اسکیمینگ از طریق دستگاه‌های کارتخوان

اسکیمینگ از طریق دستگاه‌های کارتخوان

اسکیمینگ از طریق دستگاه‌ کارتخوان چیست؟ با توجه به اینکه که مردم در سراسر جهان، پول‌هاشون رو در بانک‌ها ذخیره میکنند، میشه گفت که بانک‌ها بخش عمده‌ای از اقتصاد جهان رو در دست دارند. بانک‌ها بخش عمده اعتبار و اعتمادشون رو به دلیل حفظ اطلاعات محرمانه و شخصی حساب‌های بانکی کاربران به دست آورده‌اند و به همین علت، محیط امنی برای نگهداری ثروت مردم به حساب می‌آیند.

با وجود امانت داری شدید بانک‌ها، گاها شاهد هستیم که افرادی سودجو و کلاهبردار، طی انجام اقداماتی غیرقانونی و مجرمانه، مبالغی رو به روش‌های مختلف از حساب‌های بانکی افراد استخراج می‌کنندکه به اصطلاح به این عمل مجرمانه اسکیمینگ گفته میشه. در این مقاله ما به سعی داریم با بیان اینکه چگونه مجرمان از طریق اسکمینگ، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند و با چه روش‌هایی میشه مانع از انجام این اعمال شد و امنیت کارت بانکی رو حفظ کرد.

عملیات اسکیمینگ چگونه انجام می‌شود؟

امروزه با استفاده گسترده مردم از کارت‌های بانکی و عدم حمل و ذخیره پول نقد به نظر میرسه که راه سواستفاده و دزدی برای متخلفین بسته شده و میشه تا حدود زیادی درباره امنیت دارایی‌ها مطمئن بود؛ اما با تغییر شیوه‌های پرداخت، کلاهبرداران بیکار نمادند و روش‌های جدیدی رو برای رسیدن به اهداف سودجویانه خودشون به کار گرفتند.

یکی از این شیوه‌های جدید کلاهبرداری، کلاهبرداری از طریق دستگاه‌های کارتخوان به ویژه دستگاه‌های کارتخوان سیار هست. در این روش که اصطلاحا اسکیمینگ نامیده میشه، سودجویان میتوانند با نصب یک قطعه سخت افزاری به نام اسکیمر روی دستگاه‌های کارتخوان، اطلاعات کارت مشتریان رو کپی و حساب بانکی اونها رو خالی کنند.

اسکیمینگ از طریق دستگاه‌های کارتخوان به چه شکل صورت می‌گیرد؟

نحوه کپی کردن اطلاعات کارت با اسکیمینگ از طریق دستگاه‌های کارتخوان

کپی کردن اطلاعات کارت در این روش با استفاده از یک نوار مغناطیسی که در حاشیه کارت بانکی شما قرار دارد، انجام میشه. این اطلاعات از طریق سخت افزار اسکیمر نصب شده روی دستگاه کارتخوان انجام میشه و به این طریق، سارقان میتوانند با اسکیمینگ کارتخوان، از حساب بانکی قربانیان پول برداشت کنند. این قطعه اضافی درست در محل ورود کارت بانکی قرار داده میشه و تمام اطلاعات کارت بانکی مال باختگان، از جمله رمز کارت اونها رو در خودش ذخیره میکند.

بررسی عملیات اسکیمینگ از لحاظ حقوقی و قانونی

عملیات اسکیمینگ و برداشت پول از حساب بانکی دیگران، نوعی کلاهبرداری حرفه‌ای محسوب میشه که توسط افرادی مسلط به کارهای کامپیوتری انجام میشه. این برداشت غیر مجاز از طریق کپی کردن اطلاعات کارت بانکی افراد که اسکیمینگ کارتخوان هم گفته میشه، که اولین رتبه رو در زمینه جرایم سایبری به خودش اختصاص داده است. ماده 13 قانون جرایم سایبری و رایانه‌ای به بررسی این جرم و جزای اختصاصی مربوط به آن پرداخته است. این قانون بیان میکند که: “چنان چه کسی به طور غیرمجاز با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی مانند وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سیستم، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگران تحصیل کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از 20 تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.”

در اسکیمینگ کارتخوان، کلاهبرداران و سارقین از طریق فریب دادن سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی اقدام به برداشت غیرقانونی از حساب‌های بانکی مال باختگان میکنند و برای این سرقت، نیازی به انجام روش‌های فریب متقلبانه و اغفال سایرین ندارند.

نحوه کپی کردن اطلاعات با اسکیمینگ از طریق دستگاه‌های کارتخوان

روش‌های سرقت اموال در اسکیمینگ از طریق دستگاه‌های کارتخوان

سارقین با انجام دو روش مختلف میتوانند اقدام به اسکیمینگ کارتخوان کرده و حساب‌های بانکی رو تخلیه کنند. در روش اول، سارق یک دوربین کوچیک رو در کنار قسمت ورودی کارت نصب میکند و هر گاه کاربران رمز کارت بانکی خود رو وارد میکند، این دوربین از رمز کارت فیلم برداری میکند و به این ترتیب، رمز کارت‌های بانکی مختلف به دست افراد سودجو و سارقان می‌افتد. به علت کوچک بودن این دوربین‌ها، مردم و کاربران نمیتوانند وجود انها رو تشخیص بدهند و به همین علت، در دام کلاهبرداری‌های اینترنتی خواهند افتاد. یکی دیگر از این روش‌های اسکیمینگ کارتخوان، مربوط به نصب یک قطعه بسیار کوچیک و شبیه به قطعات اصلی روی کیبورد کارتخوان است. با استفاده از این قطعه، همه اطلاعات کارت کاربران ذخیره شده و به دست افراد سودجو و کلاهبردار می‌افتد.

اسکیمینگ کارتخوان از طریق دستگاه‌های کارتخوان سیار

دستگاه‌های کارتخوان سیار، نوعی از دستگاه‌های کارتخوان هستند که با اتصال به شبکه تلفن همراه به سیستم‌های بانکی متصل میشوند و به عنوان یک شعبه کوچیک بانکی برای دارندگان این دستگاه‌ها عمل میکنند. با وجود دستگاه‌های کارتخوان سیار، عملیات پرداخت با سرعت بالا و در هر مکانی قابل اجراست. این دستگاه‌ها مزایای زیادی دارند که از جمله این مزایا میشه به عملکرد بدون نیاز به برق شهری و امکان استفاده از اونها در مشاغل سیار استفاده کرد. البته در زمان خرید یا استفاده از این دستگاه‌ها باید خیلی مراقب باشید؛ چون با وجود مزایای متعدد استفاده از اونها، باز هم معایبی وجود دارند که نمیشه اونها رو نادیده گرفت. از جمله این معایب میشه به امکان کلاهبردی از طریق دستگاه‌های کارتخوان سیار با اسکیمینگ کارتخوان اشاره کرد.

اسکیمینگ از طریق دستگاه‌های کارتخوان

چند توصیه برای جلوگیری از اسکیمینگ از طریق دستگاه‌های کارتخوان سیار

برای جلوگیری از مورد سو استفاده قرار گرفتن توسط سودجویان و کلاهبردارانی که از طریق اسکیمینگ کارتخوان حساب‌های بانکی کاربران رو خالی میکنند، چند نکته وجود دارد که با رعایت کردن این نکات، شما میتوانید سو استفاده‌ها رو به حداقل برسانید. این نکات برای دارندگان کارت‌های بانکی و مالکین دستگاه‌های کارتخوان میتوانند مفید باشند و به شرح زیر هستند:

چند توصیه برای جلوگیری از اسکیمینگ از طریق دستگاه‌های کارتخوان سیار

  • تمامی مالکین کارت‌های بانکی باید توجه داشته باشند که برای جلوگیری از سو استفاده از افراد سودجو میتوانند از ارائه اطلاعات کارت خود به دیگران خودداری کنند و در زمان خرید، هیچ گاه رمز کارت بانکی خود رو در اختیار فروشندگان قرار ندهند و خودشون رمز رو وارد کنند.
  • با تغییر رمزهای بانکی به شکل مداوم و دوره‌ای، دارندگان کارت‌های بانکی میتوانند دست افراد سودجو رو از انجام هر نوع سو استفاده و برداشت غیر قانونی کوتاه کنند.
  • اگه از فروشگاه‌هایی که به دستگاه‌های کارتخوان سیار مجهز هستند خرید میکنید، توجه کنید که دستگاه کارتخوان نباید شکسته یا چسب خورده باشد. همین نکته ساده میتواند اطلاعات کارت بانکی شما رو حفظ کند و شما رو از دام کلاهبرداران اسکیمینگ کارتخوان نجات دهد.

اسکیمینگ

  • زمانی که قصد دارید خریدتون رو با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان سیار پرداخت کنید، توجه داشته باشید که حتما رمزتون رو شخصا وارد کنید و برای جلوگیری از سو استفاده و کلاهبرداری از طریق اسکیمینگ کارتخوان از قرار دادن رمز کارت در اختیار دیگران خودداری کنید.
  • اطلاعات مندرج روی کارت‌های بانکی از جمله CVV2، تاریخ انقضای کارت، رمز اول و دوم کارت خودتون رو در اختیار سایرین قرار ندید و حتما اونها رو حفظشون کنید. برای جلوگیری از سو استفاده افراد سودجو و کلاهبرداری که از طریق اسکیمینگ کارتخوان، حساب شما رو خالی میکنند، باید رسیدهای بانکی خودتون رو از بین ببرید.

چرا از شرکت پارت ارتباط آوا خرید کنیم؟

علاوه بر امنیت بالای دستگاه‌های کارتخوانی که توسط شرکت «پارت ارتباط آوا» به فروش میرسند، وجود خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر دستگاه‌های کارتخوان میتواند شما رو برای خرید این دستگاه‌ها از شرکت «پارت ارتباط آوا» ترغیب کند. همچنین کارشناسان این شرکت آماده هستند تا شما رو در زمینه انتخاب یک دستگاه کارتخوان مناسب راهنمایی کنند و نحوه راه اندازی و استفاده از اونها رو به شما بیاموزند. چنانچه درباره عملکرد این دستگاه به مشکل برخوردید، میتوانید کلیه پرسش‌ها خود رو در این حوزه با ما مطرح کنید.

شرکت پارت ارتباط آوا چه تاثیری در جلوگیری از فرایند کلاهبرداری اسکیمینگ از طریق دستگاه‌های کارتخوان دارد؟

فروشگاه‌ها و کسب و کارهای مختلف میتوانند با خرید دستگاه‌های کارتخوان از نمایندگی‌های معتبری که دستگاه‌های کارتخوان نو و سالم رو میفروشند از پرداخت امن مشتریان مطمئن شوند و از انجام کلاهبرداری اسکیمینگ کارتخوان جلوگیری کنند. با خرید دستگاه‌های کارکرده و دست دوم ممکنه شما کارتخوانی رو خریداری کنید که دارای قطعات اضافی اسکیمر هستند و اطلاعات کاربران رو کپی برداری میکنند. شرکت «پارت ارتباط آوا» تنها نمایندگی رسمی و انحصاری دستگاه مورفان در ایران، با عرضه بهترین و با کیفیت‌ترین دستگاه‌های کارتخوان به مشتریان، پرداختی امن و آسان رو تضمین میکند. با خرید دستگاه‌های کارتخوان مورفان از شرکت «پارت ارتباط آوا» شما دستگاهی خواهید داشت که انجام هر گونه سو استفاده رو از سوی کلاهبردارانی که از طریق اسکیمینگ کارتخوان کلاهبرداری می‌کنند، سد میکند.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

اسکیمینگ کارتخوان یک روش کلاهبرداری جدید است که کلاهبرداران با استفاده از آن، اموال مال باختگان رو به سرقت میبرند. برای اینکه به دام کلاهبرداران سایبری که از این طریق اقدام به کلاهبرداری میکنند نیفتید، بهتره خیلی مراقب باشید و هنگام کشیدن کارت در فروشگاه‌ها با دقت عمل کنید و نکات گفته شده در این مقاله رو به دقت مورد توجه قرار دهید. همچنین اگه صاحب یک کسب و کار هستید و قصد دارید یک دستگاه کارتخوان برای خودتون خریداری کنید، این کار رو از شرکت‌های نمایندگی معتبر انجام دهید تا از اصالت و سلامت دستگاه کارتخوان خریداری شده خود اطمینان حاصل کنید. شرکت «پارت ارتباط آوا» یک شرکت معتبر در زمینه فروش کارتخوان است که ضمن ارائه خدمات پس از فروش مناسب، دستگاه‌هایی مطمئن رو به شما عرضه میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *