امنیت دستگاه کارتخوان و اقدامات لازم

استفاده از دستگاه‌ کارتخوان، یک راه سریع و راحت برای انجام پرداخت‌های بانکی و سازمان دهی به تراکنش‌هاست. امروزه تقریبا تمامی مشاغل برای راحتی در کسب و کار و همچنین راحتی مشتریان به دستگاه‌های کارتخوان مجهز هستند. استفاده از دستگاه‌های کارتخوان مزایای زیادی داره. برای مثال با کمک این دستگاه‌ها میشه شارژ خرید، قبوض بانکی رو پرداخت کرد، فاکتور صادر کرد و کارهای مختلفی رو انجام داد. انواع مختلفی از دستگاه‌های کارتخوان وجود دارند که هر کدوم کارایی خاصی دارند و با توجه به امکاناتشون برای استفاده در یک شغل یا کسب و کار کارایی دارند. با استفاده این دستگاه‌ها و عدم نیاز به حمل و نقل پول نقد، امنیت دارایی مردم تا حدود زیادی بالا رفت. اما سارقین و سودجویان راه‌هایی پیدا کردند تا حساب‌های بانکی مردم رو با روش‌هایی از طریق دستگاه‌های کارتخوان خالی کنند.

اما روش‌هایی وجود داره که با استفاده از این روش ها میشه از این سواستفاده‌ها جلوگیری کرد و مانع اقدامات سودجویانه شد. در این مقاله ما به شما میگیم که چجوری میتونید از این اقدامات جلوگیری کنید و امنیت حساب بانکی خودتون رو بالا ببرید. پس تا پایان مقاله با پارت ارتباط آوا همراه باشید.

دستگاه کارتخوان یا پوز چیست؟

دستگاه کارتخوان یا پوز دستگاهیه که به عنوان یک پایانه فروش عمل میکنه و با کمکش میشه پرداخت‌ها رو بدون نیاز به پول نقد انجام داد. این دستگاه فضای کمی رو اشغال میکنه و شما رو هم از مراجعه حضوری به بانک‌ها بی‌نیاز میکنه. این دستگاه‌ها با اتصال به یک بستر ارتباطی این امکان رو دارند که به شما کمک کنند تا به راحتی یک شعبه بانکی کوچیک رو در اختیار خودتون داشته باشید. در سال های قبل، مدل‌های قدیمی این دستگاه تنها با اتصال به جریان مستقیم برق شهری کار می‌کردند و همین موضوع باعث میشد که تنها مشاغل ثابت این توانایی رو داشته باشند که از این دستگاه‌ها استفاده کنند. همچنین امکان انجام تراکنش‌های زیاد بانکی با استفاده از این دستگاه‌ها وجود نداشت و فقط تعداد محدودی تراکنش بانکی رو میشد با استفاده از دستگاه‌ها انجام داد.

اما امروزه با پیدایش مدل‌های جدید دستگاه کارتخوان، همه مشاغل با هر حجم تراکنشی این امکان رو دارند که از این دستگاه‌ها استفاده کنند و تنها با استفاده از یک سیمکارت ساده در هر نقطه‌ای که آنتن دهی داشته باشند، به سر و سامان دادن تراکنش‌ها کمک کنند.

امنیت کارتخوان
Peava Article (133)
Peava Article (176)

انواع دستگاه‌های کارتخوان

با توجه به بستر ارتباطی که در دستگاه‌های کارتخوان مختلف وجود داره، میشه این دستگاه ها رو به چند دسته مختلف تقسیم بندی کرد که شامل موارد زیر هستند:

  • پایانه فروش Dial-up POS
  • پایانه فروش شبکه‌ای یا LAN
  • پایانه فروش اینترنتی یا WI FI
  • پایانه فروش بلوتوثی
  • پایانه فروش کامپیوتری یا PC-POS
  • پایانه فروش سیمکارتی یا GPRS
  • پایانه فروش جیبی یا موبایل پوز یا M-POS
  • پایانه فروش اندرویدی یا PDA-POS

خرید و استفاده از دستگاه‌های پوز چه مزایایی دارد؟

استفاده از دستگاه‌های پوز یا کارتخوان، مزایای زیادی داره که در این قسمت بهشون اشاره می‌کنیم. از جمله مزایای استفاده از دستگاه‌های کارتخوان میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • با استفاده گسترده از این دستگاه‌ها نیاز به حمل پول نقد کاهش پیدا کرد.
  • با کمک این دستگاه‌ها فروشندگان نیازی به ذخیره پول و دارایی خودشون در صندوق‌های فروشگاهی ندارند و دیگر نیازی به مراجعه مکرر به بانک برای انتقال این پول‌ها به حساب بانکی خودشون ندارند.
  • عدم حمل و نقل پول نقد و نگهداری پول، میتونه تا حدود زیادی از احتمال به سرقت رفتن پول و دارایی مشتریان و فروشندگان جلوگیری کنه.
  • پول نقد یکی از مهم‌ترین منابع برای انتقال و سرایت آلودگی‌هاست که با استفاده از کارت بانکی به جای پول نقد میشه از این مسئله جلوگیری کرد.
  • با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان، نیاز به شمردن مبالغ زیاد پول نقد از بین رفت و امکان جا به جایی مبالغ بالا تنها در کمتر از 10 ثانیه فراهم شد.
  • با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان و فراهم شدن امکان جا به جایی آسان مبالغ بالا، احتمال صادر کردن چک‌های بی‌اعتبار هم خیلی کم شد.
  • مدل‌هایی از کارتخوان وجود دارند که تنها با داشتن باتری‌های شارژی و بدون نیاز به اتصال مستقیم با سیستم برقی می‌توانند تا 10 ساعت تراکنش‌ها رو انجام بدهند. به این ترتیب حتی مشاغل سیاری که جای مشخصی برای کار کردن ندارند مثل دستفروش‌ها، رستوران‌ها سیار، مامورین پست، شرکت‌های پخش، رانندگان و… این توانایی رو دارند که به راحتی از این دستگاه‌ها استفاده کنند.

امنیت دستگاه کارتخوان و اقدامات لازم

برای حفظ امنیت اطلاعات کارت و حساب‌های بانکی، راه کارهایی وجود داره که با استفاده از از راهکارها میشه تا حد زیادی مانع از سواستفاده سودجویان و کلاهبرداران شد. این نکات که امکان سو استفاده از اطلاعات کارت بانکی شما رو به حداقل می رسانند، به شرح زیر هستند:

  • صاحبان کارت‌های بانکی باید به منظور جلوگیری از سو استفاده از اطلاعات کارت بانکی و بالا بردن امنیت پرداخت از طریق دستگاه کارتخوان، از قرار دادن رمز کارت بانکی خودشون در اختیار سایرین خودداری کنند و در زمان پرداخت، رمز کارت رو شخصا وارد کنند.
  • تغییر دائمی رمز کارت بانکی به صورت هر دو هفته یک بار، در کاهش میزان سواستفاده از اطلاعات بانکی شما موثر خواهد بود.
  • از استفاده از دستگاه‌های کارتخوان شکسته یا چسب خورده خودداری کنید؛ چون ممکنه علامتی برای وجود اسکیمرها یا قطعات اضافی در دستگاه باشند.
  • اطلاعات کارت بانکی خود از جمله CVV2، رمز دوم و تاریخ انقضا کارت رو در اختیار دیگران قرار ندید.
  • همیشه اطلاعات کارت خودتون رو از حفظ باشید.
  • بعد از خرید از از طریق دستگاه‌های کارتخوان یا پرداخت پول از طریق خودپرداز، رسیدهای بانکی رو نابود کنید.
  • در صورت امکان بهتره دو کارت بانکی مختلف داشته باشید و تمام پول رو در کارتی که با استفاده از آن خرید می‌کنید، ذخیره نکنید تا احتمال سواستفاده سودجویان از کارت بانکی شما به حداقل برسه.

معایب استفاده از دستگاه کارتخوان

در کنار مزایای متعددی که برای استفاده از این دستگاه‎‌ها برای شما گفتیم، استفاده از دستگاه‌های کارتخوان ممکنه با معایبی هم همراه باشه. برای مثال، افراد سودجو می‌توانند با کار گذاشتن قطعاتی به نام اسکیمر در دستگاه‌های کارتخوان، طی فرایند اسکیمینگ پول و سرمایه مردم رو از حساب‌های بانکیشون به دیگر حساب‌ها منتقل کنند. این قطعات اضافی که در دستگاه‌ها کار گذاشته می‌شوند، این امکان رو دارند که با کپی کردن اطلاعات کارت بانکی مشتریان، رمز کارت‌های بانکی و سایر اطلاعات رو به سیستم‌های خودشون منتقل کنند. این روش ها بسیار مخرب هستند؛ اما راه کارهایی برای مقابله با این روش ها وجود داره که امنیت حساب بانکی شما رو تامین می کنند.

پارت ارتباط آوا

خرید امن دستگاه‌های کارتخوان

همونطور که گفتیم، خرید کارتخوان از نمایندگی‌های معتبر میتونه تاثیر زیادی روی میزان امنیت دستگاه کارتخوان شما و عدم وجود قطعات اضافی در دستگاه داشته باشه. چنانچه شما یک دستگاه کارتخوان دست دوم رو از فردی که نمی‌شناسید یا از یک نمایندگی نامعتبر خریداری کنید ممکن هست که در دام یک کلاهبرداری یا اسکیمینگ بیفتید و واسطه‌ای برای سو استفاده افراد سودجو باشید.

برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی ما به شما توصیه می‌کنیم که از نمایندگی‌های مناسب خریدتون رو انجام بدید. نمایندگی‌های معتبر فروش دستگاه‌های کارتخوان یا پوز شامل بانک‌های دولتی، بانک‌های غیر دولتی، موسسات قرض الحسنه، موسسات مالی و اعتباری و تمامی شرکت‌های داری مجوز از سوی شاپرک هستند. از بین تمام نمایندگی‌های معتبر مختلف در سراسر کشور، شرکت پارت ارتباط آوا تنها نمایندگی رسمی فروش دستگاه مورفان در کشور، میتونه یک گزینه بسیار عالی برای خرید شما باشه. خرید از این نمایندگی مزایای زیادی داره که در ادامه به این مزایا اشاره خواهیم کرد.

مزایای خرید دستگاه کارتخوان از شرکت پارت ارتباط آوا

شرکت پارت ارتباط آوا تنها نمایندگی رسمی فروش دستگاه‌های مورفان در ایران هست که دستگاه‌های کارتخوان با کیفیت و با دوامی رو از برندهای معتبر به فروش می‌رساند. با وجود دوام بالای این دستگاه‌ها، شما با خرید این دستگاه ها میتونید از گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار بشید و چنانچه دستگاه شما دچار هر گونه مشکلی شد، بتونید بدون صرف هیچ هزینه‌ای دستگاه رو تعمیر یا تعویض کنید. هزینه لازم برای خرید دستگاه‌های کارتخوان از شرکت پارت ارتباط آوا بسیار منصفانه هست و در مقابل شما میتونید از امکانات مناسبی بهره‌مند بشید.

شرایط لازم برای تهیه دستگاه کارتخوان از شرکت پارت ارتباط آوا بسیار ساده‌تر از شرایط لازم برای خرید دستگاه کارتخوان از سایر نمایندگی‌های فروش هست و فرایند دریافت کارتخوان از طریق این شرکت با سرعت بالاتری انجام میشه. چنانچه شما برای خرید دستگاه کارتخوان با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید، میتونید به صورت رایگان مشاوره دریافت کنید و یک دستگاه کارتخوان با کیفیت و متناسب با نیازهای کسب و کار خودتون رو تهیه کنید تا در آینده مجبور به تعویض دستگاه نباشید.

همچنین این شرکت تضمین میکنه که شما دستگاهی دریافت خواهید کرد که کاملا سالم و نو هست و از طریق آن، امنیت دستگاه کارتخوان شما حفظ میشه و اقدامات سودجویانه‌ای توسط فرصت طلبان انجام نمیشه.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

در این مقاله در رابطه با نحوه تامین امنیت دستگاه کارتخوان با شما صحبت کردیم و به شما گفتیم که از چه راه‌هایی میتونید اقداماتی برای تامین امنیت دستگاه کارتخوان انجام بدید. یکی از راه‌های تامین امنیت دستگاه کارتخوان، خرید دستگاه کارتخوان از نمایندگی‌های معتبر مانند شرکت پارت ارتباط آواست. برای انجام یک خرید مقرون به صرفه و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در شرکت پارت ارتباط آوا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *