قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟ برای آشنایی با این قانون در وهله اول نیاز است تا با پایانه های فروشگاهی کمی آشنا شوید. بر طبق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تمامی ابزارهایی که امکان اتصال به شبکه پرداخت اینترنتی رو داشته باشند، از جمله دستگاه های پوز (POS: Point of sale)، رایانه ها، درگاه های پرداخت الکترونیکی و … به عنوان پایانه های فروشگاهی محسوب شده و به آن ها مالیات تعلق می گیرد.

ما در ادامه این مقاله از پارت ارتباط آوا قصد داریم تا شما عزیزان رو با قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین مشمولین آن آشنا کنیم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟

سازمان امور مالیاتی کشور برای سامان دهی پرداخت مالیات واحد های تجاری و صنفی در حال فعالیت، قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان رو مشخص کرده و این قانون در تاریخ ۲۱/‏۰۷/‏۱۳۹۸ به تصیب مجلس رسیده است. می توان گفت که این قانون به نوعی دستور العمل سازمان امور مالیاتی کشور برای نحوه ثبت نام و پرداخت مالیات می باشد.

بنابر این قانون کلیه افرادی که از پایانه های فروشگاهی برخوردار هستند و در کسب و کار خود از این ابزارها استفاده می کنند، باید نسب به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند. سامانه مودیان همانند یک پل ارتباطی میان واحد های تجاری و سازمان امور مالیاتی عمل می کند.

در صورت عدم ثبت نام، شاید شما بتوانید از پایانه های فروشگاهی خود استفاده کنید اما لازم به ذکر است که در صورت بروز مشکل در پرداخت مالیات تعیین شده برای شما، جریمه هایی در نظر گرفته می شود. قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در 6 فصل تعاریف، تکالیف اشخاص مشمول، تکالیف سازمان ها و دستگاه ها و مراجع ذی ربط، تشویق‌ ها و تسهیلات، ضمانت‌ های اجرایی و نظارت بر اجرا تعریف شده و دارای 29 ماده قانونی می باشد.

شما عزیزان می توانید برای مطالعه کامل و آشنایی با قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید. برای مشاهده این قانون کافیست تا مراحل زیر رو طی کنید.

در ابتدا با کلیک بر روی لینک بالا وارد سامانه سازمان امور مالیاتی کشور شوید.

مرحله اول

سپس با انتخاب گزینه زیر وارد درگاه سازمان امور مالیاتی شوید.

مرحله دوم

از منوی این صفحه روی گزینه “قوانین و مقررات” کلیک کنید.

مرحله سوم

در ادامه جهت مشاهده قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان رو گزینه آن کلیک کنید.

مرحله چهارم

پس از انتخاب گزینه قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، صفحه زیر به شما نشان داده خواهد شد و شما می توانید با کلیک بر روی هر کدام از سرفصل قوانین با ماده و تبصره های آن آشنا شوید.

مرحله پنجم

مشمولین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از صاحبان مشاغل و کسب و کار ها، واحد های صنفی، خرده فروشان، فروشگاه های اینترنتی و سایر کسب و کار ها که از خدمات پرداخت اینترنتی مانند درگاه های پرداخت، رایانه ها، دستگاه های پوز و یا هر وسیله ای با قابلیت اتصال به شبکه پرداخت اینترنتی استفاده می کنند، جزو مشمولین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان محسوب می شوند و باید در سامانه مودیان ثبت نام کرده و صورت حساب خود رو ارسال کنند.

حافظه مالیاتی چیست؟

حافظه مالیاتی دارای یک کد شناسه یکتا و برای نگهداری و ثبت اطلاعات صورتحساب مودیان استفاده می شود. حافظه مالیاتی می تواند به شکل نرم افزاری و یا سخت افزاری باشد، اما استفاده از آن صرفا تحت نظر سازمان امور مالیاتی امکان پیر می باشد. ضمنا کد شناسه یکتا توسط خود سازمان امور مالیاتی کشور تعریف می شود.

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان

برای برای ثبت نام در سامانه مودیان تنها کافیست تا وارد سامانه شوید و مراحل ثبت نام رو به ترتیب طی کنید. این مراحل به شرح زیر هستند:

  • ورود به قسمت پیش ثبت نام
  • تایید شماره همراه خود
  • ثبت و تایید اطلاعات شخصی و همچنین اطلاعات پایه
  • تایید نهایی اطلاعات
  • ارسال اطلاعات کاربری ثبت نام
  • ورود به ثبت‌ نام و تکمیل اطلاعات
  • تایید نهایی توسط مودی

با ورود شما به سامانه مالیاتی پرونده های الکترونیکی مالیاتی به شما نشان داده می شوند. لازم به ذکر است که شما می توانید از نام کاربری و رمز عبوری که برای ارائه اظهار نامه مالیاتی دریافت کردید برای ورود استفاده کنید اما پس از ورود نسبت به تکمیل ثبت نام و دریافت نام کاربری و رمز عبور جدید اقدام کنید، زیرا برای عدم ثبت نام در سامانه مودیان 23 درصد جریمه در نظر گرفته می شود.

برای تمامی افرادی که در این سامانه قصد ثبت نام دارند، پروفایل (نمایه) اختصاصی در نظر گرفته می شود و هر پروفایل دارای یک کد شناسه یکتا مختص واحد صنفی می باشد.

چرا باید در سامانه مودیان ثبت نام کنیم؟

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییراتی که به طور روزانه در حال انجام است، پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی امکان پذیر شده و می توان گفت که پر کردن اظهارنامه دستی در حال حذف شدن می باشد. بدین ترتیب مودیان موظف هستند تا در سامانه مودیان ثبت نام کنند. در صورت پرداختن نشدن صورت حساب مودی جریمه های سنگینی برای ایشان در نظر گرفته می شود.

لازم به ذکر است در صورت عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم صادر شدن صورت حساب الکترونیکی و حتی عدم استفاده از پایانه فروشگاهی برای افراد مشمول به استفاده از آن ها به منزله جرم محسوب شده و مراجع قضایی حق برخورد با شما رو دارند.

خلاصه نکات مقاله

ما در این مقاله از مجله تخصصی پارت ارتباط آوا سعی کردیم تا به بررسی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بپردازیم و شما عزیزان رو با این قانون آشنا کنیم. طبق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، کلیه افرادی که از پایانه های فروشگاهی برخوردار هستند و در کسب و کار خود از این ابزارها استفاده می کنند، باید نسب به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند و در صورت عدم ثبت نام، ایشان ملزم به پرداخت جریمه هایی هستند که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می شوند.

بنابر قانون کلیه ابزارهایی که امکان اتصال به شبکه پرداخت اینترنتی رو داشته باشند، از جمله دستگاه های پوز (POS: Point of sale)، رایانه ها، درگاه های پرداخت الکترونیکی و … به عنوان پایانه های فروشگاهی محسوب شده و به آن ها مالیات تعلق خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *