چرا کارتخوان خاموش می‌شود؟

چرا کارتخوان خاموش می‌شود؟

یکی از پرتکرار ترین مشکلاتی که بعضی از صاحبین دستگاه کارتخوان دارند، خاموش شدن کارتخوان به صورت خودکار می باشد. این اتفاق می تواند معانی مختلفی داشته باشد. در این مقاله این مشکل را بررسی می کنیم و راه های رفع این مشکل را خدمت شما عزیزان شرح می دهیم پس حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

چرا کارتخوان خاموش می‌شود؟

در واقع دلایل زیادی ممکن است اتفاق افتاده باشند تا باعث شوند دستگاه کارتخوان دچار مشکل خاموش شدن ناگهانی شود! اما اگر بخواهیم این دلایل را دسته بندی کنیم در دستگاه های سیار میتوان به سوختن دستگاه یا خراب شدن باطری اشاره کرد و در دستگاه های ثابت نیز می توان به سوختن دستگاه یا خراب شدن یکی از اجزای برق رسانی اشاره کرد. در قسمت بعد به صورت کامل تر دلایل خاموش شدن ناگهانی دستگاه کارتخوان را بررسی خواهیم کرد.

دلایل خاموش شدن ناگهانی کارتخوان سیار

سوختن دستگاه

متاسفانه یکی از دلایل خاموش شدن دستگاه های کارتخوان سیار، سوختن دستگاه به صورت کامل می باشد. یعنی دستگاه دیگر قابل استفاده و حتی شاید قابل تعمیر نیز نباشد. گاهی به دلیل ضربه، نوسانات برقی، خیس شدن و دلایل دیگر ممکن است برد کارتخوان بسوزد و دستگاه دیگر روشن نشود. در صورت بروز این مشکل باید با پشتیبانی شرکتی که از آن دستگاه کارتخوان خریدید تماس بگیرید و اگر گارانتی تعویض شامل حال شما می شود از آن استفاده کنید. پیشنهاد می شود به تعویض و تعمیر برد کارتخوان نپردازید و اگر دچار این مشکل شدید دستگاه جدید خریداری کنید.

تمپر شدن کارتخوان

تمپر شدن کارتخوان یکی از مشکلات رایجی است که هر شخصی که دستگاه کارتخوان دارد احتمال زیاد با آن رو به رو می شود. در چنین مواقعی دستگاه روشن می شود ولی قفل شده است و قابل استفاده نیست. تمپر شدن دستگاه کارتخوان دلایل متعددی می تواند داشته باشد. در ادامه، به چند مورد از آن که بیشتر پیش می آید اشاره کرده ایم:

  1. نوسانات برقی
  2. ضربه خوردن
  3. مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری
  4. گرد و غبار
  5. خیس شدن
  6. گرم و سرد شدن

در صورتی که دستگاه شما قفل شده است یا به اصطلاح فنی تمپر شده، حتما می بایست با شرکت پشتیبان دستگاه کارتخوان خود ارتباط بگیرید.

خرابی باطری کارتخوان سیار

گاهی خاموش شدن کارتخوان سیار تنها به دلیل خرابی باطری دستگاه می باشد. وقتی این مشکل پیش آمد،  برای اطمینان بهتر است باطری دستگاه خود را تست کنید. بدین صورت که دستگاه را به شارژر متصل کرده و اجازه دهید تا به طور کامل شارژ شود. بعد از کامل شارژ شدن باطری، به این نکته توجه داشته باشید که باتری سالم می تواند برای طولانی مدت شارژ را نگه دارد اما باتری آسیب دیده سریعا خالی شده و دستگاه خاموش می شود.

البته بهتر است بدانید که میزان نگه داشتن شارژ توسط باتری، به عوامل دیگری نیز بستگی دارد که در قسمت بعد نوشته شده است:

  • تعداد تراکنش
  • تعداد چاپ رسید
  • میزان آنتن دهی

خرابی آداپتور دستگاه پوز

در صورت بروز مشکل شارژ نشدن دستگاه کارتخوان های سیار، یکی دیگر از مواردی که باید بررسی کنید آداپتور دستگاه می باشد. آداپتور، به عنوان یک منبع تغذیه وظیفه تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم را دارد و در صورت صحیح کار نکردن باید اقدام به تعویض کنید. این منابع تغذیه، انواع مختلفی دارند و هر کدام دارای کاربرد خاصی می باشد. پس حتما از آداپتور مخصوص استفاده کنید و در صورتی خرابی آداپتور، دقیقا آداپتوری تهیه کنید که ویژگی های فنی آن با آداپتور قبلی یکسان بوده باشد.

آسیب دیدن پورت شارژر دستگاه

گاهی دلیل روشن نشدن دستگاه پوز، آسیب دیدن پورت شارژر دستگاه کارتخوان است. این مورد باعث می شود که دستگاه شارژ نشده و باطری خالی بماند. علی رقم اینکه اکثر افراد فکر می کنند که مشکل از خود دستگاه است یا حتی فکر می کنند که باطری کارتخوان آسیب دیده! پیشنهاد میکنیم قبل از هر کاری، پورت شارژر کارتخوان را به دقت بررسی کنید.

تخلیه زود هنگام شارژ دستگاه کارتخوان

این مشکل بسته به نوع کارتخوان متفاوت است. در واقع گاهی این تخلیه زود هنگام مشکل نیست! ظرفیت باطری دستگاه شما ایجاب می کند که شارژ آن در کوتاه مدت تمام شود. بعضی از کارتخوان ها با توجه به ظرفیت باطری دستگاه، حدود 5 ساعت روشن می مانند بعضی دیگر برای مدت طولانی شارژ باطری را ذخیره نگه میدارند و نوع دیگری از کارتخوان ها هستند که بین ۱ الی ۲ ساعت شارژ باطری را نگه می دارند. اما عموما ملاک کاربران برای اینکه باطری دستگاه پوز خود را تعویض کنند، نگهداری شارژ کمتر از ۶ ساعت می باشد البته در حالت استفاده مداوم!

خلاصه مقاله

در این مقاله به صورت کامل و جزئی، دلایل خاموش شدن ناگهانی دستگاه کارتخوان را شرح دادیم تا آن دسته از عزیزانی که سوال چرا کارتخوان خاموش می شود را داشتند به بهترین نحو ممکن از دلایل احتمالی آگاه شوند. به شما پیشنهاد میکنیم حتی اگر دچار این مشکل نیستید، نکات این مقاله را به خاطر بسپارید تا اگر زمانی این اتفاق افتاد نسبت به دلایل آن آگاه باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *