فرق حساب تجاری و شخصی چیست؟

کدام تراکنش ها باعث تجاری شدن حساب بانکی و مشمول مالیات می شوند؟

فرق حساب تجاری و شخصی چیست؟ اگر تا به حال به یکی از شعب بانک ها برای ایجاد حساب جدید مراجعه کرده باشید، ممکن است که این اصطلاحات رو شنیده باشید. بنا بر قانون مالیات هر فردی که در داخل کشور از راه صحیح و قانونی در حال کسب درآمد باشد، ملزم به پرداخت مالیاتی می باشد که قانون برای این شخص تعیین می کند.

در این میان بسیاری از افراد وجود دارند که با پنهان کردن بخشی از درآمد خود و یا ترفند های مختلف دیگر قصد دارند تا مالیات خود رو پرداخت نکرده و به اصطلاح فرار مالیاتی داشته باشند. به همین دلیل در راستای محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص و جلوگیری از فرارهای مالیاتی، فساد مالی و پولشویی حساب های شخصی و تجاری از یکدیگر تفکیک شده اند.

ما این مقاله از پارت ارتباط آوا قصد داریم تا به بررسی تفاوت های حساب تجاری و حساب شخصی بپردازیم و شما عزیزان رو با این حساب های بانکی آشنا کنیم، با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

فرق حساب تجاری و شخصی چیست؟

قطعا شما دارای حساب های بانکی شخصی می باشید. این حساب های شخصی، حساب های معمولی هستند که افراد با مراجعه به بانک ها اقدام به افتتاح آن ها می کنند، اما منظور از حساب تجاری بانکی چیست؟ و این حساب ها با حساب های شخصی چه تفاوتی دارند؟ در وهله اول به معرفی حساب های تجاری می بپردازیم.

حساب های تجاری در واقع نوعی حساب سپرده بانکی محسوب می شوند که افراد برای استفاده در مشاغل و کسب و کار خود از آن ها استفاده می کنند. همانطور که گفتیم حساب های شخصی و تجاری به این علت از یکدیگر تفکیک شده اند که فعالیت اقتصادی افراد کاملا شفاف سازی شده و مالیات بر درآمد آن ها متناسب با درآمد این افراد تعیین شود.

زیرا بسیاری از افراد از به طور عمد و یا غیر عمد و ناآگاهانه از حساب های شخصی برای فعالیت های اقتصادی خود استفاده می کنند و این موضوع باعث می شود تا مقدار مالیات مشخص شده برای فرد کمتر از میزان حقیقی آن باشد. به همین دلیل حساب های تجاری ایجاد شده و به نوعی منکعس کننده دریافت ها و پرداخت های کسب و کار افراد محسوب می شوند. و اما کدام حساب، حساب تجاری محسوب می شود؟

قانون حساب تجاری

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار درباره حساب های تجاری، اگر مجموع تراکنش های شخص حقیقی در طول یک ماه بیش از صد تراکنش واریزی و مبلغ واریزی به حساب در مجموع برابر 350,000,000 میلیون ریال یا بیشتر از آن باشد، این حساب حساب تجاری تلقی شده و بر این اساس تراکنش های واریزی به عنوان فروش محسوب شده و مشمول مالیات می شوند.

پس بدین ترتیب اگر حساب بانکی شما همزمان این شرایط را دارا باشد، حساب شما حساب تجاری تلقی می شود. زیرا می توان برداشت کرد که واریز بیش از 100 مورد در ماه به یک حساب کمی غیر منطقی باشد. لازم به ذکر است که در این مصوبه مبنا، صرفا تعداد دفعات واریزی می باشد. به عنوان مثال اگر مجموع مبلغ واریزی ها 1,000,000,000 ریال باشد، اما تعداد دفعات واریزی کمتر 100 مورد باشد، این حساب به عنوان حساب تجاری تلقی نمی شود.

پس بدین ترتیب این برداشت که تراکنش های ماهانه افراد به واسطه هزینه ها و خریدهای ضروری و روزمره زندگی بیش از صد مورد است و حساب آن ها تجاری محسوب شده، کاملا نادرست می باشد.

تشخیص حساب تجاری

نکته دیگری که شما عزیزان باید به آن توجه داشته باشید، این موضوع هست که منظور از صد تراکنش در ماه صرفا واریز پول به حساب می باشد و نه برداشت یا انتقال آن به حساب بانکی دیگر. لازم به ذکر است حساب های تجاری از برخی مزیت هایی مانند افزایش سقف برداشت از حساب، تخفیف در کارمزدهای بانکی و … بهره مند می شوند.

برای حساب های تجاری قاعده و قوانینی در نظر گرفته شده که در رابطه با آن ها صحبت کردیم. در این میان ممکن است مواردی هم استثنا باشند، بدین منظور که تعداد واریزی به حساب آن ها در طول یک ماه بیش از صد مورد و مبلغ مجموع آن 35 میلیون تومان و یا بیش از آن باشد در حالی که فرد از این حساب برای فعالیت های اقتصادی خود استفاده نمی کند.

در این صورت اگر شخص مدعی باشد که فعالیت تجاری انجام نداده و این حساب اشتباها به عنوان یک حساب تجاری در نظر گرفته شده، می تواند با ارسال مدارک مربوطه به سازمان امور مالیاتی کشور این مسئله رو تفهیم و مشکل رو برطرف کند.

نحوه تفکیک حساب شخصی و تجاری

ساز و کار تفکیک حساب های تجاری و شخصی بدین صورت خواهد بود که تمامی حساب ها به صورت پیش فرض به عنوان حساب بانکی شخصی محسوب می شوند و افراد می توانند با مراجعه به سامانه مودیان، حساب تجاری خود رو معرفی کنند.

الزام قانونی برای تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری

بر طبق ماده ۱۰ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که به شرح زیر می باشد سازمان امور مالیاتی کشور موظف است تا حساب های تجاری افراد رو به پرونده مالیاتی آن ها متصل کند. بدین ترتیب فقط حساب های معرفی شده دارای مجوز فعالیت اقتصادی هستند.

  • ماده ۱۰ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان: “اشخاص مشمول مکلفند شماره حساب یا حساب های بانکی و شناسه یکتای دستگاه های کارتخوان بانکی (pos) یا درگاه های پرداخت الکترونیکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود را به سازمان اعلام کنند.”

خلاصه نکات مقاله

ما در این مقاله از مجله تخصصی پارت ارتباط آوا سعی کردیم تا به بررسی تفاوت های حساب تجاری و حساب شخصی بپردازیم و شما عزیزان رو با حساب تجاری و قوانین آن بیشتر آشنا کنیم. در راستای محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص و جلوگیری از فرارهای مالیاتی، فساد مالی، پولشویی و … حساب های شخصی و تجاری از یکدیگر تفکیک شده اند.

حساب های شخصی، حساب های معمولی هستند که افراد با مراجعه به بانک ها اقدام به افتتاح آن ها می کنند اما حساب های تجاری حساب هایی محسوب می شوند که در طول یک ماه بیش از صد مورد واریزی با مبلغ 35 میلیون تومان داشته باشند. این حساب ها حساب های تجاری تلقی شده و مشمول مالیات می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *