نحوه استعلام مالیات کارتخوان

نحوه استعلام مالیات کارتخوان

نحوه استعلام مالیات کارتخوان

امروزه با توجه به قوانین هر کشور در سراسر دنیا افراد موظف هستند تا مبلغی از درآمد خود رو به عنوان مالیات به دولت آن کشور پرداخت کنند. در واقع میشه مالیات رو انتقال اجباری بخشی از در آمد شخصی و خصوصی هر فرد به دولت دانست. دستگاه های پوز و یا به اصطلاح دستگاه های کارتخوان هم جزو مواردی هستند که با توجه به آنها و میزان تراکنشی که توسط این دستگاه ها ثبت می شود، میزان مالیات پرداختی شما توسط سازمان امور مالیاتی بررسی و تعیین می شود.

[html_block id=”16601″]

امروزه استفاده از دستگاه های کارتخوان با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نیاز روز افروزن مردم به سریع تر شدن فرآیند پرداخت، نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است به طوری که استفاده از این دستگاه ها در هر کسب و کاری مشاهده می شود. اگر شما هم جزو صاحبان مشاغلی هستید که از این دستگاه ها در کسب و کار خود استفاده می کنید حتما مسئله پرداخت مالیات این دستگاه ها یکی از مهم ترین چالش های شماست.

ما در سری مقالات قبلی پارت ارتباط آوا به بررسی نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان پرداختیم و در این مقاله سعی داریم تا به آموزش و نحوه استعلام مالیات کارتخوان بپردازیم، پس تا پایان این مقاله با همراه باشید.

مالیات دستگاه های کارتخوان با استفاده از کد یکتایی (کد یکتایی کدی هست که به وسیله آن بانک مرکزی می تواند تراکنش های انجام شده توسط دستگاه کارتخوان شما رو ثبت کند) بررسی می شوند. در صورتی که صاحبان دستگاه های کارتخوان پرونده مالیاتی (در ادامه مقاله با این مفهوم بیشتر آشنا خواهید شد) در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور تشکیل نداده باشند، مالیات دستگاه های آنها بر اساس مجموع تراکنش های صورت گرفته توسط دستگاه کارتخوان محاسبه می شود.

طبق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تمامی تراکنش های صورت گرفته توسط دستگاه های کارتخوان فعالیت شغلی محسوب شده و به آن ها مالیات تعلق می گیرد. در ایران مشاغل در دسته های خدماتی، تولیدی و بازرگانی دسته بندی می شوند و بر این اساس باید چیزی در میان 10 تا ۲۵ درصد مالیات خود رو پرداخت کنند. در ادامه به نحوه استعلام مالیات کارتخوان می پردازیم.

برای گرفتن استعلام مالیات دستگاه کارتخوان خود و اینکه بتوانید تمامی درگاه های پرداخت الکترونیکی و دستگاه‌های کارتخوانی که به نام شما در سامانه الکترونیک خدمات قضایی ثبت شده اند رو مشاهده سکنید نیاز دارید تا در سامانه my.tax.gov.ir ثبت نام کنید. لازم به ذکر هست در صورتی که ثبت نامی در درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور توسط شما صورت نگرفته است، ابتدا باید در این سامانه فرآیند ثبت نام خود رو آغاز کنید.

ثبت نام مالیات کارتخوان

ثبت نام مالیات کارتخوان خیلی سادست. برای ثبت نام مالیات کارتخوان تنها کافیه تا بعد از ثبت نام در سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به پیوند my.tax.gov.ir و ورود به این سامانه، روی گزینه “ساماندهی پذیرنده‌های بانکی” کلیک و این گزینه رو انتخاب کنید.

با انتخاب این گزینه صفحه جدیدی برای شما باز خواهد شد که در این صفحه امکان درخواست غیرفعال‌سازی و یا الصاق به پرونده برای درگاه های پرداخت الکترونیکی و یا دستگاه های کارتخوان وجود دارد. در ادامه شما می توانید با کلیک بر روی دستگاه‌های کارت‌خوان الصاق نشده دستگاه کارتخوان خود رو به پرونده مالیاتی متصل کنید.

پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان

همه ی دستگاه های کارتخوان باید به پرونده های مالیاتی صاحبان آن ها وصل باشند. در راستای اجرای این اصل، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در سال 1398 توسط مجلس تصویب شد و طبق ماده 11 این قانون بانک مرکزی جهموری اسلامی ایران از سال 1400 موظف شد که مشخصات همه ی افرادی که درگاه های پرداخت الکترونیکی دارند و یا جزو صاحبان دستگاه های کاتخوان هستند رو به سازمان امور مالیاتی کشور تحویل بدهد.

بدین صورت برای افرادی که قبل از سال 1400 از دستگاه های کارتخوان استفاده می کردند پرونده مالیاتی تشکیل شده و به آن ها اطلاع رسانی شد و ضرورتی هم مبنی بر تشکیل پرونده مالیاتی برای افرادی که بعد از سال 1400 اقدام به خرید و استفاده از دستگاه های کارتخوان کردند به وجود آمد تا تمامی افرادی که از این دستگاه ها استفاده می کنند از پرونده های مالیاتی برخوردار باشند.

شما می توانید با ورود به سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به پیوند my.tax.gov.ir از وجود دستگاه های کارتخوانی که به نام شما هستند مطلع بشید و در صورت تایید آنها رو به پرونده مالیاتی خود وصل کنید.

سایت مالیات کارتخوان

ثبت نام در سایت سایت مالیات کارتخوان به سادگی هر چه تمام تر انجام می شود. برای این کار ابتدا وارد درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی به پیوند my.tax.gov.ir شوید و ثبت نام کنید. ثبت نام شما مبنی بر اینکه شما شخص حقیقی هستید و یا حقوقی صورت خواهد گرفت. در زمان ورود و ثبت نام شما به صورت پیش فرض به عنوان فرد حقیقی می توانید ثبت نام کنید ولی در صورت مغایرت می توانید با کلیک بر روی گزینه ثبت نام اشخاص حقوقی در پایین صفحه ثبت نام خود رو انجام بدید.

مالیات کارتخوان سوپرمارکت

برای محاسبه مالیات کارتخوان سوپرمارکت ها فرمول های خاصی وجود ندارد و در واقع مالیات کارتخوان سوپرمارکت بر اساس نرخ های محاسبه مالیات کارتخوان محاسبه می شود. در سال 1401 مبلغ 396,000,000 ریال از سود سالیانه سوپرمارکت ها از پرداخت مالیات معاف است اما اگر سود سالیانه شما از این مقدار بیشتر باشد شما باید با توجه به درصد های زیر مالیات خود رو پرداخت کنید.

  • به ازای مازاد سودی که نسبت به رقم 396,000,000 کسب می‌کنید تا 50 میلیون تومان، “15 درصد”
  • به ازای مازاد سود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، “20 درصد”
  • به ازای مازاد سود بیش از ۱۰۰ میلیون تومان، “۲۵ درصد”

مشاغل معاف از مالیات کارتخوان

مشاغلی که به شرح زیر هستند مشمول مالیات کارتخوان نمی شوند اما با این وجود این مشاغل هم ملزم به داشتن پرونده مالیاتی هستند.

  • باشگاه ها
  • موسسات ورزشی
  • مدارس غیرانتفاعی
  • کارگاه صنایع دستی
  • انتشارات و مطبوعات دارای مجوز از وزارت ارشاد
  • آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد که دارای مجوز هستند

مشاغل مشمول مالیات کارتخوان

صاحبان این مشاغل موظف به ثبت نام کارتخوان مالیاتی و نصب آن هستند.

  • وکلا
  • آرایشگاه‌ها
  • مراکز اقامتی
  • میوه و تره بار
  • مشاوران املاک
  • مشاوران حقوقی
  • مشاوران خانواده
  • دفاتر اسناد رسمی
  • خشکبار فروشی‌ها
  • دفاتر خدمات ارتباطی
  • گیم نت ها و کافی‌نت ها
  • لوازم تحریر و نوشت افزار
  • قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها
  • مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی
  • تالارهای پذیرایی و کلیه رستوران‌ها
  • نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های وسایل نقلیه

کارتخوان بدون مالیات

در زمان خرید دستگاه کارتخوان لازم هست که دقت زیادی داشته باشید زیرا افرادی سودجو وجود دارند که با عنوان دستگاه کارتخوان بدون مالیات به دنبال عوام فریبی هستند. بدین صورت که شما برای استفاده از این دستگاه ها نیاز به پرداخت مالیات ندارید. لازم به ذکر هست که تمامی این گفته ها دروغ بوده و به هیچ وجه صحت ندارد، زیرا تمامی تراکنش های دستگاه های کارتخوان تحت نظر سازمان امور مالیاتی کشور بررسی شده و هیچ دستگاهی وجود ندارد که سازمان امور مالیاتی کشور توان پیگیری تراکنش های انجام شده به وسیله آن دستگاه رو نداشته باشد.

لازم به ذکر هست که در زمان خرید اطلاعات شما مانند شماره ملی و یا شماره تماس شما ثبت خواهد شد و هیچ کس حاضر نیست که مالیات تراکنش های شما رو بپردازد. این نکته رو هم مدنظر داشته باشید که با استفاده از این دستگاه ها شما به فرار مالیاتی محکوم و با احکام قضایی مرتبط با آن رو به رو خواهید شد.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا به آموزش نحوه استعلام مالیات کارتخوان پرداختیم و سعی کردیم تا شما عزیزان رو با مفاهیمی مانند پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان آشنا کنیم که داشتن آن یکی از ضرورت های صاحبان مشاغل و افرادی هست که در کسب و کار خود از دستگاه کارتخوان استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *