شرایط تجاری شدن حساب بانکی

شرایط تجاری شدن حساب بانکی

در سری مقالات قبلی از مجله تخصصی پارت ارتباط آوا شما عزیزان رو تا حدودی با حساب تجاری و تفاوت های آن با حساب شخصی آشنا کردیم. اما در این مقاله شما به طور مفصل تری با حساب تجاری و همچنین شرایط تجاری شدن حساب بانکی آشنا خواهید شد. شرایط تجاری شدن حساب بانکی چیست؟

در وهله اول به معرفی حساب تجاری می پردازیم. حساب های بانکی به طور کلی به دو دسته حساب های معمولی و حساب های تجاری تقسیم بندی می شوند. حساب های بانکی معمولی همان حساب هایی هستند که افراد برای پرداخت ها و واریزی ها و در کل برای انجام امور بانکی خود از آن ها استفاده می کنند، اما حساب تجاری در واقع نوعی از حساب های بانکی محسوب می شود که صاحبان مشاغل از آن ها برای پرداختی ها و واریزی ها در کسب و کار خود استفاده می کنند و سود حاصل از آن به این حساب واریز می شود.

بر این اساس حساب های تجاری نشان دهنده میزان فعالیت اقتصادی و درآمد می باشد. به عبارت دیگر حساب های تجاری با هدف شفافیت سازی درآمد اشخاص، برای تعیین میزان مالیات متناسب با درآمد آن ها ایجاد شده و از حساب های معمولی تفکیک شده اند. در ادامه مقاله با شرایط تجاری شدن حساب بانکی آشنا خواهید شد.

شرایط تجاری شدن حساب بانکی

بر اساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی شرایط تجاری شدن حساب بانکی مبنی بر دو اصل زیر می باشد.

  • حساب های بانکی که بیش از 100 واریزی در طول ماه داشته باشند و علاوه بر آن مجموع مبلغ واریزی ها به 350 میلیون ریال (معادل 35 میلیون تومان) برسد، حساب های تجاری محسوب شده و مالیات به آن ها تعلق می گیرد.

بنا بر این قانون لازم به ذکر است که معیار تجاری محسوب شدن حساب بانکی صرفا تعداد واریزی های به حساب می باشد و نه خروجی ها و تراکنش های حساب. اگر مایل هستید که بدانید حساب بانکی شما، یک حساب تجاری محسوب شده و به آن مالیات تعلق می گیرد کافیست به این موضوع توجه داشته باشید که این دو اصل به طور همزمان با هم برقرار باشند.

به عبارت دیگر اگر در طول یک ماه تعداد واریزی های شما 100 عدد باشد، اما مجموع این واریزی ها به عدد 35 میلیون تومان نرسد و یا برعکس، اگر مجموع واریزی های حساب شما 35 میلیون تومان باشد اما تعداد واریزی ها از 100 فقره کمتر باشد، حساب شما حساب تجاری محسوب نمی شود و شما ملزم به پرداخت مالیات آن نخواهید بود.

حال اگر این دو شرط به طور همزمان برقرار بوده و حساب شما تجاری محسوب شود این سوال به وجود می آید که چگونه باید تجاری بودن حساب خود رو اعلام و مالیات حساب رو پرداخت کنید؟ برای اطلاع از پاسخ این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

روش اعلام تجاری بودن حساب بانکی

چگونه می توانیم تجاری بودن حساب خود رو اعلام کنیم؟ اعلام تجاری بودن حساب بانکی با استفاده از روش های اینترنتی ممکن می باشد. بدین منظور شما باید به سامانه اعلام تجاری بودن حساب بانکی مراجعه کنید. این سامانه یکی از سامانه های زیر مجموعه سایت سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.

لزوم اعلام تجاری بودن حساب بانکی

چرا باید تجاری بودن حساب خود رو اعلام کنیم؟ امروزه درآمد های مالیاتی در هر کشور با توجه به وجود حجم بسیاری از مشاغل و اشخاص مودی، در کنار سایر منابع یکی از مهم ترین منابع درآمد کشور ها محسوب می شود. مالیات تعاریف مختلفی دارد اما ساده ترین تعریف مالیات را می توان این تعریف دانست که مالیات هزینه‌ ای است که تمامی افراد جامعه برای تامین هزینه های همگانی جامعه، ملزم به پرداخت آن هستند.

از جمله مهم ترین دلایل دریافت مالیات از مردن می توان به توسعه و رشد اقتصادی دولت اشاره کرد. دولت برای ایجاد بسیاری از زیر ساخت های جامعه مانند تامین امنیت کشور، زیرساخت های آموزشی و بهداشتی، حمل و نقل و یا … نیاز به منابع درآمد مختلفی دارد و مالیات بخشی از این درآمد رو تامین می کند.

در این خصوص اگر دولت از دریافت مالیات محروم شود، قطعا با کمبود بودجه و مشکلات اقتصادی بسیار زیادی رو به رو خواهد شد. در این میان وجود دارند بسیاری از افرادی که قصد پرداختن کردن مالیات خود رو به دلیل کاهش درآمد نداشته و به فرار مالیاتی متهم می شوند. به همین دلیل دولت ها در تلاش برای شفاف سازی درآمد صاحبان کسب و کار ها هستند و سعی دارند تا برای به اجرا درآمدن عدالت و حقوق برابر در پرداخت مالیات از پولشویی و فرار های مالیاتی جلوگیری کنند.

به همین منظور قوانین و مصوبه هایی در خصوص اعلام تجاری بودن حساب بانکی به تصویب رسیدند و طبق این قوانین مالیات بر حساب تجاریف نوعی مالیات بر عملکرد محسوب شده و افراد مودی موظف هستند تا نسبت به تجاری بودن حساب بانکی خود اقدام نمایند، زیرا بسیاری از حساب های بانکی، حساب شخصی و غیر تجاری بوده و مشمول مالیات نمی شوند.

لازم به ذکر است مودیانی که نسبت به تجاری بودن حساب بانکی خود اقدام نکنند مشمول جریمه خواهند بود. مطابق قوانین مالیاتی کشور (بند (پ) ماده 22 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان) ضمانت اجرای عدم اعلام تجاری بودن حساب بانکی به شرح زیر می باشد.

  • محروم شدن مودی از معافیت های مالیاتی نرخ صفر و مشوق های در نظر گرفته شده در قانون مالیات های مستقیم، در آن سال مالی
  • جریمه مالیاتی، معادل 10 درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده از طریق حساب بانکی اعلام نشده یا 20 میلیون ریال (هر کدام که بیشتر باشد)

نرخ مالیات حساب تجاری

همونطور که گفتیم بر اساس قوانین و مصوبه های جدید برخی از حساب های شخصی، حساب های تجاری محسوب شده و مالیات به آن ها تعلق می گیرد. در این میان بسیاری از افراد به دنبال اطلاع از میزان مالیات تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور می باشند. بر اساس ماده 131 قانون مالیات های مستقیم، نزخ مصوبه مالیات حساب های تجاری به شرح زیر می باشد.

  • برای درآمد تا ۵۰ میلیون تومان ۱۵ درصد
  • برای درآمد نسبت به مازاد ۵۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان ۲۰ درصد
  • برای درآمد نسبت به مازاد ۱۰۰ میلیون تومان ۲۵ درصد

روش پرداخت مالیات حساب‌ تجاری

اگر شما هم جزو مشمولین و مودیان پرداخت مالیات حساب های تجاری می باشید، می توانید مبلغ تعیین شده برای پرداخت که به صورت پیامکی برای شما ارسال می شود رو از طریق بانک به حساب ولت واریز نمایید.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

ما در این مقاله از مجله تخصصی پارت ارتباط آوا سعی کردیم تا به بررسی شرایط تجاری شدن حساب بانکی بپردازیم و مفاهیم پیرامون آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح بدهیم. بر اساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی حساب های بانکی که بیش از 100 واریزی در طول ماه داشته باشند و علاوه بر آن مجموع مبلغ واریزی ها به 350 میلیون ریال (معادل 35 میلیون تومان) برسد، حساب های تجاری محسوب شده و مالیات به آن ها تعلق می گیرد.

این مصوبه، جدید ترین مصوبه دولت برای پیشگیری از پولشویی و فرار های مالیاتی می باشد و در صورت عدم اعلام تجاری بودن حساب بانکی توسط شخص مودی، ایشان بر طبق قانون ملزم به پرداخت جریمه خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *