انواع تسهیلات بانک ها + شرایط دریافت

انواع تسهیلات بانک ها

انواع تسهیلات بانک ها + شرایط دریافت

برای آشنایی با انواع تسهیلات بانکی لازم هست تا در وهله اول با مفهوم تسهیلات بانکی آشنا بشید. تسهیلات بانکی در واقع خروجی های اصلی بانک ها هستند که به وسیله آنها نقدینگی های سرگردان جامعه در راستای اهداف اقتصادی تعریف می شوند. به عبارت دیگر بانک ها با اعطای آین تسهیلات سود اوری کرده و با استفاده از سود بدست آمده از این طریق فعالیت خود رو گسترش می دهند.

اعطای تسهیلات بانکی یکی از مهم ترین فعالیت ها برای هر بانکی محسوب می شود و از اهمیت بالایی برخوردار هست. از مهم ترین انواع تسهیلات بانک ها می توان به اعطای وام، قرارداد قرض الحسنه، مشارکت مدنی و … اشاره کرد. ما در اداکه این مقاهل از پارت ارتباط آوا قصد داریم تا به بررسی تسهیلات بانک ها و شرایط دریافت آنها بپردازیم، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

[html_block id=”16601″]

در دنیای امروزی که راه اندازی کسب و کار ها بسیار سخت شده و ما با شرایط اقتصادی پیچیده ای رو به رو هستیم، تسهیلات بانکی می توانند یک راه نجات بسته به شرایط برای ما باشند. امروزه یکی از مهم ترین تسهیلات بانکی دریافت وام است. وام ها تاثیر بخصوص و زیادی در کسب و کارها می گذارند و حتی می توانند موجب کاهش بیکاری و راه اندازی یا گسترش کسب و کار ها شوند.

وام ها چه شخص و چه شرکتی، چه کوچک و چه بزرگ باشند جزو اجزای اساسی اقتصاد مدرن محسوب می شوند. در ادامه این مقاله با وام بانکی بیشتر آشنا خواهید شد.

وام چیست؟

وام یکی از خدمات اعتباری هست که در قبال پرداخت اصل سرمایه به همراه سود ثابتی که از قبل تعیین شده، به شخص وام گیرنده تعلق داده می شود. وام ها انواع مختلفی دارند اما به ازای تمامی وام ها یک چهارچوب اساسی و قانونی وجود داره. لازم به ذکر هست که مزان سود دریافتی و بازپرداختی وام ها با همدیگر متفاوت هست.

وام یکی از روش های دریافت نقدینگی و استفاده از آن در جهت اهداف مشخص هست که در اغلب اوقات وام ها برای کسب و کار ها استفاده می شوند اما یکسری از وام ها هم وجود دارند که در این راه ها استفاده نمی شوند مانند وام مسکن برای خرید مسکن و یا وام ازدواج که به زوج های جوان اعطا داده می شود.

وام دهندگان قبل از اعطای وام باید اعتبار و درآمد وام گیرندگان رو بررسی کنند. لازم به ذکر هست که برخی از وام ها مانند وام مسکن به وثیقه نیاز دارند اما برخی دیگر بدون نیاز به وثیقه اعطا می شوند. وام گیرندگان در صورت دریافت وام ملزم به پذیرفتن یکسری از شروط و رعایت آن هستند که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

  • اصل پول: اصل پول مقدار پولی هست که قرض گرفته می شود.
  • مدت زمان وام: مدت زمان وام، یک بازه زمانی هست که شخص وام گیرنده بر اساس آن باید وام رو بازپرداخت کرده و برگرداند.
  • نرخ بهره: نرخ بهره نرخی هست که به وسیله آن مقدار پول بدهی افزایش پیدا میکند و بر حسب نرخ درصد سالانه تعیین می شود.
  • پرداخت کارمزد: علاوه بر مواردی که گفته شد شخص وام‌ دهنده ممکن هست که یکسری هزینه‌ های اضافه مانند کارمزد تاخیر رو هم در نظر بگیرد.
  • اقساط: در صورت دریافت وام، شما نیاز دارید تا به صورت ماهانه مقدار پولی رو طبق قرارداد از پیش تعیین شده پرداخت کنید. این مقدار بر اساس اصل پول، نرخ بهره، و مدت زمان وام تعیین می شود.
  • وثیقه: همان طور که پیش تر گفتیم برای دریافت وام های بزرگ شما نیاز به وثیقه دارید. وثیقه ها می توانند سند املاک، وسایل نقلیه و … باشند. شخص وام دهنده این امکان رو داره که در صورت عدم پرداخت وام، وثیقه رو به عنوان تسویه حساب توقیف کند.

شرایط دریافت وام

از مهم ترین و اصلی ترین شرایط دریافت وام می توان به توانایی باز پرداخت وام توسط شخص وام گیرنده اشاره کرد، اما در این بین عوامل دیگری هم برای دریافت وام وجود دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. لازم به ذکر هست که باز پرداخت به موقع وام شانس شما رو برای دریافت وام افزایش خواهد داد

  • درآمد: برای دریافت هر نوع وام مخصوصا وام های بزرگ افراد و سازمان های وام دهنده میزان درآمد مشخصی رو بسته به نوع وام تعیین می کنند تا اطمینان داشته باشند که فرد توانایی باز پرداخت وام رو داره.
  • نسبت بدهی به درآمد: در زمان ارائه وام توسط سازمان ها و افراد وام دهنده این بررسی صورت می گیرد که فرد وام گیرنده در حال حاضر از چند وام استفاده می کند و نسبت بدهی به درآمد آن فرد در چه وضعیتی قرار داره. میزان بدهی زیاد نشان دهنده امکان عدم بازگشت وام توسط شخص وام گیرنده خواهد بود.
  • امتیاز اعتباری: امتیاز اعتباری یکی دیگر از عوامل دریافت وام است. امتیاز اعتباری یک امتیاز فردی هست که بر اساس سابقه افراد در وام گرفتن و باز پرداخت وام شکل می گیرد. ورشکستگی ها و پرداخت های انجام نشده باعث کاهش امتیاز اعتباری افراد می شوند و نقش موثری در این زمینه دارند.

انواع وام

وام هایی که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد از انواع وام‌ های متداول و رایج در بانک‌ های کشور هستند.

وام ازدواج

احتمالا همان طور که میدانید وام ازدواج یکی از رایج ترین وام ها با کارمزد 4 درصد در بانک های کشور هستند و هر ساله مبالغ آنها افزایش پیدا می کند. لازم به ذکر هست که میزان مبلغ وام ازدواج برای خانواده های جانبازان و ایثارگران دو برابر افراد عادی هست.

وام مسکن

وام مسکن شامل انواع وام های مسکن زوجین، اوراق بانک مسکن، مسکن جوانان، خانه اولی ها و … می شود. از مهم ترین شرایط دریافت این وام می توان به خرید مسکن زیر 25 سال ساخت اشاره کرد.

وام خرید کالا

وام خرید کالا برای خرید یک سری از کالاهای ضروری در هر منزل اعطا می شود. کالاهایی مانند یخچال، تلویزیون، فرش و … .

وام خودرو

وام خودرو صرفا برای خرید خودروی هایی که تولید داخل هستن با کارمزد 18 درصد و تا سقف حدود 15 میلیون تومان پرداخت می شوند.

وام خودروی های فرسوده

آلودگی هوا یکی از بزرگترین مشکلاتی هست که امروزه مخصوصا در کلان شهر ها با آن رو به رو هستیم. بخش زیادی از آلودگی های هوا به دلیل تردد اتومبیل های فرسوده هست. به همین دلیل یکی از طرح های دولت برای کاهش آلاینده های محیط زیست اعطای وام تعویض خودرو های فرسوده به صاحبان این خودرو ها بود.

وام خرید ماشین‌ آلات و تجهیزات

این وام به افراد کارآفرین تعلق می گیرد که در حال راه اندازی یک کسب و کار هستند و از ماشین آلات و تجهیزات به خصوصی در شغل خود استفاده می کنند مانند کشاورزان که از ماشین آلات کشاورزی استفاده می کنند.

وام جعاله تعمیر مسکن

وام جعاله تعمیر مسکن وامی هست که به مالکان خانه های قدیمی و فرسوده برای تعمیر و بازسازی خانه های خود اعطا می شود. بانک مسکن متصدی این وام ها هست اما سایر بانک ها هم اقدام به پرداخت این وام می کنند.

وام مضاربه

وام مضاربه وامی هست که بانک ها برای تامین نقدینگی افرادی که در حال انجام فعالیت های اقتصادی هستند به این افراد اعطا کرده و خود بانک ها هم در سود حاصل از این وام شریک هستند.

انواع وام در بانک‌ های ایران

انواع وام بانک ملی وام قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری وام تسهیلات مسکن وام خودرو فرسوده وام مضاربه‌ای وام ازدواج وام جعاله وام کالا
انواع وام بانک ملت وام قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری وام خودرو وام کالا وام جعاله وام مضاربه‌ای وام خودرو فرسوده وام خرید تجهیزات
انواع وام بانک صادرات وام قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری وام فروش اقساطی وام تأمین مسکن وام مضاربه‌ای وام ازدواج وام جعاله وام خودرو
انواع وام بانک سپه وام قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری وام فروش اقساطی وام مضاربه‌ای وام خودرو وام جعاله وام ازدواج وام کالا
انواع وام بانک رفاه وام قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن وام مسکن روستایی وام جعاله تعمیر مسکن وام فروش اقساطی وام جهیزیه وام درمان
انواع وام بانک مسکن وام تأمین مسکن صندوق یکم وام جعاله تعمیر مسکن وام مسکن اوراق ممتاز وام مسکن انبوه‌سازان وام مسکن جوانان وام مسکن مهر وام مسکن روستایی
انواع وام بانک پارسیان وام قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری وام خرید تجهیزات اولیه وام فروش اقساطی وام مضاربه وام جعاله وام خودرو وام مسکن
انواع وام بانک پاسارگاد وام قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری وام خرید آنلاین کالا وام فروش اقساطی وام خرید آنلاین کالا وام مضاربه    
انواع وام بانک سامان وام قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری وام خرید تجهیزات اولیه وام ساخت مسکن وام خرید مسکن وام جعاله وام ازدواج وام مضاربه
انواع وام بانک سینا وام قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری وام جعاله تعمیر مسکن وام ساخت مسکن وام کسب و کار

فرایند دریافت وام

برای دریافت وام در زمان مورد نظر خود کافی هست تا با ارائه اطلاعات مورد نیاز، سابقه مالی خود و همچنین دلیل تقاضای وام به سازمان و نهاد مربوطه مراجعه کند. یکی از مهم ترین اطلاعاتی که شما برای دریافت وام نیاز به ارائه دارید “Debt to income” یا همان “نسبت بدهی به درآمد” است که برای توانایی بازپرداخت وام توسط فرد و یا نهاد وام دهنده بررسی می شود.

در صورت رد شدن درخواست شخص وام گیرنده، فرد وام دهنده نیاز به ارائه یک دلیل منطقی داره و در صورت پذیرفته شدن درخواست وام توسط شخص وام دهنده، طرفین باید قراردادی رو که در آن تمامی جزئیات ذکر شده باشد امضا کنند.

خلاصه نکات مقاله و نتیجه گیری

ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا سعی کردیم تا شما عزیزان رو با تسهیلات و انواع مختلف وام های بانکی و همچنین شرایط دریافت آنها آشنا کنیم. کنیم تسهیلات بانکی در واقع خروجی های اصلی بانک ها هستند که به وسیله آنها نقدینگی های سرگردان جامعه در راستای اهداف اقتصادی تعریف می شوند.

امروزه یکی از مهم ترین تسهیلات بانکی وام ها هستند که تاثیر بخصوص و زیادی در کسب و کارها می گذارند و حتی می توانند موجب کاهش بیکاری و راه اندازی یا گسترش کسب و کار ها شوند. امروزه افراد با اهداف و انگیزه های مختلفی مانند نوسازی، خرید، سرمایه گذاری و … اقدام به دریافت وام ها می کنند.

برای مشاهده و اطلاع از مشخصات کارتخوان های مورفان روی لینک کلیک کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *