دستگاه های پوز (pos) یا به اصطلاح دستگاه های کارتخوان جزو سخت افزارهای پیشرفته بانکی و همچنین سیستم های پرداخت هستند که به دلیل مزایا و قابلیت های بسیار زیادی که دارند، فرآیند پرداخت رو برای ما بسیار راحت و آسان تر کرده اند، و به همین دلیل امروزه در تمامی کسب و کار ها از این دستگاه ها استفاده می شود.
بدین صورت که شما برای انجام معامله نیازی به پرداخت وجه نقد نخواهید داشت و ملبغ خرید شما به صورت الکترونیکی از حساب بانکی شما کسر و به حساب فروشنده واریز می شود. در این میان با وجود استفاده گسترده از این دستگاه ها، برخی از افراد و صاحبان کسب و کارها با این دستگاه ها آشنایی ندارند و از مزایای این دستگاه ها مطلع نیستند.
اگر شما هم جزو این افراد هستید، به شما پیشنهاد می کنیم تا حتما از این دستگاه ها در کسب و کار خود استفاده کنید. شما این امکان رو دارید که این دستگاه ها از شرکت های خصوصی و به صورت شخصی خریداری کنید یا در صورت تمایل دستگاه های کارتخوان بانکی رو از بانک ها دریافت کنید.
راهنمای دریافت دستگاه کارتخوان از بانک ها
همونطور که در بالا گفتیم شما می توانید این دستگاه ها رو به صورت شخصی خریداری کنید و یا آنها رو از بانک های مختلف دریافت کنید. اما این سوال برای شما پیش می آید که تفاوت کارتخوان شخصی و کارتخوان بانکی چیست؟ شما امکان خرید کارتخوان های شخصی رو بدون نیاز به داشتن جواز کسب دارید و مالکیت دستگاه برای شما خواهد بود.
ضمنا با استفاده از دستگاه های کارتخوان شخصی محدودیتی در تراکنش وجود نخواهد داشت. اما کارتخوان های بانکی در واقع کارتخوان های امانی هستند که برای استفاده از آنها مقدار مبلغ مشخصی از حساب بانکی شما بلوکه خواهد شد و شما برای استفاده از این دستگاه ها نیاز به جواز کسب خواهید داشت.
یکی دیگر از تفاوت های میان دستگاه های کارتخوان بانکی و شخصی، تفاوت در زمان تحویل آنهاست. کارتخوان های شخصی به صورت فوری اما کارتخوان های بانکی با تاخیر تحویل داده خواهند شد. لازم به ذکر هست که در صورت خریداری کارتخوان شخصی از مناسب بودن پشتیبانی و خدمات پس از فروش شرکت فروشنده مطمئن شوید.
ما در ادامه ی این مقاله از پارت ارتباط آوا قصد داریم تا به بررسی راهنمای دریافت دستگاه کارتخوان از بانک ها بپردازیم، اگر شما هم تمایل به استفاده از دستگاه های کارتخوان بانکی دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
شرایط دریافت دستگاه کارتخوان
برای دریافت دستگاه کارتخوان بانکی تنها کافیه تا به یکی از شعب بانک مورد نظرتون مراجعه کنید (در صورت نداشتن حساب بانکی شما نیاز دارید تا یک حساب در آن بانک افتتاح کنید)، و فرم درخواست دستگاه کارتخوان رو تکمیل و به بانک ارائه بدید. برای تکمیل فرم درخواست باید دقت زیادی به خرج بدید، زیرا اطلاعات نوشته شده در این فرم نباید با اطلاعات مدارک ارائه شده به بانک مغایرت داشته باشد.
اطلاعاتی که شما برای پر کردن فرم مورد استفاده قرار می گیرند نام و نام خانوادگی شما، نوع فعالیت (توجه داشته باشید که حتما نوع فعالیت خود رو ذکر کنید و اشتباها نام شرکت یا برند خود رو در این قسمت وارد نکنید)، آدرس دقیق محل فعالیت، شماره تلفن ثابت و همراه، تاریخ شروع کسب و کار، تعداد کارتخوان درخواستی و … می باشد.
پس از تکمیل و تحویل فرم در صورت موجود بودن دستگاه کارتخوان، این دستگاه تا حدود یک هفته دیگر به شما تحویل داده می شود. در این میان افرادی که جواز فعالیت، پروانه کسب و یا مکان مشخص برای فعالیت (مانند دفتر، شرکت و یا مغازه) ندارند، باید فرم های زیر رو هم تکمیل کنند.
- فرم استشهاد نامه محلی
- فرم درخواست پایانه فروش
- امضای قراداد پذیرندگی دستگاه کارتخوان
مدارک مورد نیاز برای دریافت دستگاه کارتخوان
مدارک مورد نیاز برای دریافت دستگاه کارتخوان برای هر کدام از اشخاص حقیقی و یا حقوقی متفاوت است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.
مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی
- کپی شناسنامه
- تصویر شناسنامه
- کپی مجوز فعالیت
- کد پستی محل کار
- کد اقتصادی ده رقمی
- کپی یکی از قبوض شهری
- کپی پشت و رو کارت ملی
- کپی اجاره نامه یا سند مالکیت
- کپی گذرنامه (برای اتباع خارجی)
- شماره ی شبای حساب بانکی برای اتصال دستگاه به حساب
مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی
- کپی مجوز فعالیت
- کد پستی محل کار
- کد اقتصادی ده رقمی
- کپی گذرنامه (برای اتباع غیر ایرانی)
- کپی اجاره نامه یا سند مالکیت محل فعالیت شرکت
- کپی پشت و رو کارت ملی اشخاص عضو هیات مدیره
- کپی پشت و رو شناسنامه اشخاص عضو هیات مدیره
- گواهی شبای حساب بانکی (در واقع حساب بانکی که شما قصد دارید تا دستگاه کارتخوان به آن حساب متصل شود.)
- استشهاد محلی (استشهاد محلی در صورتی نیاز شما هست که کپی اجاره یا سند مالکیت و یا کپی مجوز فعالیت رو نداشته باید، در صورت وجود این دو مدرک هیچ نیازی به پر کردن فرم استشهاد محلی نیست.)
ثبت نام کارتخوان بانک ملی سداد
کارتخوان بانک ملی (سداد) جزو از خدمات پرداخت این بانک برای کسب و کارهای مختلف محسوب می شود. شما برای ثبت نام کارتخوان بانک ملی (سداد) نیاز به طی کردن یکسری مراحل دارید که در ادامه شرح خواهیم داد. مدارک مورد نیاز برای ثبت نام کارتخوان بانک ملی سداد به شرح زیر هستند:
- تصویر کارت ملی
- کد رهگیری مالیاتی
- کپی یکی از قبوض شهری
- جواز کسب یا اجاره نامه اداری
- کپی گذرنامه (برای اتباع خارجی)
مراحل ثبت نام کارتخوان بانک ملی سداد
- وارد سامانه سداد بانک ملی شوید.
- ثبت درخواست دستگاه رو انتخاب کنید.
- در ادامه نوع در خواست رو انتخاب کنید.
- مشخصات پذیرنده رو با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن وارد کنید.
- مشخصات فردی خود رو وارد کنید.
- وضعیت مالکیتی رو با توجه به نوع مالکیت انتخاب کرده و در صورت مستاجر بودن تاریخ شروع و پایان اجاره نامه و همچنین شماره اجاره نامه رو مشخص کنید.
- اطلاعات ادرس پذیرنده رو وارد کنید.
- در ادامه اطلاعات حساب بانکی (صرفا بانک ملی) خود رو تکمیل کنید.
- برای حساب های مشترک باید قسمت مشخصات امضا کنندگان رو هم تکمیل کنید.
- پس از تکمیل فرم یک کد رهگیری برای شما ارسال شده و شما باید مدارک لازم رو بارگذاری (آپلود) کنید.
- برای تکمیل این فرایند کافیست تا به همراه اصل مدارک خود به یکی از شعب بانک ملی مراجعه کنید.
خلاصه مقاله و نتیجه گیری
ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا به بررسی راهنمای دریافت دستگاه کارتخوان از بانک ها پرداختیم. نحوه دریافت کارتخوان های بانکی با کارتخوان های شخصی کمی متفاوت هست. کارتخوان های بانکی در واقع کارتخوان های امانی هستند که برای استفاده از آنها مقدار مبلغ مشخصی از حساب بانکی شما بلوکه خواهد شد و شما برای استفاده از این دستگاه ها نیاز به جواز کسب خواهید داشت.