ردیابی دستگاه کارتخوان دزدیده شده

ردیابی دستگاه کارتخوان دزدیده شده

اگه تا به حال از دستگاه کارتخوان برای کسب و کار خودتون استفاده کرده باشید، حتما میدانید که دستگاه های کارتخوان در دو نوع ثابت و سیار وجود دارند و احتمال گم شدن هر دو نوع این دستگاه ها وجود داره اما با این حال احتمال گم شدن دستگاه های کارتخوان سیار به دلیل حمل و نقل و جا به جایی این دستگاه ها بیشتر هست. اگه در طول مدت 60 روز هیچ تراکنشی توسط دستگاه شما صورت نگرفته باشه شرکت های psp این موضوع رو به منزله گم شدن دستگاه کارتخوان شما تلقی می کنند و بعد از گذشت این 60 روز، نمایندگی ها و شرکت های فروشنده دستگاه های کارتخوان موظف به پیگیری این مسائل هستند. دزدیده شدن و یا گم شدن دستگاه کارتخوان، پیامدها مشکلات متعددی رو با خودش به همراه داره و شما نیاز دارید که بدانید در صورت بروز این اتفاقات چه اقداماتی رو باید انجام بدید. ما ادامه این مقاله به بررسی این موارد می پردازیم پس تا پایان این مقاله با پارت ارتباط آوا همراه باشید.

[html_block id=”16601″]

گم شدن دستگاه های کارتخوان

گم شدن دستگاه های کارتخوان میتونه دلایل مختلفی داشته باشه. در صورت سرقت و یا گم شدن دستگاه کارتخوان، اولین کاری که شما باید انجام بدید این هست که با مراجعه به شرکت و نمایندگی فروش دستگاه کارتخوان ابتدا باید با دادن تقاضای درخواست باطل کردن دستگاه، دستگاه کارتخوان خودتون رو باطل کنید و یا اگه دستگاه کارتخوان شما به سرقت رفته این موضوع رو به نمایندگی فروش دستگاه اطلاع بدید. اما نکته ای که در این بین حائز اهمیته این هست که دقت داشته باشید که در زمان خرید دستگاه، از شرکت و یا نمایندگی که قصد خرید دستگاه رو دارید مطمئن بشید که از خدمات و پشتیبانی مناسبی برخوردار باشه تا در صورت بروز این اتفاقات اقدامات مربوطه به سرعت انجام بشه.

دلایل گم شدن دستگاه های کارتخوان

همونطور که گفتیم، دستگاه های کارتخوان در دو نوع ثابت و سیار وجود دارند و احتمال گم شدن هر دوی این دستگاه ها وجود داره، اما دستگاه های کارتخوان سیار بیشتر در معرض گم شدن هستند. معمولا کسب و کارهایی که به صورت متحرک فعالیت می کنند و ثابت نیستند با توجه به نوع کسب و کار خود از دستگاه های کارتخوان سیار استفاده می کنند. از دلایل گم شدن دستگاه های کارتخوان میشه به جابجایی های زیاد، حواس پرتی، و مشاغل بسیار زیاد اشاره کرد.

لازم به ذکر هست افرادی که قصد دارند دستگاه کارتخوان سیار رو از طریق بانک دریافت کنند باید ودیعه ای رو در بانک موردنظر به عنوان سپرده داشته باشند. این ودیعه در نزد بانک به عنوان وثیقه ای برای امانتداری محسوب میشه و تا مدتی زمانی که دستگاه کارتخوان در نزد باشه مبلغی که به عنوان ودیعه از طرف بانک در نظر گرفته میشه در حساب شخص مورد نظر بلوکه خواهد شد و زمانی که فرد دستگاه کاتخوان رو صحیح و سالم به بانک مورد نظر تحویل بدهد امکان برداشت ودیعه وجود داره. پس حتما سعی کنید که در این شرایط در قبال دستگاه کارتخوان مسئولیت پذیر باشید.

سوء استفاده از دستگاه های کارت خوان گم شده

زمانی که یک دستگاه کارتخوان به سرقت میره و یا گم میشه، سوء استفاده از دستگاه توسط اشخاص دیگر مهم ترین مسئله ای هست که صاحبان دستگاه های کارتخوان رو دچار نگرانی میکنه. اما هیچ جای نگرانی برای شما وجود نداره در صورتی که فرد سارق و یا یابنده دستگاه به اطلاعات حساب بانکی شما دسترسی نداشته باشه. زیرا با نداشتن اطلاعات حساب امکان سوء استفاده از دستگاه وجود نداره و هیچ خطری حساب بانکی شما رو تهدید نمیکنه.

در صورت نداشتن دسترسی به حساب بانکی شما تنها کاری که این افراد قادر به انجام هستند این هست که دستگاه کارتخوان شما رو خام کنند. برای خام کردن دستگاه با توجه به نوع و مدل دستگاه این افراد نیاز دارند تا یک سری مراحل رو طی کنند و بعد از خام کردن دستگاه، اطلاعات بانکی خودشون رو در دستگاه ثبت کنند و در نهایت دستگاه رو بفروشند. این نکته رو هم مدنظر داشته باشید که در صورت ابطال سریع پایانه هیچ خطری حساب بانکی شما رو تهدید نمیکنه.

ردیابی دستگاه های کارتخوان

معمولا بعد از گم شدن و یا سرقت دستگاه، صاحبان این دستگاه ها به ردیابی دستگاه فکر می کنند. لازم به ذکر هست که دستگاه های کارتخوان قابل ردیابی نیستند و شرکت یا نمایندگی دستگاه هم هیچ تعهدی برای پیدا کردن دستگاه شما نداره. پس در صورت بروز این اتفاق به ردیابی دستگاه امیدوار نباشید و در سریع ترین فرصت دستگاه خودتون رو باطل کنید.

سرقت دستگاه کارتخوان

اگه از دستگاه های کارتخوان برای گسترش و تسهیل کسب و کار خود استفاده می کنید، حتما تا حالا واژه سرقت اسکیمری به گوش شما خورده. و اما سرقت اسکیمر یعنی چه؟! در سرقت اسکیمری اشخاص سودجو با استفاده از یکسری از قطعات و تراشه هایی به نام اسکیمر، این توانایی رو دارند که به اطلاعات کارت های بانکی سایر افراد دسترسی پیدا کنند و بعد با پیدا کردن رمز کارت بانکی به موجودی حساب بانکی افراد رو خالی کنند. این نوع از سرقت رو سرقت اسکیمری می نامند. حال با توجه به این نکته شما باید این موضوع رو در نظر داشته باشید که در زمان خرید از فروشگاه ها، مغازه ها، سوپر مارکت ها و یا دست فروشان به هیچ وجه نباید کارت بانکی خودتون رو در اختیار فروشندگان قرار بدید.

ممکنه این سوال برای شما پیش بیاد که چیکار کنیم؟ راهکارهایی برای جلوگیری از این اتفاق وجود داره. یکی از این راهکارها بدین صورت هست که در زمان خرید و انجام تراکنش بعد کشیدن کارت بانکی، خود شما رمز کارت رو وارد کنید بدون اینکه فردی در اطراف شما متوجه مز شما بشه. در این صورت خطری اطلاعات کارت و حساب بانکی شما رو تهدید نمیکنه، حتی اگه افراد سودجو و کلاهبردار اطلاعات کارت بانکی شما رو به وسیله تراشه اسکیمری کپی کنند، بدون داشتن رمز کارت بانکی شما قادر به سرقت از حساب بانکی شما نخواهند بود.

دستگاه کارتخوان اجاره ای

ممکنه شما فکر کنید که تمام افرادی که از دستگاه های کارتخوان استفاده می کنند حتما به صورت قانونی و با طی کردن روند اداری این دستگاه ها رو دریافت کرده و از این دستگاه ها استفاده می کنند، اما در حقیقت اینطور نیست. برای مثال شما در مشاغل کاذب و یا حتی دستفروشی ها هم مشاهده می کنید که افراد از دستگاه های کارتخوان استفاده می کنند در حالی که دستگاه های کارتخوان به این مشاغل تعلق نمی گیرند و برای این مشاغل ارائه نمی شوند. پس چطور این افراد از این دستگاه ها استفاده می کنند؟ دستگاه کارتخوان اجاره ای پاسخ این سوال هست. یعنی صاحبان دستگاه های کارتخوان این امکان رو دارند که دستگاه کارتخوان خودشون رو به فرد دیگری و با هر مدت زمان مشخصی اجاره بدهند.

کارتخوان های بی هویت

برخی از دستگاه های کارتخوان به دلیل شرایط کاری نامناسب و استفاده نشدن توسط صاحب دستگاه، بلا استفاده باقی می مانند. این دستگاه ها، دستگاه های کارتخوان بی هویت نامیده می شوند. معمولا افرادی از این دستگاه ها استفاده می کنند که قصد فرار مالیاتی داشته باشند.

نکات مهمی که در حین انجام تراکنش باید بدانید!

دستگاه های کارتخوان باعث سهولت و آسانی و سریع تر شدن فرآیند پرداخت می شوند، اما شما نیاز دارید که یکسری از نکات رو برای استفاده از این دستگاه ها در نظر داشته باشید تا دچار خسارت نشوید. این نکات به شرح زیر هستند:

  • حتی الامکان خود شما رمز کارت رو در حین انجام تراکنش وارد کنید.
  • رمز کارت بانکی رو حفظ باشید و این رمز رو در جایی یادداشت نکنید.
  • در زمان انجام تراکنش و وارد کردن رمز عبور بانکی به اطراف خود دقت کنید.
  • در زمان انجام تراکنش نهایت دقت رو روی اعداد و ارقام داشته باشید تا اشتباهی صورت نگیرد.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

همونطور که متوجه شدید گم شدن دستگاه های کارتخوان به خصوص کارتخوان های سیار باعث بروز مشکلات زیادی میشه. از جمله دلایل گم شدن دستگاه کارتخوان میشه به کم دقتی، مشغله زیاد و همین طور جابجایی های زیاد اشاره کرد. همونطور که میدونید دستگاه های کارتخوان به دو صورت ثابت و سیار موجود هستند که کارتخوان های سیار با سیم کارت و شبکه اینترنتی کار می کنند و میشه در هر مکانی از این دستگاه ها استفاده کرد. به همین علت گم شدن دستگاه کارتخوان سیار نسبت به کارتخوان های ثابت بیشتر اتفاق میوفته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *