معرفی انواع رمز ارز های دیجیتال +  مقایسه رمز ارزهای محبوب

معرفی انواع رمز ارز های دیجیتال +  مقایسه رمز ارزهای محبوب

معرفی انواع رمز ارز های دیجیتال

امروزه با روی کار آمدن ارز های دیجیتال (Cryptocurrency) شاهد سرمایه گذاری های بی شمار روی این ارز ها در سراسر دنیا هستیم، به طوری که در سال های گذشته افراد زیادی گرایش به بازار بورس و سهام داشتند اما امروزه می توان گفت که بازار ارز های دیجیتال داغ ترین بازار برای سرمایه گذاری و … است و روز به روز افراد بیشتری وارد این بازار ها می شوند.

ارزهای دیجیتال نوعی از ارز های مجازی هستن که بر اساس تکنولوژی بلاکچین (Blockchain) و به صورت شبکه ای طراحی شده و متمرکز هستند. ما در سری مقالات قبلی مجله تخصصی پارت ارتباط آوا، شما عزیزان رو به طور کامل با ارز های دیجیتال و همچنین فناوری بلاک چین آشنا کردیم و در این مقاله قصد داریم تا به معرفی انواع رمز ارزهای دیجیتال و مقایسه رمز ارزهای محبوب بپردازیم، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

پیش از اینکه شما عزیزان رو با انواع این ارزها آشنا کنیم، لازمه که در وهله اول با مفهوم دو واژه “ارز دیجیتال” و “رمز ارز دیجیتال” آشنا شوید. ارز دیجیتال یک واژه کلی هست و به هر نوع ارزی که دیجیتالی و مجازی باشد اطلاق داده می شود. در واقع هر پولی که به صورت فیزیکی وجود نداشته باشد و به صورت الکترونیکی تعریف شده باشد، ارز دیجیتال نام دارد. اما رمز ارزها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند (مانند رمز ارز بیت کوین) که بر پایه فناوری بلاک چین تعریف شده و غیر متمرکز اند.

در بسیاری از مواقع این دو اصطلاح به جای همدیگر مورد استفاده قرار می گیرند اما با هم تفاوت دارند. به عبارت دیگر تمامی رمز ارز ها، ارز دیجیتال هستند اما ارزهای دیجیتال صرفا رمز ارز نیستند و هر پولی که در بستر مجازی تعریف شده باشد یک ارز دیجیتال است. بیت کوین محبوب ترین رمز ارز دیجیتال است که در سال 2009 توسط فردی به نام ساتوشی ناکاماتو (Satoshi Nakamoto) معرفی شد و با گذشت زمان رمز ارز های بسیار مختلفی ارائه شدند به طوری که امروزه حدود 18 هزار رمز ارز در صرافی ها معرفی شدند. در ادامه مقاله با انواع کلی رمز ارز های دیجیتال آشنا خواهید شد.

توکن های غیر قابل معاوضه (NFT)

توکن های غیر قابل معاوضه یا همان NFT (Non Fungible Tokens) توکن های منحصر به فردی هستند که قابلیت تعویض ندارند و برای مالک شدن هر چیز غیر قابل معاوضه به کار می روند، برای مثال شما میتوانید کی بیت کوین رو با بیت کوین دیگری مبادله کنید اما یک اثر هنری فقط یک نمونه دارد و قابل تعویض نیست. از جمله NFT های محبوب می توان به انجین کوین و تتا اشاره کرد.

ارزهای حوزه امور مالی غیر متمرکز (DeFi)

ارزهای حوزه امور مالی غیر متمرکز یا دیفای به دلیل حذف برخی از واسطه هایی مانند بانک به وجود آمدند و در واقع نوعی زیر ساخت مالی جدید به شمار می روند. دیفای با حذف این واسطه ها به کاربران خودش این امکان رو می دهد که معاملات خود رو در بستر فناوری بلاک چین و بدون دخالت هیچ نهاد و یا سازمانی انجام بدهند. از جمله رمز ارز های محبوب دیفای می توان به AAVE و DAI اشاره کرد.

رمز ارزهای دیجیتال کلاسیک

رمز ارزهای کلاسیک به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. بیت کوین (Bitcoin)
  2. آلت کوین (Altcoin)

بیت کوین به عنوان بزرگترین رمز ارز دیجیتال شناخته شده و بیشترین ارزش ور در بین تمامی رمز ها دارد و با نماد “BTC” شناخته می شود. دسته دوم ارز های دیجیتال کلاسیک آلت کوین ها هستند. همه ی ارز های دیجیتال غیر از بیت کوین آلت کوین محسوب می شوند که در صدر آنها رمز ارز دیجیتال اتریوم (ETH) قرار دارد. برخی افراد رمز ارز اتریوم رو دومین رمز ارز قدرتمند می نامند.

کوین های حریم خصوصی (Privacy Coins)

حفظ حریم خصوصی یکی از مهم ترین نگرانی های کابران هست. بیشتر کاربران قصد دارند تا اطلاعات خود رو در یک فضای شخصی و به دور از دسترس سایر افراد قرار بدهند. Privacy Coins امنیت شما را به عنوان کاربر و همچنین امنیت معاملات انجام شده شما را حفظ می کند. از جمله شناخته شده ترین و محبوب ترین پرایوسی کوین ها می توان به مونرو و زی کش اشاره کرد.

شت کوین

اکثر رمز ارزهای دیجیتال بر پایه یک هدف خاص و برای کاربردی مشخص ایجاد می شوند اما در این میان یک سری از رمز ارز های دیجیتال هم وجود دارند که بدون هدف مشخصی ایجاد شده و هیچ کاربردی ندارند. ای نرمز ارز های بدون مصرف به اصطلاح شت کوین نامیده می شوند. بیبی دوج و شیبا معروف ترین شت کوین ها هستند.

میم کوین (Meme Coin)

شاید تا به حال واژه میم به گوش شما خورده باشد. میم ها جوک ها و مطالب خنده دار و ترند شده ی اینترنتی و شبکه های مجازی هستند. میم کوین ها (Meme Coin) بر پایه همین جوک ها ایجاد شده و بدون پشتوانه هستند. دوج کوین (DOGE COIN) شناخته شده ترین میم کوین است.

ارزهای دیجیتال اینترنت اشیا (IoT)

تمامی دستگاه ها به وسیله اینترنت اشیا (IoT) این امکان رو دارند تا به شبکه بلاک چین داده ارسال کنند. در این میان برخی از پروژه های ارز های دیجیتال شبکه بلاک چین و اینترنت اشیا (IoT) رو به هم متصل می کنند. هلیوم (HNT)، وی‌چین (VET) و ایوتا (IOTA) یک سری از پروژه های IoT و دارای توکن اختصاصی هستند.

توکن بومی صرافی ها

افرادی که قصد خرید و فروش رمز ارز های دیجیتال رو دارند با استفاده از صرافی های ارز دیجیتال (Exchange) این امکان رو دارند تا ارز های خود رو به ارز های دیگر و یا واحد های پول تبدیل کنن. از جمله شناخته شده ترین صرافی آنلاین می توان به صرافی های بایننس (Binance) اشاره کرد.

استیبل کوین (Stablecoin)

واژه “Stable” به معنی پایدار هست و همونطور که حدس میزنید استیبل کوین ها نوعی از ارز های دیجیتال هستند که ثابت و پایدارند و به واسطه برخی پشتوانه ها ثابت می مانند که عبارتند از:

  • پول ملی کشور ها
  • ارزهای رمزنگاری شده
  • فلزات گران بها مانند طلا
  • الگوریتم های کامپیوتری

رمز ارز های 3.0 Web

3.0 Web یا همان نسل سوم اینترنت بر خلاف نسل اینترنتی حال حاضر از متاورس، واقعیت های مجازی و همچنین بلاک چین استفاده می کند. بیت تورنت، لینک و تتا شناخته شده ترین ارز های این حوزه هستند.

ارز های متاورس و گیمینگ (Metaverse)

واژه متاورس “Metaverse” از ترکیب دو واژه‌ی متا “Meta” به معنی (فراتر) و یونیورس “Universe” به معنی (جهان) به وجود آمده است. پس بنابراین معنای کلی واژه متاورس رو می توان جهان برتر در نظر گرفت. در واقع متاورس یک شبکه مقیاس پذیر از دنیاهای مجازی سه بعدی و در تعامل در زمان حقیقی هست.

بازی های ویدیویی امروزی نزدیک ترین شباهت رو به مفاهیم متاورس دارند. جالبه که بدانید شرکت های بسیار معروفی مانند مایکروسافت در حال سرمایه گذاری روی این حوزه هستند. از جمله شناخته شده ترین رمز ارزهای متاورس می توان به سندباکس و مانا اشاره کرد.

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری 2022

تا این قسمت از مقاله با انواع ارز های دیجیتال اشنا شدید. در ادامه مقاله قصد داریم تا شما رو با بهترین ارز های دیجیتال آشنا کنیم.

تتر (Tether)

تتر جزو رمز ارزهای استیبل کوین بر پایه ارز فیات هست که توسط دلار ایالات متحده آمریکا پشتیبانی می شود. مزایای رمز ارز تتر عبارتند از :

  • کارمزد پایین
  • داشتن ثبات قیمت
  • انجام تراکنش سریع

اتریوم (Ethereum)

همونطور که در بالا اشاره کردیم رمز ارز اتریوم بعد از بیت کوین بزرگ ترین رمز ارز دیجیتال محسوب میشه و در دسته آلت کوین ها قرار میگیره. اتریوم بر اساس فناوری بلاک چین کار میکنه و در چند سال اخیر پیشرفت زیادی داشته است. مزایای اتریوم به شرح زیر هستند.

  • امنیت بالا
  • تمرکز زدایی
  • غیر قابل تغییر
  • عدم نفوذ به برنامه ها
  • فعال بودن همیشگی برنامه‌ها

ریپل (Ripple)

رمز ارز دیجیتال ریپل (XRP) هم یکی دیگر از انواع ارز های دیجیتال هست که تراکنش ها رو با سرعت بالا و هزینه ای کم انجام می دهد و یک شبکه پرداخت جهانی محسوب می شود. مزایای ریپل عبارتند از :

  • غیر قابل جعل
  • دارای سرعت بالا
  • اتصال ساده و آسان به شبکه‌های پرداخت

بایننس کوین (Binance Coin)

بایننس بزرگ‌ ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا و بایننس کوین یک ارز دیجیتال ایجاد شده بر پایه فناوری بلاک چین است. بایننس با نماد BNB شناخته می‌شود. هدف از ایجاد باننس پرداخت کارمزد تراکنش بود اما از آن به عنوان ابزار پرداخت هم استفاده می شود. مزایای بایننس کوین به شرح زیر است.

  • کارمزد کم
  • تخفیف در کارمزدها
  • سرعت بالا در تراکنش‌
  • تبادل با سایر رمز ارزها
  • قابل استفاده برای خرید رمز ارزها

کاردانو (Cardano)

رمز ارز کاردانو (ADA) یک هم بر پایه شبکه بلاک چین ایجا دشده و از مهم ترین کاربرد های آن می توان به ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز، تراکنش‌های بین‌ المللی، ثبت قراردادهای هوشمند و … اشاره کرد. مزایا رمز ارز کاردانو به شرح زیر هستند.

  • کم بودن کارمزد
  • امنیت بالای شبکه
  • دارای اکوسیستم قدرتمند
  • سرعت بالا در انجام تراکنش
  • پشتیبانی حقوقی از دولت‌ها

 سولانا (Solana)

سولانا (Solana) یکی از بهترین انواع ارز دیجیتال هست که مقیاس‌ پذیری بسیار بالاتری نسبت به سایر شبکه‌های بلاک چین دارد. سرعت بالای شبکه و کارمزد کم از جمله مزایای ارز دیجیتال سولانا هست. یکی از حقایق جالب درباره سولانا این موضوع هست که تایید تراکنش‌ در این شبکه فقط یک ثانیه طول می کشد.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا سعی کردیم تا به طور کامل به معرفی انواع رمز ارز های دیجیتال بپردازیم و از بین تمامی این ارزها محبوب ترین و شناخته شده ترین ارزها رو به شما معرفی کنیم تا با این رمزارز ها آشنایی داشته باشید. لازم به ذکر هست که برای درک بهتر این مفاهیم حتما باید با دو مفهوم ارز دیجیتال و رمز ارز دیجیتال آشنایی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *