام بدید.

  • با در نظر گرفتن فضای کسب و کارتون نرم افزار مناسبی برای کار با کارتخوان پیدا کنید.
  • وارد نرم افزار شوید.
  • پایگاه داده محصولات خودتون رو ایجاد کنید.
  • کارمندان و کاربران جدید اضافه کنید.
  • سیستم های پرداخت خودتون رو تنظیم کنید.

[html_block id=”16601″]

چطور از دستگاه کارتخوان استفاده کنیم؟

شما میتونید با دستگاه کارتخوان عملیات خرید رو برای مشتریانتون راحت تر کنید. فقط کافیه  که افراد از شما خرید کنند و با کارت اعتباری خودشون و بدون داشتن هیچ پول نقدی مبلغ مورد نظر رو از طریق کارت بانکی و یک دستگاه پوز به حساب شما واریز کنند. این دستگاه ها همچنین برای صاحبان کسب و کارها مزایای خیلی زیادی داره.

کاربرد دکمه های f در دستگاه کارتخوان

راه اندازی دستگاه کارتخوان با کلیدهای اصلی

گرچه دستگاه های کارتخوان متفاوت، دارای تنظیمات و پیکربندی های مختلفی هستند اما اساس کار این دستگاه ها یکی هست و شما با این راهنما میتونید تنظیمات رو برای دستگاه کارتخوان خودتون انجام بدید و آموزش راه اندازی دستگاه کارتخوان رو انجام بدید. هر دستگاه کارتخوانی دارای کلیدهای اصلی به نام F و منو (MENU) برای پیکربندی هست. همونطور که میدونید دستگاه های کارتخوان به اینترنت نیاز دارند. دستگاه های کارتخوان ثابت با اتصال به خط تلفن یا wifi و دستگاه های سیار این امکان رو دارند که با استفاده از سیم کارت به اینترنت متصل شوند. در ادامه با مثالی شما رو با کلیدهای F در دستگاه های کارتخوان آشنا می کنیم.

نقش کلیدهای F در راه اندازی دستگاه کارتخوان با سیستم عامل ویندوز

اکثر دستگاه های کارتخوان دارای کلیدهای F1 و F2 هستند. کلید F1 دارای سه گزینه فروش شارژ، چاپ مجدد و گزارشات هست.

  • قسمت مربوط به شارژ دارای منویی۴ گزینه ای در رابطه با خرید از اپراتورها و سپس مبلغ مورد نظر و فشردن تایید و در نهایت چاپ رسید هست.
  • قسمت چاپ مجدد همونطور که از اسمش مشخص هست اجازه چاپ مجدد رسیدی رو به شما میده.
  • قسمت گزارشات هم دارای ۵ زیر منو هست:

تراکنش موردنظر> شماره پیگیری > چاپ رسید

اطلاعات تراکنش ها > گزارشات، لیست حساب ها، اطلاعات تراکنش ها و سرجمع > تاریخ شروع – پایان > چاپ رسید

سرجمع > چاپ رسید

استعلام خرید > شماره پیگیری > چاپ رسید

شیفت > انتخاب شیفت > اطلاعات تراکنش ها > گزارشات / شیفت > انتخاب شیفت > سرجمع > و نهایتا چاپ رسید.

با فشردن کلید F2، پیغام “لطفا رمز رو وارد کنید” نمایان میشه. که دارای چهار گزینه درخواست سرویس، تغییر رمز، تنظیم چاپ رسید و تنظیمات حساب هاست.

  • درخواست سرویس دارای گزینه های درخواست کاغذ، پیگیری مغایرت و خرابی پایانه هست.
  • تغییر رمز > رمز جدید / تاییدیه رمز
  • تنظیم چاپ رسید دارای گزینه های با تایید پذیرنده، چاپ رسید خودکار وبدون چاپ رسید
  • تنظیمات حساب ها > لیست حساب ها دارای گزینه های تنظیم به عنوان حساب پیش فرض، تنظیم تعداد تراکنش واریزی و تنظیم مبلغ تراکنش واریزی هست.

آموزش راه اندازی و استفاده از دستگاه کارتخوان

خارج کردن دستگاه از پک بسته بندی

اگه داخل جعبه و بسته بندی دستگاه کارتخوان رو باز کنید باید یک دستگاه ترمینال، آداپتور، سیم خط تلفن و سیم برق، باتری و کاغذ رولی جهت چاپ و غیره (با توجه به نوع و مدل دستگاه های کارتخوان) رو در داخل جعبه مشاهده کنید. تمام این لوازم باید دارای کاور پلاستیکی باشند. این لوازم رو به دقت بیرون بیارید تا صدمه نبینند.

دکمه های دستگاه کارتخوان

برای تنظیمات دستگاه کارتخوان و در نهایت کار با دستگاه به دکمه های سالم، واضح و با رنگ بندی های مختلف که اکثر دستگاه ها دارا هستند نیاز هست. این دکمه ها معمولا در مدل های مختلف دستگاه های کارتخوان از لحاظ تعداد، رنگ بندی و غیره متفاوت هستند.

چک کردن پورت های دستگاه

برای اینکه دستگاه رو به برق و خط تلفن متصل کنید، باید از پورت های دستگاه استفاده کنید. ابتدا برق رو به دستگاه وصل کنید تا از کار کردن صحیح دستگاه مطمئن شوید و بعد پورت USB رو به مودم وصل کنید. برای استفاده از خط تلفن، پورت USB رو به خط تلفن وصل کنید.

کاغذ رول رو در دستگاه قرار دهید

این کاغذ رول کار مهمی رو انجام میده. کاغذ رول کپی از رسید پرداخت مشتری رو برای شما و مشتری به صورت چاپ شده ارائه میده. برای قرار دادن کاغذ رولی در دستگاه، در قسمت پشت دستگاه (پشت صفحه نمایش و بالای دستگاه) با فشار دکمه ای و بیرون کشیدن، قفل محفظه رو باز کنید و کاغذ رول رو درون محفظه قرار بدید.

قرار دادن سیم کارت برای راه اندازی دستگاه کارتخوان سیار سیم کارتی

اگه دستگاهی که خریداری کردید از نوع سیار سیم کارتی هست شما باید سیم کارت رو به درستی در درون دستگاه قرارش بدید. برای این کار دستگاه باید خاموش باشه. در پشت دستگاه محفظه ای وجود داره. درب محفظه رو بردارید و باتری رو جدا کنید که در نهایت محل قرارگیری سیم کارت رو می بینید. تاکید می کنیم که جایگاه قرارگیری سیم کارت ممکنه در انواع مختلف دستگاه کارتخوان سیم کارتی متفاوت باشه. بعد از اینکه سیم کارت رو وارد کردید درب محفظه رو گذاشته و دستگاه کارتخوان رو روشن کنید. از این نوع دستگاه کارتخوان میتونید در اکثر کسب و کارها مثل هتل ها، رستوران ها و یا فروشگاه ها استفاده کنید.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

تنظیمات دستگاه کارتخوان با توجه به انواع مختلف این دستگاه ها با یکدیگر متفاوت هست. مثلا در برخی دستگاه ها با فشردن دکمه منو وارد تنظیمات می شویم و در برخی دستگاه ها با فشردن دکمه F این کار صورت میگیره. اما نکته ای که حائز اهمیت هست توانایی درک گزینه هایی مانند سرویس، تغییر رمز، تنظیم چاپ رسید و تنظیمات حساب ها، گزارشات و غیره هست که کاربر با توجه به نیازش، وارد تنظیمات داخلی دستگاه میشه. برای تنظیمات نرم افزاری دستگاه هم بعد از اتصال دستگاه به کامپیوتر و اینترنت، ورود به منو و ثبت رمز، فعال کردن تنظیمات شبکه و آی پی میشه با توجه به اطلاعات دریافتی از دستگاه، تنظیمات رو در نرم افزار انجام داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *